تاریخ انتشار : شنبه 13 اردیبهشت 1399 - 20:23
کد خبر : 58536

مدیر جهاد کشاورزی تالش: کاهش ضایعات برنج در گرو نوسازی کارخانجات شالیکوبی

مدیر جهاد کشاورزی تالش: کاهش ضایعات برنج در گرو نوسازی کارخانجات شالیکوبی

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی تالش گفت: نوسازی کارخانجات واحد های شالیکوبی موجب می‌شود که تا حد زیادی از شکستگی دانه های برنج این شهرستان کاهش یابد. علی موسوی با بیان اینکه تالش یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برنج با کیفیت کشور است، اظهار کرد: شخم اول در شالیزارهای این شهرستان به اتمام

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیر جهاد کشاورزی تالش گفت: نوسازی کارخانجات واحد های شالیکوبی موجب می‌شود که تا حد زیادی از شکستگی دانه های برنج این شهرستان کاهش یابد.

علی موسوی با بیان اینکه تالش یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برنج با کیفیت کشور است، اظهار کرد: شخم اول در شالیزارهای این شهرستان به اتمام رسیده است و در ۱۵ درصد از شالیزارها نشاء برنج انجام شده است.

وی در خصوص وضعیت کشاورزان در شرایط کرونایی کنونی، افزود: کشت مکانیزه برنج یکی از راهکارهای مهم مقابله با کرونا ویروس است و خوشبختانه شهرستان تالش یکی از شهرستانهای پیشرو در کشت مکانیزه برنج است.

موسوی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۹ میلیارد تومان تسهیلات جهت تامین انواع ماشین آلات کشاورزی از جمله ماشین نشاء داده شد. هم اکنون از نظر مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان در وضعیت مطلوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی تالش خاطرنشان کرد: به طور میانگین در این شهرستان ۷۹ هزار تن شلتوک تولید می‌شود و اغلب رقم کشت شده برنج در تالش هاشمی است.

وی افزود: علاوه بر رقم هاشمی، دیگر ارقام نظیر شیرودی و فجر نیز در شالیزارهای این شهرستان کشت می‌شوند و هرگاه وضعیت منابع آبی خوب باشد به طبع آن کشت ارقام پرمحصول نیز بیشتر مورد استقبال کشاورزان قرار می‌گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه افزایش تولید برنج در واحد سطح و کاهش ضایعات یکی از راهکارهای مهم افزایش درآمد کشاورزان است،اظهار کرد: نوسازی واحدهای شالیکوبی موجب می‌شود که ضایعات و شکستی دانه برنج تا حدود زیادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تالش ۹۸ واحد شالیکوبی دارد و فقط ۳۰ درصد از این واحدها نوسازی شده‌اند، گفت: در حال حاضر به طور میانگین ۱۴ تا ۱۸ درصد برنج در واحدهای شالیکوبی به نیم دانه تبدیل می‌شود و این شکستگی دانه‌ها موجب می‌شود که برنجکاران این میزان از محصول خود را با قیمت کمتری بفروشند، این درحالیست که با نوسازی واحدها می توان تا حد زیادی از آسیب به برنجکاران جلوگیری کرد. در این راستا نیاز به تسهیلات کم بهره جهت نوسازی واحدهای شالیکوبی ضروری به نظر می رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.