تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398 - 17:10
کد خبر : 46155

بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت درگفتگو باجارستان :بحث ترافیک مسیر، تجمع افراد در محل حریق و حوادث ، پارک خودرو های شخصی در کوچه های تنگ و باریک ،نداشتن اطلاعات وآگاهی کافی شهروندان از مباحث ایمنی از جمله مشکلاتی است که سازمان با آن مواجه است/شهروندان بیمه اماکن تجاری و منازل مسکونی را جدی بگیرند

بابک رمضانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت درگفتگو باجارستان :بحث ترافیک مسیر، تجمع افراد در محل حریق و حوادث ، پارک خودرو های شخصی در کوچه های تنگ و باریک ،نداشتن اطلاعات وآگاهی کافی شهروندان از مباحث ایمنی  از جمله مشکلاتی است که سازمان با آن مواجه است/شهروندان بیمه اماکن تجاری و منازل مسکونی را جدی بگیرند

جارستان : در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان

جارستان : در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.

 

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.از همین رو جارستان درگفتگوبا مدیرعامل سازمان اتش نشانی رشت ازاقدامات و برنامه های سازمان پرسیده است که درادامه می خوانیم :

 

بعنوان اولین سوال در شهر رشت چه تعداد پایگاه آتش نشانی و نیروی متخصص در حال فعالیت است؟

در خصوص ایستگاه آتش نشانی ۱۴ ایستگاه در رشت فعال است ، اما استاندارد می گوید باید ۱۵ ایستگاه باشد.که ۲ ایستگاه دیگر در حال احداث است و یکی  دیگرازاین ایستگاها ،در بلوار خرمشهر که توسط خیری در حال احداث است و تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

ایستگاه بعدی در مسکن مهر جانمایی شده است، که با راه اندازی این دو ایستگاه به  تعدادایستگاهها به۱۶ایستگاهافزایش می یابد و دراینصورت به استاندارد لازم خواهیم رسید.

در حال حاضر در بلوار امام رضا وبلوار قلی پور خدمات دهی به کندی صورت می گیرد.که اگرجانمایی ایستگا ه انجام شود، در سال آتی درآن منطقه ایستگاه آتش نشانی خواهیم داشت.

* باتوجه به اینکه آتش نشانی یکی از ارکانهای مهم و حیاتی در مواقع بحران در کشور است درباره تجهیز و آموزش آتش نشانان چه اقدامی انجام شده است؟

در خصوص زمان بحران و تجهیزات سازمان آتش نشانی، الان آتش نشانان ما تمامی تجهیزات حفاظتی فردی خودشان را به صورت استاندارد دارند. برای همه طی سالها اخیر تجهیزات فردی حفاظتی تهیه و در اختیار تک تک آتش نشانان قرار گرفته است و همه آتش نشانان مجهز به تجهیزات حفاظت فردی هستند .

در خصوص ناوگان خودرویی حدود ۱۳ ناوگان خودروی برند زیگل آلمان خریداری شده که تاکنون ۶ خودرورا تحویل گرفتیم ۷ خودرو دیگر در منطقه آزاد انزلی است که اقدامات مربوط به کارهای ترخیص انجام شده و به زودی به ناوگان خودرویی اضافه خواهدشد.

۳ خودرو نردبان ۵۵ متری،۴۷متری و ۴۲ متری و ۴ خودروی دیگر که یکی خودرو امداد ونجات تخصصی با تجهیزات پیشرفته و مدرن به امداد و نجات و ۳ تا دیگه خودروی مربوط به اطفا ی حریق هستند .

در خصوص سایر تجهیزات گروهی الان ما دستگاه هایی خریداری شده ازجمله تشک های نجات ، دستگاههای تنفس وسرنازل خوبی خریداری شده و لوله های نواری به اندازه کافی در انبار تجهیز شده اند.

اره های برش برای سازمان ، دستگاه ماشین حمل دستگاه تنفس در حال تجهیز دارند ، خودروهای آبرسان نیزبه خوبی تجهیز شده و به ناوگان اضافه شده اند.

