تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 دی 1398 - 13:17
کد خبر : 51781

جمشیدرسایی درگفتگو باجارستان:در معرفی کاندیداها ملاک هایی مثل پاکدستی، امانتداری و کارآمدی باید مقدم بر مواضع تشکیلاتی افراد باشد

جمشیدرسایی درگفتگو باجارستان:در معرفی کاندیداها ملاک هایی مثل پاکدستی، امانتداری و کارآمدی باید مقدم بر مواضع تشکیلاتی افراد باشد

گفتگوی جارستان با جمشیدرسایی فعال سیاسی مربوط به عصر پنجشنبه هفته قبل بوده است و قرار بود جمعه انتشاریابد. ولی با توجه به اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردارشهیدسپهبد سلیمانی و همراهان وی با هماهنگی ایشان انتشارش به چند روز بعد تعویق شد. درادامه مشروح گفتگو بشرح ذیل به اطلاع خوانندگان می رسد: در مصاحبه

گفتگوی جارستان با جمشیدرسایی فعال سیاسی مربوط به عصر پنجشنبه هفته قبل بوده است و قرار بود جمعه انتشاریابد. ولی با توجه به اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردارشهیدسپهبد سلیمانی و همراهان وی با هماهنگی ایشان انتشارش به چند روز بعد تعویق شد. درادامه مشروح گفتگو بشرح ذیل به اطلاع خوانندگان می رسد:

در مصاحبه ی قبلی در مورد رد صلاحیت خودتان به موضوعاتی اشاره داشتید که یک مورد آن عضویت در حزب مشارکت بود و یک مورد هم پیام تبریکی بود که در بحث بررسی صلاحیت شما، اعضای هیات اجرایی در مورد آن حساس شده اند در این‌باره توضیحاتی بفرمایید.

در گزارش یکی از مراجع ۴ گانه به این موارد که فرمودید اشاره شده بود، موضوع حزب مشارکت را در مصاحبه قبلی تقریبا کامل توضیح دادم، اینجا هم اشاره می کنم، من از سال ۸۲ تا سال ۸۶ عضو حزب مشارکت بودم و در سال ۸۶ بنا به دلایلی از حزب مذکور جدا شدم، در سال ۹۰ که احکام جدیدی برای شورای منطقه گیلان صادر شد برای بنده هم حکم صادر شد ولی من قبول نکردم و در حقیقت از سال ۸۶ هیچگونه فعالیتی با حزب مشارکت نداشتم، در گزارش مرجع مربوطه هم این موضوع ذکر شده است، نمی دانم اعضای هیات اجرایی چرا در متن ردصلاحیت من به بندی در ارتباط با این موضوع اشاره کرده اند . در ارتباط با پیام تبریک هم متاسفانه مرجع مربوطه اشتباها به جای تبریک نوشته حمایت، و متاسفانه متن مربوطه را هیچ یک از اعضای هیات اجرایی ندیده‌اند اگر متن را مشاهده می کردند متوجه این اشتباه می شدند، متن تبریک هم مربوط به خانم شیرین عبادی بوده، یعنی حمایت به هیچ وجه نبوده پیام تبریکی بوده مربوط به دریافت جایزه صلح نوبل که ایشان در سال ۸۲ دریافت کردند، در آن زمان صدا و سیما خبر دریافت جایزه صلح را اعلام کرده و ۱۷۹ نماینده مجلس به ایشان تبریک گفتند، تعدادی از فعالان سیاسی هم از استان گیلان طی متن کوتاهی در روزنامه تبریک گفته اند که خطاب به ملت ایران و این خانم است، اسامی افراد در زیر متن نوشته شده است و یک اسم هم نام بنده است.
خانم شیرین عبادی در آن زمان در سیستم قضایی کشور به عنوان وکیل مشغول به کار بوده، حتما از این نظر مشکلی نداشته که به عنوان وکیل به ایشان اجازه کار داده شده است.
در متن دفاعیه برای هیئت نظارت استان هم نوشتم که این فرد که ما به او تبریک گفته ایم در آن زمان در کشور ما زندگی می کرد و مشغول به کار بوده است ولی چند سال بعد از کشور ما رفته و وضعیت جدیدی در خارج پیدا کرده، مقابل مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی ایستاده است خب نگاه افراد هم نسبت به او تغییر می کند، توضیح دیگری هم در آن مصاحبه دادم که افرادی دیگری نیز در طی سالهای گذشته در کشور کارهایی انجام دادند که تشویق شدند و چند سال بعد از آن، کار دیگری انجام دادند که درست نبوده است، کسانی که دو یا سه سال قبل این افراد را تشویق کردند طبیعتاً سال‌های بعد دوباره همان نظر را در مورد آنها ندارند. نگاه افراد نسبت به دیگران به تناسب مقاطع زمانی و اقدامات مختلف آنها تغییر می‌کند.
البته در گزارش متاسفانه اشتباه دیگری هم هست که ذکر شده بیانیه ی ۶۶ نفر از فعالان سیاسی در جهت حمایت از شیرین عبادی، در صورتی که این درست نیست و تبریک هست که ۷۳ اسم دارد، متن هم در اختیار بنده است که می توانم در اختیار اعضای هیات اجرایی قرار دهم تا ببینند در مورد چه چیزی اعلام نظر کرده اند و براساس آن رای داده اند.

