تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399 - 21:28
کد خبر : 57332

گیلان یک چهارم تولید نوغان کشور را دارد

گیلان یک چهارم تولید نوغان کشور را دارد

جارستان به نقل از ایرنا: رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: گیلان با تولید حدود ۴۸۳ تن پیله تر ابریشم یک چهارم تولید نوغان کشور را دارد. عدیل سروی زرگری روز پنجشنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در رشت ، میزان تولید تخم نوعان در گیلان طی سال گذشته را ۱۳ هزار

جارستان به نقل از ایرنا: رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: گیلان با تولید حدود ۴۸۳ تن پیله تر ابریشم یک چهارم تولید نوغان کشور را دارد.

عدیل سروی زرگری روز پنجشنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در رشت ، میزان تولید تخم نوعان در گیلان طی سال گذشته را ۱۳ هزار و ۸۸۶ جعبه با ۲۵ درصد افزایش نسبت به پنج هزار تن سال ماقبل عنوان و تصریح کرد: سال گذشته با حمایت‌های انجام شده خانوارهای بهره‌بردار این صنعت از هفت هزار و ۳۱۰ خانوار به ۹ هزار و ۹۴ خانواره بهره بردار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای صنعت نوغانداری بود و بالاترین میزان تولید طی ۱۰ سال گذشته را داشتیم از توزیع ۱۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان از هفتم اردیبهشت ماه امسال در گیلان خبر داد .

زرگری همچنین میزان تولید پیله تر ابریشم را در سال گذشته ۴۸۳ تن در استان ذکر و بیان کرد: این میزان بیشترین میزان تولید طی چندسال اخیر بوده است و عمدتا توسط تاجران برای ابریشم کشی به دیگر استان ها برده می شود.

وی ۲ پروژه تولید کرم ابریشم و ابریشم کشی و احیای باغ توت را زیرپروژه های اقتصاد مقاومتی و جزو ۵۳ زیرپروژه سال گذشته خواند و افزود: تولید نهال توت اصلاح شده را داشتیم که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴ درصدی را نشان می دهد

احیای باغ توت مادری شهرستان فومن پروژه‌ای در ۵۲ و نیم هکتار مربوط به اقتصاد مقاومتی است که ماده اصلی غذای کرم ابریشم(برگ توت) را تامین می‌کند که ۴۰ هکتار از باغات مادری به‌ منطور تامین چهار هزار و ۴۰۰ قلمه نهال اصلاح توت مورد بهسازی و مراقبت قرار گرفت.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی بهره‌برداران و کارشناسان برای چهار هزار و ۴۰۵ نفر، ایجاد شبکه مراقبت فعال کنترل بیماری های کرم ابریشم برای اولین بار در کشور، ضدعفونی جایگاه‌های پرورش کرم ابریشم برای یکهزار و ۷۴۰ جعبه در شفت و لنگرود از دیگر اقدامات این مجموعه جهت رونق تولید پرورش کرم ابریشم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه از آغاز توزیع تخم نوغان در مراکز توسعه نوغانداری استان در لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، کسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت از هفتم اردیبهشت ماه توزیع تخم نوغان در گیلان آغاز می شود.

علی درجانی افزود: علاوه بر مراکز توسعه نوغانداری؛ در هشت پایگاه مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های تالش، آستارا، ماسال، رودسر، بندرانزلی، املش، سیاهکل و رودبار نیز توزیع تخم نوغان انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اکیپ توزیع و نظارت در مکان های اعلام شده ملزم به رعایت تمامی نکات بهداشتی هستند، افزود: برای خرید توافقی پیله تر از هم اکنون برنامه ریزی انجام شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان هفت هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، تصریح کرد: نوغانداران گیلانی برای تهیه تخم نوغان مورد نیازشان همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ می توانند به مراکز توسعه نوعانداری و از ساعت ۸ تا ۱۴:۳٠ به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

درجانی با اشاره به توزیع ١۶ هزارو ۵٠٠ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان تصریح کرد: شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را با ۵۶ درصد افزایش، ۳٣ هزار و ۵٠٠ تومان تعیین کرده است.

وی مبلغ بیمه هر جعبه تخم نوغان را ٢٣ هزار تومان عنوان و بیان کرد: مبلغ دریافت خسارت بابت هر جعبه تخم نوغان ٢۴٠ هزار تومان است و نوغانداران می توانند طبق هماهنگی های انجام شده با کارگزاری های بیمه در محل توزیع تخم نوغان، کارهای بیمه ای خود را انجام دهند.

درجانی با بیان اینکه با پرورش هر جعبه تخم نوغان، به طور متوسط ٣۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، گفت: از هر پنج کیلوگرم پیله تر ابریشم، پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام به دست می آید.

وی با بیان اینکه پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد ماه انجام می شود گفت: ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان هنر صنعتی منحصر بفرد و بازار پسند مطرح است که تولید نخ های ابریشمی زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش ها و تابلوفرش های دستباف ابریشمی می شود که در حقیقت همان ارزش افزوده و سودآورترین بخش در مرحله تولید ابریشم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.