همچنین ماشین خودرو مقابله با مواد شیمیایی خطرناک در حال تجهیز داریم و همه اینها خودرو های هستند که درحال اضافه شدن به سازمان است و وضیعت خوبی سازمان آتش نشانی پیدا کرده است.

در خصوص آموزش نیزما برای همه آتش نشانان آموزش آتش نشانی داریم. تمرینات عملی و آمادگی جسمانی ، تمرینات تخصصی و آموزشهای بیرون از استانی داریم .برای آتش نشانان برنامه ریزی لازم انجام شده است و آموزش برون کشوری هم برای آتش نشانان داشته ایم.
البته آموزشهای لازم از طریق استادان برتر دنیا در داخل کشور برای آتش نشانان صورت گرفته است اما خواستیم آموزش  برون کشوری هم تبدیل کنیم و بتوانیم آتش نشانان را جهت آموزش به سایر کشورها اعزام کنیم .

* یکی از مشکلات شهر رشت بافت قدیمی و بازار رشت است آیا آتش نشانی رشت درباره این بافت و نقاط شهری نقشه ایمنی را تهیه کرده است؟

درباره اهمیت  بازار و وضیعت بافت بازار، ۲ایستگاه در دوطرفه بازار رشت احداث و راه اندازی شده است تا خدای ناکرده اگر اتفاقی بفتد، در سریعترین زمان ممکن این ۲  ایستگاه با خودروهاشان به محل  اعزام شوند.

باتوجه وبه وضعیف بافت بازار خودروهای سبک و کوچک را استقرار دادیم ،که ۳۱ سری هیدران خریداری شده تا با همکاری سازمان آب وفاضلاب و اداره آب بتوانیم این هیدران ها را در جاهای مختلف بازار جانمایی کنیم و اقدمات پیشگیران و بازدید های مختلف رااز پاساژها ،مغازها و اصناف مختلف در داخل بازار انجام داده ایم ت،ذکرات لازم نیزاز طریق معاونت دادستانی به انها داده شده وپیگیرهای لا زم در حال انجام می باشد .

یک طرحی رانیز دربازاردردست اقدام داریم و مطالعات آن در حال انجام است که اگر این طرح به امید خدا به اتمام برسد، ما کار اجرایی این طرح را در بازار به سرانجام برسانیم.

* در سال چه تعداد مانور توسط آتش نشانی انجام می شود؟

در سال با توجه به شرایط خاص، مناسبت های خاص و نیازمندی هایی را که ببینم، در آن سال برای آتش نشانها با همکاری سایر دستگاههای انتظامی امدادی چندین مانور انجام می دهیم .به عنوان مثال مانور مربوط به زلزله و اطفای حریق مربوط به پدافند غیرعامل ،مانور مربوط به سیلاب، مانور مربوط به آبگرفتگی و…. سایر مانورهایی که درسال توسط سازمان برگزارمی شود.

*آیا آتش نشانی شهر رشت برای آشنایی مردم از لحاظ ایمنی و فرهنگی تاکنون اقدام به برگزاری دورهای آموزشی نموده است؟

در خصوص دوره آموزشی برای شهروندان، ما سالیانه حدود ۷۰ هزارنفر از شهروند ان را آموزش می دهیم و با مسایل مربوط به آتش نشانی و ایمنی آنها را آشنا می کنیم.

در فصول مختلف سال هم دوره های مقدماتی و نیم حرفهای و حرفه ای آتش نشانی رابرای آتش نشانان داوطلب وشهروندان برگزار می کنیم .

* در ۶ماهه سال ۹۸ چه تعداد حریق یا مشکلا ت مرتبط با آتش نشانی از طرف مردم گزارش شده است؟

در شش ماهه اول سال حدود ۲۷۰۰ عملیات داشتیم که از این ۲۷۰۰ عملیات حدود ۱۲۷۰ حریق بوده سایرموارد هم مربوط به حوادث و خدمات ایمنی بوده که برای شهروندان انجام شده است.