البته در گزارش مرجع مذکور در بخش دیگری هم به بیانیه ای اشاره شده در ارتباط با نامه نمایندگان مجلس ششم که در خصوص مسائل هسته‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شده، در پایان گزارش آن مرجع در ارتباط با این بیانیه که اسم بنده هم بوده توضیحاتی نوشته شده بدین مضمون که بعد از صحبت من با آن مرجع در مورد بیانیه توجیهاتی بیان کردم.
من فکر می‌کنم اگر کسی نامه این مرجع را دقیق بخواند به این نتیجه می رسد که این نامه هیچ دلیل و توجیهی برای رد صلاحیت یک فرد نیست. به عبارتی می توانم بگویم این نامه بهانه ای شد برای افرادی که میخواستند بنده را رد صلاحیت کنند، از قبل این نیت را داشتند و به دنبال بهانه می گشتند و این نامه را بهانه کردند.

حالا این افراد چه کسانی هستند بحث مراجع چهارگانه را داریم؟

نه مراجع چهار گانه که مسئول دارند و مسئولین آنها در جایگاهی که قرار دارند به تناسب مسئولیتشان امضا می کنند و مسئولیت اقدام آنها مشخص است ولی افرادی هستند که در پشت صحنه هستند و این نامه را مستمسک قرار می‌دهند و خواسته های خود را به بهانه این نامه دنبال می کنند و به قول اعضای هیات اجرایی فشار می آورند. من با بعضی از اعضای هیات اجرایی خودم صحبت کردم و بعضی از دوستان هم با تعداد دیگری از اعضای هیات اجرایی صحبت کردند، آنها اینطور می‌گویند که در ارتباط با پرونده رسایی فشار شدیدی بود برای اینکه ‌ردصلاحیت شود.
این فشار در هیچ جای قانون جایگاهی ندارد به طور مثال فردی که این نامه را از جانب مراجع چهارگانه تحویل داده گفته که این موارد مربوط به رسایی است و نظر ما این است که ایشان رد صلاحیت شود. این کار که یک فرد نظر خود را به عنوان نظر دستگاه مربوطه تحمیل می‌کند کاری غیرقانونی و سوءاستفاده از موقعیت است.

متن نامه مرجع مربوطه که من آن را رو نویسی کرده ام نزد بنده وجود دارد.

شما می توانید متن را ببینید، اینجا جایی نظریه نهاد نوشته شده است؟ منفی یا مثبت بودن نظریه نهاد معلوم است ؟ شما از این متن چه برداشتی می کنید؟ من آمادگی دارم که متن نامه آن مرجع که در مورد من نوشته شده را منتشر کنند، البته این را هم بگویم که وقتی از فرماندار محترم خواستم تصویری از نامه به من بدهند یا اجازه بدهند از آن عکس بگیرم نپذیرفتند ولی یکی از اعضای هیات اجرایی تصویر این نامه را در گوشی تلفن همراه خود دارد و به صورت کلی به افرادی که در مورد علت ردصلاحیت بنده از ایشان سئوال می کنند نشان می دهد و البته اجازه خواندن متن کامل را به افراد نمی دهد که این کار ایشان به نوعی خلاف اخلاق است و وقتی افراد متن کامل نامه را نزد من مطالعه می کنند متعجب می شوند.
هر کسی که نامه آن مرجع را به طور کامل می خواند از رای هیات اجرایی متعجب می شود،من هم نمیدانم اعضای هیئت اجرایی چطور به این نتیجه رسیدند که صلاحیت من باید رد شود.

