تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 شهریور 1397 - 12:27
کد خبر : 36315

یک میلیارد دلار برای ایجاد شغل در کشور اختصاص یافت / ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی

یک میلیارد دلار برای ایجاد شغل در کشور اختصاص یافت  / ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی

جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار گیلان، جمعی از نمایندگان مردم شهرستان‌های استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.

جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار گیلان، جمعی از نمایندگان مردم شهرستان‌های استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.تصاویر این نشست را در اینجا ببینید.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با پیشنهاد دولت، تأیید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه و در نهایت موافقت رهبر معظم انقلاب، یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در کشور اختصاص یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر محمدباقر نوبخت چهارشنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان در رشت با بیان اینکه یک میلیارد دلار برای ایجاد شغل در کشور اختصاص یافت افزود: این وجه به صورت نقد در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و استانداران و مدیران کل باید از این فرصت در جهت اشتغالزایی استفاده کنند.


وی با یادآوری تعهدات یک سال گذشته خود برای ارائه خدمت به مردم گیلان اظهار داشت: نخستین تعهدم درباره تکمیل زیر ساخت های استان بود و طی کمتر از یکسال، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای این امر پرداخت شد.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای افتتاح راه آهن قزوین – رشت ادامه داد: با افتتاح این خط ریلی مردم به طور واقعی می توانند از طریق آن تردد کنند؛ ما برای رفع تکلیف کاری انجام نمی دهیم بلکه قطار باید بخشی از مشکل را رفع کند.
وی تصریح کرد: راه آهن قزوین – رشت پایان کار نیست بلکه این قطار باید به سمت انزلی و از مسیر دیگر به سمت آستارا حرکت کند.
به گفته دکتر نوبخت، اقدامات لازم برای تملک زمین جهت احداث راه آهن رشت – انزلی طی روزهای آینده انجام می شود ضمن اینکه برای تامین اعتبار راه آهن رشت – آستارا نیز مشکلی نداریم و قرار است جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به باقی مانده آزادراه رشت – قزوین اشاره و اضافه کرد: برای این مسیر مشارکت ما با بانک تجارت بود که بدلیل پاره ای مشکلات حقوقی، دولت تمامی پروژه را قبول کرد و در این ارتباط، ۴۰۰ میلیارد تومان ابلاغ کردیم و مناقصه بلافاصله انجام می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این پروژه بایستی ظرف ۲ سال تمام شود که برای آن در ۲ مرحله طی امسال و سال آینده هریک ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می کنیم.
دکتر نوبخت همچنین با بیان اینکه در کنار کارهای زیربنایی، به محرومان نیز توجه شده، گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی و امسال ۶۰ میلیارد تومان برای احداث شش هزار واحد مسکونی پرداخت کردیم.
وی با اشاره به محیط زیست گیلان بویژه رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت گفت: علاوه بر مبلغی که طی سفر اول رئیس جمهوری به استان برای این منظور اختصاص یافت، باید بطور مرتب برای پیشبرد کارها بازدید شود زیرا ما علاوه بر تامین بودجه، بایستی نظارت کنیم و پیگیر و مطالبه گر هم باشیم.

مصطفی سالاری در حاشیه برگزاری این جلسه گفت: با پیگیری های نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و فعالان صنعت چای، اعمال ممنوعیت صادرات چای داخلی که مدتی قبل از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت لغو شده بود با استمرار پیگیری ها اخیرا این دستور به وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

استاندار گیلان افزود: چای یکی از محصولات استراتژیک استان و منبع درآمد حدود ۶۰ هزار خانوار چایکار شمال کشور به ویژه گیلان محسوب می شود.

سالاری با تاکید بر سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید در احیای باغ‌های تخریب شده چای و بازگرداندن آن به چرخه تولید تصریح کرد: صادرات چای یک فرصت برای تولید داخلی بوده و نباید اجازه داد که بازارهای هدف چای صادراتی با تصمیم های غیراصولی به راحتی از دست برود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه چای بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ مردم گیلان زمین را در بر می‌گیرد تاکید کرد: باید گام‌های اساسی‌ و اصولی‌تری در حوزه چای برداشت که در نهایت به تامین منافع بحق کشاورزان منتهی شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ارزش چای در سبد خرید خانوار و تفاوت آن با برنج و گندم نیازمند بررسی‌های دیگری برای افزایش صادرات و کاهش میزان واردات هستیم که باید در کمیته‌ای ویژه پیگیری ‌شود.

استاندار گیلان در پایان خواستار اتخاذ تمهیدات و ارائه تسهیلات بیشتر به زراعی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری باغ های چای و افزایش کیفیت برگ سبز این محصول به منظور افزایش کیفیت چای استحصالی شد و بر لزوم برندسازی و بازاریابی مناسب تر و در نتیجه افزایش بهای چای داخلی تاکید کرد.

گفتنی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۷ مرداد صادرات چند کالای کشاورزی از جمله چای را از اول شهریور ممنوع اعلام کرده بود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به واردات برنج و کنترل این موضوع اشاره کرد و گفت: کیفیت برنج گیلان و تفاوت آن نسبت به برنج خارجی بر کسی پوشیده نیست.

سالاری افزود: حمایت از محصول برنج نباید به کشاورز و فرایند کشاورزی آسیب بزند، لذا با توجه به ارزش کیفی این محصول باید تلاش کرد تا قیمت آن افزایش پیدا کند.

وی از مسئولان خواست تا با کنترل واردات برنج از حقوق کشاورزان و توسعه کشاورزی به عنوان صنعت بزرگ داخلی حمایت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.