تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 18:44
کد خبر : 59014

پنل خورشیدی در یک باغ چای آستانه اشرفیه بهره برداری شد

پنل خورشیدی در یک باغ چای آستانه اشرفیه بهره برداری شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس سازمان چای کشور گفت: پنل خورشیدی برای نخستین بار در یکی از باغهای چای با حدود ۲۰ هکتار وسعت روستای بازان بخش مرکزی آستانه اشرفیه راه اندازی شد. حبیب جهانساز روز سه شنبه در حاشیه بازدید از باغهای چای روستای بازان این شهرستان با حضور استاندار گیلان و جمعی

جارستان به نقل از ایرنا؛ رییس سازمان چای کشور گفت: پنل خورشیدی برای نخستین بار در یکی از باغهای چای با حدود ۲۰ هکتار وسعت روستای بازان بخش مرکزی آستانه اشرفیه راه اندازی شد.

حبیب جهانساز روز سه شنبه در حاشیه بازدید از باغهای چای روستای بازان این شهرستان با حضور استاندار گیلان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی اظهار داشت: برای نصب و راه اندازی این پنل خورشیدی با هدف تامین برق مورد نیاز این باغ چای ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی تامین برق مورد نیاز باغهای چای در مناطق مواجه با ضعف برق و یا نقاط صعب العبور را از اهداف اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: نصب چنین پنل هایی به منظور تامین برق ، بسیار به صرفه بوده و می تواند برای تامین برق مورد نیاز طرح هایی چون آبیاری نوین در سطح باغهای چای موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین در باغهای چای یاداور شد: اجرای این طرح در ۸ هزار هکتار از باغات چای استان های شمالی کشور به انجام رسیده است .

جهانساز، اجرای چنین طرح هایی با هدف افزایش بهره وری باغهای چای را از سیاست های دولت دانست و ادامه داد: با پرداخت تسهیلات های مناسب از متقاضیان برای اجرای چنین طرح هایی حمایت می شود.

وی با اشاره به آغاز برداشت برگ سبز چای نیز گفت: خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال، چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ۲، نیز سه هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود در سال جاری افزون بر ١٣۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شود.

استان های گیلان و مازندران، ۵۵ هزار چایکار دارند، باغهای چای در استان های گیلان و مازندران ۲۵ هزار هکتار است که میزان زیرکشت هر سال متفاوت است.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

شهرستان آستانه اشرفیه از وجود ۳۳۰ هکتار از باغهای چای در ۱۷ روستای دهستان کیسم بخش مرکزی آستانه اشرفیه ( از این مجموع ۱۱ روستا فعالیت دارند) بهره مند است.

این شهرستان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در شرق استان گیلان واقع شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.