در مورد بحث فشار یا همان مقوله ای که تحت این عنوان فرمودید که فردی نظر خودش را به جای نظریه مراجع چهارگانه قرار می دهد افرادی که در هیئت اجرایی هستند معتمدین مردم هستند که باید از حقوق افراد صیانت کنند، این موضوع را چطور می توانیم توجیه و تفسیر کنیم که تحت تاثیر اینگونه فشارها تصمیم می گیرند ؟

این رفتارها و فشارها هست، افراد با توجه به جایگاهی که در آن قرار می‌گیرند بعضا سوء استفاده کرده و اهداف شخصی خود را دنبال می کنند، این فشارها بر مدیران کل و مسئولین دیگر در سطوح مختلف ادارات وجود دارد، من خودم در دوره‌های مختلف مسئولیتی که در ادارات و دستگاههای اجرایی داشتم با این موارد مواجه شده‌ام ، به طور مثال فردی می آید خود را معرفی می‌کند و می گوید که در فلان نهاد مشغول هستم و غیر مستقیم شما را متوجه می‌کند که اگر کاری برایش انجام شود کمک شما هست و از آن طرف اگر خواسته او انجام نشود ممکن است برای شما دردسر ایجاد شود. من البته در تمام سال‌های خدمتم هرگز زیر بار اینگونه موارد خارج از چارچوب قانون نرفتم و هیچ کاری برای این افراد انجام نداده ام و البته بعضا با چالشهایی هم مواجه شدم، در طی سالهای خدمتی در دستگاههای مختلف این قبیل موارد را داشته ام، در ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری، در مسکن و شهرسازی، وزارت راه و خصوصا در دوره ی اخیر در جهاد دانشگاهی گیلان، این موارد وجود داشته که خواسته هایی از سوی افراد مطرح می شد و به طور غیرمستقیم می گفتند که نظر فلان نهاد است، نظر فلان تشکیلات است شما انجام دهید. به طور مشخص بگویم در دوره اخیر که در جهاد دانشگاهی گیلان بودم افرادی تماس میگرفتند تلفنی یا حضوری و نظری داشتند ، مثلا می گفتند فلانی درس بدهد یا مسئولیت بگیرد یا مشغول به کار شود، یا برعکس نظر داشتند فلانی درس ندهد یا مسئولیت نگیرد یا اخراج شود و من در پاسخ می گفتم که اگر نظر نهاد یا تشکیلات شماست کتبا بنویسید و دلایل را هم ذکر کنید تا انجام دهیم که مسئولیتها مشخص باشد، می گفتند که این توصیه است، میگفتم توصیه را هم کتبی انجام دهید، توصیه شفاهی به نوعی نظر شخصی شما می شود و من هم نظر شخصی را انجام نمی‌دهم چون مسئله فردی می شود. در اینجا تلویحا تهدید می کردند، البته برخی مواقع به صراحت هم تهدید می کردند.
من در گوشی تلفن همراهم مواردی دارم که با شماره مشخصی در آن تلویحا مرا تهدید کرده اند که با مراجع امنیتی و انتظامی در ارتباط هستیم و اگر شما خواسته های ما را انجام ندهید …..

بعداز دوره کاری در جهاددانشگاهی، بنده این موضوع را مکتوب کردم و نوشتم که درطول دوره ای که در جهاددانشگاهی بودم، فشارهایی بوده و پرونده سازیهای علیه من انجام شده است که میخواهم به این موضوعات رسیدگی شود، بعد از آن تهدیدات شروع شد و پیغام دادند که شما فکر می کنید شکایتتان به جایی می رسد ؟ ما اجازه نمی دهیم ، می گفتند که احتمال می دهیم شما در انتخابات مجلس شرکت ‌کنید، نمی گذاریم کاندیدا بشوید و در صورت کاندیدا شدن نمی گذاریم صلاحیت بگیرید.