*آیا آتش نشانی شهر رشت طرح بازدید از آماکن عمومی و حساس شهررشت را به لحاظ رعایت نکات ایمنی در دستور کار دارد و چه تعداد بازدید تاکنون صورت گرفته است؟

طرح بازدید از اماکن عمومی اماکن تجاری مهم و ساختمان ها و ادارات مهم و بیمارستان ها را الان داریم .
ازطرف شهرداری مکاتبه صورت می گیرد وازطرف سازمان آتش نشانی و معاونت محترم دادستانی بازدید از این اماکن انجام می شود. سپسنواقص ونا ایمنی ها به آنها گفته میشود ،و مدت زمانی برای رفع نواقص ایمنی در نظر گرفته شده  تا در این مدت زمان نسبت به رفع  نا ایمنی ها اعلامی اقدام کنند.درصورت عدم رفع نواقص ، از طریق معاونت محترم دادستانی ورود می کنیم که اگر اینها درآن زمان مدنظر نسبت به رفع این مشکلات اقدام نکنند با آنها برخورد خواهد شد.

* چه تعداد شیرهای آتش نشانی هیدرانت در شهر رشت تعبیه شده و آیا تابلو های هشدار برای آزاد بودن شیرها در مواقع بحرانی نصب شده است؟

حدود ۳۲۰ شیر هیدران در داخل شهر رشت داریم .در بعضی از جاها تابلو شیرهیدرات توقف مطلقا ممنوع نصب شده است و شهروندان باید نسبت به آن رعایت لازم را داشته باشند ود این محل ها توقف نکنند.
در سایر مکان ها نیز برنامه ریزی داریم که تابلو توقف مطلقا ممنوع نصب شود.

*سازمان برنامه خرید تجهیزات از آلمان داشته است توضیح دهید که قرارداد خرید ها انجام شده است یا خیر؟

در خصوص خرید خودروهای آتش نشانی از کشور آلمان که ۱۳ خودرو بود، ۶خودرو را سال گذشته تحویل گرفتیم
که مخصوص کوچه های تنگ وباریک است. ۷ خودروی دیگر هم الان از شرکت آلمانی بارگیری شده در منطقه آزاد انزلی است که در حال ترخیص است و پیگیری کارهای ترخیص و تحویل برای سازمان نیز انجام شده است.

*یکی از مهمترین مشکلات که آتش نشانی هنگام حوادث با آن مواجه است چیست؟

بحث ترافیک مسیر، تجمع افراد در محل حریق و حوادث ، پارک خودرو های شخصی در کوچه های تنگ و باریک و نبود اطلاعات وآگاهی کامل از مباحث ایمنی و یکی دیگر از مشکلات که الان وجود دارد، استفاده های نامناسب از تجهیزات و لوازم برقی است .چراکه سیستم های سیم کشی برق فرسوده است و بحث نظارت ممیزی آنها، بحث آسانسورها و بحث ممیزی آسانسورها، اینها مشکلاتی هست که پیش می آید و اتفاقات خاصی برای شهروندان ایجاد می کند.

* در پایان اگر توصیه ای برای شهروندان دارید بفرمایید.

توصیه ای که برای شهروندان دارم این است تا جایی که امکان دارد، نسبت به رعایت موارد ایمنی اقدامات لازم را انجام دهند.
علی الخصوص سیستم های سیم کشی برق منازل خودراحتما مورد بازدید ایمنی قرار دهند.
وضیعت بیمه منازل واماکن تجاری حتما جدی گرفته شود بیمه خیلی مهم است که معمولابه آن توجه نمی شود.
در بحث سیستم های گرمایشی که درفصل زمستان هستیم دودکشها حتما نظافت شوند قبل از اینکه بخاری ها روشن شوند.
وسایل گرمایی کنار وسایل قابل اشتعال قرار نگیرد. فاصله لازم وایمن حتما رعایت شودتا خدای ناکرده اتفاقی پیش نیاد .
پارک خودروها درکوچه های تنگ و باریک کاری هست که از شهروندان انتظار داریم تا جایی که امکان دارد در کوچه های تنگ و باریک ازپارک خودرو اجتناب کنند.
درمواقع حوادث ، مسیر رابرای خودروهای آتش نشانی همیشه باز بگذارند. تا جای که امکان دارد، در محل با ما همکاری کمک کنند.
واز اختلال در کار خودداری کنند، البته شهروندان فهیم رشت این را نشان داده اند که در اکثر اوقات کمک کرده اند وحامی ما بوده اند.

،،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.