تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398 - 13:01
کد خبر : 40558

احداث رستوران دریایی آستارا با دریافت ۳۰ مجوز از دستگاه های ذی ربط

احداث رستوران دریایی آستارا با دریافت ۳۰ مجوز از دستگاه های ذی ربط

جارستان:برای اخذ نهایی مجوز احداث رستوران، تالار و کافی شاپ گردان دریایی آستارا حدود ۳۰ وزارتخانه، سازمان و نهاد مرتبط مجوز و نظر کارشناسی صادر کرده اند. به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، جذب و حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت های گردشگری و صنعتی یکی از مهمترین راه های برون رفت

جارستان:برای اخذ نهایی مجوز احداث رستوران، تالار و کافی شاپ گردان دریایی آستارا حدود ۳۰ وزارتخانه، سازمان و نهاد مرتبط مجوز و نظر کارشناسی صادر کرده اند.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، جذب و حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت های گردشگری و صنعتی یکی از مهمترین راه های برون رفت از بحران اقتصادی فعلی کشور است که در دستور کار مسئولان بلند پایه کشور قرار دارد.

هر چند که این مهم نقش ویژه ای را در کاهش چالش های اقتصادی کشور دارد، ولی همیشه اجرای طرح ها در این بخش، علاوه بر مسیر پرپیچ و خم اخذ مجوز، با اظهارنظرها و مخالفت افراد حقیقی مواجه می شود که اغلب به فرار سرمایه گذار منجر می شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با توجه به موقعیت استثنایی جنگلی، کوهستانی، دریای و جلگه ای خود از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است که زیرساخت های میزبانی این منطقه جذابیت گذشته خود را از دست داده است.

اگر شهروندان آستارا، دهکده گردشگری تله کابین حیران، طرح ساحلی سفیر امید و محوطه گردشگری و ورزشی هتل بین المللی اسپیناس را فاکتور بگیرند، نمی توانند محیطی ایده آل را به عنوان جاذبه برای گردشگران معرفی کنند.

طرح شکست خورده پناهگاه حیات وحش لوندویل، وضعیت اسف بار و غیر بهداشتی آبگرم کوته کومه، وضعیت نامساعد حاشیه استیل عباس آباد، طرح ساحلی فرسوده صدف، بازار ورشکسته ساحلی و سایر اماکن که تا چند سال گذشته، حرف های بسیاری را در جذب گردشگر داشتند، امروزه رنگ باخته اند.

بروز رسانی ایده ها و اجرای طرح های متناسب با طبیعت، بازسازی زیرساخت ها، جذب سرمایه گذار، شفاف سازی پروژه ها، کاهش بروکراسی اداری در اخذ مجوزها، توجه ویژه به زیباسازی مبلمان شهری و پاکسازی طبیعت و عدم تقابل ادارات در اجرای پروژه ها از عواملی می باشد که می شود بخشی از نیاز اجتماعی شهروندان را کاهش داد.

نشستن پای صحبت دوست داران و حامیان واقعی محیط زیست و متقابلا هم صحبتی با سرمایه گذاران و شنیدن درد دل های آنان، مبین بروز نوعی بی اعتمادی است که باید مسئولان امر چاره ای اساسی برای آن بیاندیشند تا علاوه بر ممانعت از بروز زیان های زیست محیطی، مانع از رسیدن آسیب به سرمایه هایی شود که می توانند بسیاری از مشکلات فعلی ما را کاهش دهند.

حال پس از برگزاری مراسم کلنگ زنی و آغاز عملیات احداث رستوران، تالار و کافی شاپ گردان دریایی آستارا، اظهار نظرهای موافق و مخالف در این خصوص آغاز شده است و خبرگزاری ایسنا در همین راستا برای تنویر افکار عمومی به بررسی چگونگی اجرای پروژه مذکور می پردازد.

اقدامات سرخود بحث محیط زیستی می طلبد

ولی داداشی، نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری شهرستان و حتی استان گیلان مؤثر و مفید است، اظهار کرد: امروز بحث اشتغال به یک معضل در کشور مبدل شده است.

وی ادامه داد: امروزه عده ای از خواص، با سرمایه گذار، سرمایه گذار ستیزی می کردند و تا اشخاصی برای سرمایه گذاری ورود می کردند، به رانت، دزدی و فساد متهم می شدند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تا سرمایه گذار جذب نشود، مشکل اشتغال در کشور حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در آستارا از سوی مردم هیچ مانعی برای سرمایه گذاری وجود ندارد و مردم آستارا سرمایه گذار ستیز نیستند و این را در مراحل مختلف احداث و توسعه اسکله به عینه شاهد بودیم و هستیم.

داداشی با اشاره به اینکه بحث های محیط زیستی در جایی معنا دارد که بخواهیم سرخود و بدون مطالعه و برنامه، محیطی را خراب کنیم و جانوارن، درختان و محل زیست بشر، پرندگان و سایر جانداران را به خطر اندازیم، اضافه کرد: وقتی طرحی مطالعه می شود، یعنی همه جوانب در نظر گرفته شده است و اگر موضوعی همانند استیل عباس آباد پیش بیاید، با تمام توان ورود می کنیم و در کنار حامیان محیط زیست خواهیم بود.

نماینده آستارا در پایان با بیان اینکه مردم آستارا خاطره بدی را در قضیه تالاب شیلات و برکه پریان دارند، تصریح کرد: در بسیاری از جاها حامیان محیط زیست خیلی خوب ورود کردند که موضوع استیل یکی از آنها بود.