بنده در متن اعتراض به ردصلاحیتم به هیات نظارت استان هم این مطالب را نوشتم که در دوره های مسئولیتی که داشتم درچهارچوب قانون برخورد کردم و به توصیه های غیر قانونی برخی افراد عمل نکردم حال آنها این موارد را بهانه ای کرده اند برای تسویه حسابهای شخصی و از موقعی که برای انتخابات اقدام کردم، تهدیدهایی را همواره داشتم که البته به این تهدیدات توجه ای نکردم و مسیرقانونی رفتم و همچنان درمسیرقانون حرکت میکنم، چون اعتقاد دارم اگر با توکل خدا جلو برویم و مبنای کار قانون باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.
قبل از زمان کاندیدا شدن گفتند که برای شما پرونده سازی می کنیم و ردصلاحیت می شوید ثبت نام نکن و حالا هم این متن و فشارهایی که هیات اجرایی از آن صحبت می کند. این پیامها آلان هم می رسد می گویند مصاحبه فایده ای ندارد ما نمی گذاریم واردعرصه بشوید.
این سنگ اندازیها بوده ولی من باز پیگیر هستم و این موارد را هم به موارد قبلی شکایتم اضافه می کنم .
اعضای هیات اجرایی تحت تاثیر فشار آن رای را دادند و من امیدوارم دوستان هیات نظارت دقت نظر بالاتری داشته باشند و ان شاءالله با در نظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری، که تایید افراد صالح را از مصادیق رعایت حق الناس است می دانند و تاکید دارند که این حق رعایت شود به موضوع رسیدگی کنند.
من فکر می کنم براساس قانون و سوابقی که دارم این حق را دارم که در انتخابات شرکت کنم و این حق الناس است و امیدوارم که این حق را هیات نظارت به من بدهد ، البته اولویت تلاش ما باید بر آن باشد که مردم را تشویق کنیم در انتخابات شرکت کنند و در انتخاب افراد بر اساس ملاکها و معیارهای درست اقدام کنند و به امید خدا مردم هم حضور خوبی خواهند داشت و انتخاب خود را با دقت نظر انجام می دهند .

 

باتوجه به سوال قبلی درباره شرایط و ملاکها و اینکه پیشنهاد دارید قانون انتخابات تغییر کند ایا کارنامه قابل دفاعی ازخودمیبیند که دراین عرصه ورود کردید؟

باتوجه به اطلاعاتی که درموقع ثبت نام داشتم وافرادی که در رقابت شرکت کردند احساس کردم میتوانم بیشتر موثرباشم و به همین خاطرورود کردم برخی دوستان می پرسند چرا دورهای قبل نیامدم درجواب آنها گفتم چون در ان مقاطع مسئولیتهایی داشتم و احساسم آن بود که اگر همان کار را ادامه بدهم بیشتر میتوانم مفید باشم و کمک کنم، الان شرایطی بوحود امده که میتوانم از این تجربیات در مجلس موثرتر برای اینده استفاده کنم .
در کنار این موضوع به فکر مکتوب کردن تجربیاتم هستم، همه دوستان می توانند یک سری از تجربیات را برای ایندگان به نحوی قابل استفاده کنند.
سعی بنده آن بوده که خاطرات دوران کارم را مکتوب کنم و در اولین گام خاطرات ازادراه رشت قزوین که بزرگترین کار اجرایی دوره خدمتم بوده است را نوشته ام تا برای ایندگان باقی بماند
الان خاطرات ازادراه مراحل چاپ راطی میکند.

 

باتوجه به اینکه سالها درکارسیاسی بودید پیش بینی این امر راداشتید که درهیات اجرایی به این شکل عمل شود؟

این پیش بینی را نه من و نه هیچ یک از دوستان نداشتیم. معمولا می گویند که هیات نظارت با سختگیری بیشتری ورود میکند.

