تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1395 - 20:28
کد خبر : 4367

ماجرای توهین یالثارات باعث اتحاد طیف‌های متفاوت شد همه سینما علیه هتاکی

ماجرای توهین یالثارات باعث اتحاد طیف‌های متفاوت شد همه سینما علیه هتاکی

جارستان-در سینمای ایران که پر است از سلیقه و خط فکری متفاوت و حتی گاهی متضاد کم پیش می‌آید سینماگران طیف‌های فکری مختلف بر سر موضوعی اتفاق نظر پیدا کنند و درباره آن وحدت نظر داشته باشد. اما به نظر می‌رسد هتاکی‌ها و توهین‌های پی در پی نشریه «یالثارات» چهره‌های سرشناس سینمای ایران را هم‌

جارستان-در سینمای ایران که پر است از سلیقه و خط فکری متفاوت و حتی گاهی متضاد کم پیش می‌آید سینماگران طیف‌های فکری مختلف بر سر موضوعی اتفاق نظر پیدا کنند و درباره آن وحدت نظر داشته باشد. اما به نظر می‌رسد هتاکی‌ها و توهین‌های پی در پی نشریه «یالثارات» چهره‌های سرشناس سینمای ایران را هم‌ رای کرده است. حالا ارشاد می گوید از نظر ما «یا لثارات» لغو مجوز شده و حق انتشار ندارد و اهالی سینما باید منتظر نظر قوه قضاییه باشند.

ماجرا از تقریبا دو ماه پیش آغاز شد. چند روز پس از برگزاری جشن حافظ. نشریه یالثارات در گزارش مصوری عکس تعدادی از بازیگران و سینماگران حاضر در این مراسم را منتشر کرد و در گزارش کوتاهی با این تیتر که: «دیو… کیست؟» به شکل بی سابقه ای دست به توهینی علنی به جمعت هنرمندان سینما زد.

این حرکت یالثارات با واکنش بسیار تند و تیز اهالی سینما و حتی برخی دیگر از اهالی فرهنگ و سیاسیون رو به رو شد و وزارت ارشاد هم اعلام کرد این هفته نامه را به دلیل این بی حرمتی لغو مجوز کرده است که البته چند روز بعد مشخص شد دستگاه قضایی چنین اجازه‌ای نداده و یالثارات کماکان می‌تواند به انتشار خود ادامه دهد. گردانندگان این نشریه که گویا از موج خبری ایجاد شده خرسند بودند و احتمالا با افزایش فروش خود هم مواجه شدند در شماره بعد خود حملات‌شان را شدید‌تر کردند و این بار به سراغ فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی رفتند و با ادبیاتی تند و تیز این فیلم را ولنگاری فرهنگی و باعث ترویج بی‌حیایی و پرده‌دری در جامعه نامیدند و شهاب حسینی را بازیگری خواندند که دستمزد خود برای این فیلم را از حامیان داعش گرفته است.

در این ماجرا اهالی سینما سعی کردند با تکیه بر ضرب المثل معروف ایرانی در برابر صحبت‌های این هفته نامه خاموشی را پیش بگیرند اما این رویه گویا نویسندگان یالثارات را جری‌تر کرد و نتیجه‌اش شد گزارشی با تیتر «سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد؟!» که نویسنده در آن مدعی شده بود در این گزارش یکی از روابط کثیف پشت پرده سینما را افشا کرده است پشت پرده ای که مربوط به سه چهره سرشناس سینمای ایران اصغر فرهادی، مانی حقیقی و ترانه علیدوستی بود.

این گزارش که از چند روز پیش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به سرعت دست به دست شد امکان هرگونه سکوت را از اهالی سینما و به‌خصوص این سه نفر گرفت و بالاخره شب گذشته در دو جشن متفاوت چهره‌هایی که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد با یکدیگر بر سر یک موضوع به اتفاق نظر برسند با حملاتی شدیدالحن گردانندگان این هفته نامه را محکوم کردند و از مراجع قضایی خواستار برخورد جدی با این آن شدند.

مانی حقیقی در جشن انجمن منتقدان با اشاره به اینکه قرار است او، علیدوستی و فرهادی در قالب شکایتی کیفری این موضوع را پیگیری کنند از همه اهالی سینما و مطبوعات و کل مردم هنر دوست و سینما دوست درخواست کرد برای به نتیجه رسیدن این ماجرا آن‌ها را همراهی کنند و دلیل این درخواست را هم چنین مطرح کرد: «هدف ما تکذیب مطلب یالثارات نیست چون حرف کذب که تکذیب کردن ندارد. چطور ممکن است در مملکتی زندگی کنیم که نشریه‌ای با مجوز رسمی پشت نام امام حسین(ع) و نام انصار حزب الله مطالبی را منتشر می‌کند که هم فکاهی‌ است و هم هرزه نگاری، این موضوع برای من عجیب است، من قدرتی ندارم، اما انگیزه ما از طرح این شکایت این است که ما سه نفر و بسیاری از مردم ایران حاضر نیستیم در کشوری زندگی کنیم که فرهنگ‌اش زیر سایه قلدری و خشونت نقد شود. ما به تنهایی نمی‌توانیم این شکایت را به سرانجام برسانیم. ما نیاز به همراهی مردمی داریم که احساس می‌کنند این طرز برخورد با هنرمندان و مردم دیگر از اساس غلط است. خیلی خوشحال می شوم که وزیر ارشاد یا رئیس قوه قضائیه هم در این راه کمک کنند اما روی کمک آن ها حساب چندانی باز نکرده‌ایم و فکر می‌کنم این مسئولیت روی دوش ما و شماست و خواهش می‌کنم در این زمینه به ما کمک کنید. نشریه یالثارات کوچکترین سندی درباره آن چه که ادعا کرده ندارد چون حرف کذب نمی‌تواند سندی داشته باشد ولی ما برای بی اخلاقی آن‌ها سند بسیار محکمی داریم که خودشان در قالب این متن به ما دادند.»