جمع آوری دیوار خاکی ایجاد شده تا یک ماه آینده

«اتابک وصالی» مدیرعامل و مجری طرح رستوران دریایی آستارا با بیان اینکه طرح مذکور یکی از پروژه های کارشناسایی شده و شفاف کشور است که توسط بخش خصوصی در دریای خزر اجرا می شود، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ دوندگی ها برای اخذ مجوز و استعلامات این پروژه آغاز شد.

وی با بیان اینکه پس از برگزاری مراسم کلنگ زنی در ۲۶ خرداد ماه، ۱۳۹۷، در حال حاضر در مرحله شمع کوبی قرار داریم، ادامه داد: تعدادی از افراد با استفاده از عنوان «فعالان محیط زیست» که تعداد قلیلی بومی و اکثر آنها غیربومی هستند، با حاشیه سازی درصدد ایجاد مانع در روند طبیعی اجرای پروژه هستند.

وی با اشاره به اینکه رستوران مذکور در دو طبقه و در زیربنای ۷۴۴ مترمربع بروی پایه‌های محکم بتونی ۴۳ شمع و بالای آب احداث می شود، افزود: پس از پایان عملیات احداث پایه ها که به عمق ۴۰ متر در بستر دریا فرو می‌رود، ظرف یک ماه آینده دایک (دیوار خاکی) ایجاد شده در درون آب جمع آوری شده و عملیات عرشه گذاری و طبقات آغاز می شود.

سندی برای محل احداث پروژه صادر نشده است

وصالی با تأکید بر اینکه برای محل احداث پروژه هیچ گونه سندی صادر نشده و در آینده هم نخواهد شد، خاطرنشان کرد: محل احداث پروژه به مدت ۳۳ سال در اجاره بخش خصوصی قرار دارد و این اجاره از چند ماه گذشته پرداخت می شود و جوسازی ها در خصوص «دریاخواری» و یا تشویش اذهان عمومی با الفاظی از این قبیل به دور از انصاف است.

وی کل مبلغ هزینه شده برای این پروژه را ۱۷۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت: در صورت مساعد شدن شرایط جوی، پروژه مذکور ظرف ۱۷ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ظرفیت شهرستان مرزی بندر آستارا را برای سرمایه گذاری، بیش از این دانست و با بیان اینکه این مهم از اصلی ترین خواسته های مسئولان شهرستان و استان است، تصریح کرد: جایی بسی تأسف و تأمل است که چرا حامیان واقعی محیط زیست به هکتارها زمین خواری در روبروی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا و سایر اراضی شهرستان واکنش نشان نمی دهند و به پروژه ای را که زیر ذره بین دستگاه های مرتبط در حال اجرا است، حساس شده اند.

مدیرعامل و مجری طرح رستوران دریایی آستارا در بخش دیگر سخنان خود از ایجاد مزاحمت تعدادی، تحت عنوان «حامی محیط زیست» در زمان اجرای پروژه و درگیری با کارگران انتقاد کرد و توضیح داد: مجوزهای صادر شده از سوی سازمان مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، منابع آب ایران (سازمان آب منطقه ای)، فرماندهی مرزبانی کشور، سازمان نقشه برداری و امور اراضی کشور، شرکت مطالعات ژئوتکنیک خاکی، سازمان شیلات کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل مسکن و شهرسازی گیلان، اداره کل آب و فاضلاب گیلان، وزارت نیرو (شرکت سهامی برق منطقه ای)، اداره کل گاز گیلان، شرکت مخابرات گیلان، فرمانداری آستارا، شهرداری و شورای اسلامی شهر آستارا و دیگر سازمان ها و ادارات مرتبط صادر شده است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از عموم شهروندان آستارا که با موافقت هزاران نفری خود با این پروژه در نظرسنجی یکی از پرمخاطب ترین کانال های فضای مجازی شهرستان، موجبات دلگرمی دست اندرکاران شرکت را فراهم کردند، گفت: به طور یقین اجرای این پروژه با ظرافت خاص صورت می پذیرد و از پیشرفته ترین دستگاه ها (سپتینگ) برای اجرا در سیستم فاضلاب بهره مند خواهیم شد.

اشتغال مستقیم ۶۰ تا ۷۰ نفر در این پروژه

فرهاد مقدم رئیس هیأت مدیره شرکت سازنده رستوران، تالار و کافی شاپ گردان دریایی آستارا نیز اشتغالزایی را از دیگر اهداف سرمایه گذاران پروژه برشمرد و توضیح داد: پس از بهره برداری به شکل مستقیم برای ۶۰ تا ۷۰ نفر و برای ده ها نفر دیگر به شکل غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر زمینه کار ۳۰ نفر در این طرح فراهم است و چند دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در آن کار می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، بهره مندی از موهبت دریا را از روش های کسب درآمد و مبارزه با معضل بیکاری در شهرهای شمالی کشور عنوان کرد و افزود: نمونه های از این رستوران ها در استان مازندارن، جزیره کیش، تالاب انزلی و سایر مناطق کشور از قبیل دریاچه شورابیل اردبیل ایجاد شده است و کشورهایی نظیر ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز از نوار ساحلی با ساخت این قبیل طرح‌ها، گردشگران و توریست های بی شماری را جذب می کنند.

به گزارش ایسنا، لازم به توضیح است که اجرای کارهای عمرانی و پروژه های مختلف دشواری‌های خاص خود را دارند، لذا افراد غیرمسئول باید از اظهارنظر احساسی و حاشیه سازی در خصوص آنها خودداری کنند و کنترل و نظارت بر روند اجرای طرح‌ها را به مسئولان و کارشناسان امر محول کنند تا شهرستان مرزی و بندری آستارا که میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است، از قافله عقب نماند و به جایگاه واقعی خود برسد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.