امیدوارم این دوره هیات نظارت باتصمیمی که میگیرد مخصوصا در پرونده بنده نشان دهد که دقت آنها ازهیات اجرایی بیشتر است، به نظر من هیات اجرایی دقت لازم را نداشته، هیات اجرایی باید آیین نامه و متن قانون انتخابات را خوب خوانده باشد و به آن مسلط باشد. به همین دلیل برایم ابهام دارد و هر چقدر دقت میکنم هیچ کجای قانون اینکه میگویند فشار بوده را پیدا نمی کنم، نمی دانم چه جایگاهی دارد اینکه بگویند چون روی پرونده من فشار بوده چنین تصمیمی گرفته شده ، بنده بعنوان یک فرد سیاسی این پیش بینی را نداشتم.
ولی معتقدم درمجموع برایم خیر بوده تا در این مرحله در فرصتی خوب ابعاد موضوع را برای مردم و هیات نظارت روشن کنم .
امیدوارم اگر دوستان هیات نظارت به این نتیجه رسیدند که صلاحیت لازم را دارم کار به تهران نرسد وانشالله در نهایت حق و انصاف رعایت شود.

جناب مهندس با توجه به اینکه در این دوره تعداد ۱۳۰ نفر در انتخابات مجلس از شهرستان رشت ثبت نام کردند، فضا را چگونه ارزیابی میکنید؟ در مورد بحث اصلاح طلب، اصوالگرا و مستقلین، این فضا را چطور ارزیابی میکنید؟

یک اشاره داشتید به تعداد کاندیداها که به نظرم تعداد زیادی است، هم کار هیات اجرایی سخت شد و هم کار هیات نظارت سخت می شود.
خوب است یک فرایندی را در انتخابات لحاظ کنند تا قبل از ثبت نام پالایشی بشود و بهترین جایگاه به نظر من کمک گرفتن از احزاب است، مثلا بگویند کاندیداها باید مورد تایید و حمایت احزاب باشند تا ثبت نام شوند، برای احزاب نیز سقف مشخص کنند، مثلا اگر رشت سه کاندیدا دارد، بگویند هر حزب می تواند شش نفر را معرفی کنند یا مقرر کنند که کاندیدا از یک حمایت مردمی برخوردار باشد تا ثبت نام او انجام شود، مثلا بگویند یک درصد جمعیت شرایط رای دادن امضا جمع کند .

 

وکلام اخر

تمام تلاشم این است که درافزایش حضور مردم موثر باشم وکمک کنم که انتخاب مردم، انتخاب آگاهانه تری باشد. ایجاد انگیزه مضاعف برای حضور مردم و ایجاد فضایی که مردم به سراغ انتخاب بهتر بروند و اصلح را انتخاب کنند . بنا به فرمایش مقام معظم رهبری وامام راحل ما باید به دنبال انتخاب اصلح باشیم واگر انتخاب مردم به گونه ای شد که افراد بهتری انتخاب شدند مجلس بهتری خواهیم داشت .
من بعد از بررسی صلاحیتها توسط هیات نظارت چه درعرصه باشم چه نباشم تمام تلاشم راخواهم کرد که مردم حضور بیشتری داشته باشند و انتخاب بهتری انجام دهند، متاسفانه الان فضا گرم نیست ، مردم باید بدانند که پرونده انتخابات مجلس در تاریخ دوم اسفند بسته خواهد شد واگر روز سوم بنشینند فکر کنند که اشتباه کردند و به این نتیجه برسند که کاش می رفتند وازحق خودشان استفاده میکردندودرفرایند انتخاب افراد نقش ایفا می کردند ، انوقت دیگر دیراست ونوش داروی بعدمرگ سهراب خواهد بود .امروز باید دراین مورد فکر کنند ، به نظرم مسیرانتخابات و مسیر صندوق رای برای اعمال نظر مردم مسیرخوب ومناسبی است ، بیایند درفرایند انتخاب ودقت کنند وانشالله خداهم کمک کند نتیجه انتخابات برای کشور ومردم خیرباشد.

وازهیات تحریریه جارستان بابت وقتی که گذاشتید سپاسگزاری میکنم وارزوی موفقیت دارم.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.