اما بلافاصله پس از صحبت‌های مانی حقیقی ابراهیم حاتمی‌کیا در این جشن روی صحنه آمد و جالب است که صحبت‌های به مراتب تند و تیزتر از مانی حقیقی درباره یالثارات بیان کرد. حاتمی‌کیا که گویا زخم خورده این نشریه از سال‌ها پیش و زمانی که در یک صفحه منتشر و در نماز جمعه پخش می‌شده بوده است در صحبت های خود گفت: «وقتی می‌بینم حرمت قلم اینقدر زایل می‌شود به نظرم همه باید نسبت به این قضیه واکنش تندی داشته باشیم. نمی دانم این خشونت از کجا آمده که تا این اندازه قلمی مجاز به نوشتن چیزهایی می کند که حتی در خلوتگاه خودش هم نباید بنویسد. این گونه اخلاق را زیر پا می‌گذارند. من متاسفم در کشوری هستم که با اسم و خون امام حسین(ع) چنین بازی‌ای می شود. اگر معذرت نخواهند یا جامعه اهل قلم نسبت به این مسئله واکنش نشان ندهند به نظرم این بی غیریتی است.»

پس از صحبت‌های حاتمی‌کیا، پیمان معادی که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برده بود خطاب به مانی حقیقی گفت: «می دانی که سالهاست خانوادگی با تو ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی رابطه خانوادگی دارم. اینجا به نمایندگی از سینمایی که آدم هایش بسیار با شرافت است می گویم تمام قد از شما شرف و نجابتتان دفاع می کنم و نوکر شما سه تا هم هستم…درود به شرف شما آقای ابرهیم حاتمی کیا.» رضا کیانیان هم در واکنشی طعنه آمیز در این خصوص خطاب به وزیر ارشاد گفت فکر می‌کرده او که در زمینه کنسرت‌ها حرف برخی‌ها را پذیرفت حداقل در این مورد واکنش نشان می‌داد اما به نظر می رسد وزیر کلا به هیچ چیزی هیچ کاری ندارد.

اما این یک سمت ماجرا بود. تنها چند خیابان آن طرف‌تر و در تالار وحدت مراسم اختتامیه اولین جشنواره «چهل چراغ» برگزار شدو آن‌جا هم دو چهره سرشناس دیگر اعتراض شدیدی به هتاکی یا لثارات از خود نشان دادند. اول داوود میرباقری کارگردان سریال «مختارنامه» بود که در واکنشی بسیار تند و تیز گفت:« : شرایطی که بخشی از مطبوعات از جمله توسط این نشریه به وجود آمده شرم‌آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. دل همه ما شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند.»

معترض بعدی مریلا زارعی بود. او هم با ادبیاتی انتقادی که البته چندان بی سابقه نیست خطاب گردانندگان این نشریه گفت: «امروز در این مملکت مجله‌ای چاپ می‌شود که به همه ما توهین می‌کند و پرده‌دری می‌کند! و آبروی مسلمان را می‌برد! و بدترین الفاظ آن تیتر می‌شود. من دیوانه حسین هستم و هنوز هم کار می‌کنیم. از بزرگان می‌خواهم ورود پیدا کنند. من دنبال نشانه بودم که حرفم را بزنم…سیدالشهدا به ما یاد داد خون‌مان را میریزیم برای اینکه آزاده بمانیم. اگر نام اسلام و حسین زنده است به خاطر نام زینب(س) است. اگر هنرمندی در این عرصه حضور دارد، حتما توفیقی است که امام حسین(ع) به آن عنایت کرده است. حالا این نشریه فردا در مورد من بنویسد باکی نیست. یا علی.»

جالب است که با وجود همه این اعتراضات حسین نوش آبادی سخنگوی ارشاد امروز در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران پیرامون این موضوع تنها به یک توضیح کوتاه بسنده کرده است:« موضع ارشاد اعلام شده و پروانه نشریه لغو شده و از فهرست نشریات دارای مجوز خارج شده است. در هیات رسیدگی به فعالیت مطبوعات این تصمیم گرفته شده و یالثارات لغو پروانه شده و در دستگاه قضایی در حال پیگیری است. بر اساس وظایف قوه قصاییه به ان رسیدگی می‌شود.»

حالا باید دید آیا فرهادی، حقیقی، علیدوستی تا آخر پای شکایتی که کرده‌اند خواهند ایستاد و آیا در این راه می‌توانند روی کمک مردم، قوه قضاییه و هنرمندان و مدیران سینمایی حساب کنند تا یک بار هم که شده ریشه این نوع هتاکی‌ها و توهین‌های مسموم برچیده شود یا نه؟

ای سینما

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.