تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1397 - 15:30
کد خبر : 33781

گزیده‌ای از سخنان سید امیرحسین علوی و رضا رسولی اعضای شورای اسلامی شهر در برنامه «در مسیر توسعه»

گزیده‌ای از سخنان سید امیرحسین علوی و رضا رسولی اعضای شورای اسلامی شهر در برنامه «در مسیر توسعه»

رییس شورای اسلامی شهر با مثال شهر رشت عنوان کرد اگر شهری قصد گذار به سمت پیشرفت و توسعه را دارد نیازمند ایجاد زیرساخت در حوزه های مختلف همچون تاسیسات درون شهری، شبکه های ارتباطی درون شهری و محیط زیست است.

رییس شورای اسلامی شهر رشت در خصوص عنوان کلانشهر برای رشت اظهار داشت اصلی ترین شاخصی که در قانون برنامه برای تبدیل شهرها به کلانشهر مد نظر قرار میگیرد شاخص جمعیت ساکن بیش از یک میلیون نفر در شهر میباشد که در حال حاضر در شهر رشت این تعداد جمعیت ساکن نمیباشند و به همین دلیل علاوه بر آن مصوبه ای که در دو دولت گذشته قصد معرفی شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را بعنوان کلانشهر داشتند که البته این امر هیچگاه تایید نشد سیزده شهر در کشور جزو کلانشهرها محسوب میشوند که شهر رشت نیز جزو این مجموعه شهرها محسوب میشود لیکن این نامگذاری صرفا فرمایشی بوده و به صورت قانون مصوب نشده است.در بحث جذب منابع و اعتبارات برای شهر نیز در قوانین برنامه های توسعه معیارهایی جهت تقسیم منابع متمرکز کشوری برای کلانشهرها اختصاص داده شده است که تا امروز رشت از این اعتبارات بهره مند نشده است.امروز سیاست گذاری مدیریت شهری علی الخصوص اعضای شورای پنجم در راستای رسیدن به شاخصه هایی همچون ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه های عمرانی و حوزه هایی است که محور توسعه محسوب میشوند.
سید امیرحسین علوی در خصوص مدیریت یکپارچه شهری ابراز داشت ظرفیتهای اجرایی و حوزه اختیارات شورای شهر را باید در چهارچوب قانون تعریف کرد ایجاد مدیریت یکپارچه شهری امری واجب برای رسیدن به توسعه پایدار محسوب میشود لیکن ایجاد این بستر با توجه به شرح اختیارات و وظایف شورا که در قانون اساسی برای این نهاد لحاظ شده است امری فراتر از حوزه اختیارات قانونی شورای شهر است. وی با تاکید بر لزوم ایجاد این فضا در مدیریت شهر نمایندگان محترم مجلس را متولیان قانونمند ساختن این نیاز محوری دانست چرا که در شرایط موجود نمیتوان شهرها را بدون مدیریت یکپارچه به صورت مطلوب اداره کرد.
رییس شورای اسلامی شهر با مثال شهر رشت عنوان کرد اگر شهری قصد گذار به سمت پیشرفت و توسعه را دارد نیازمند ایجاد زیرساخت در حوزه های مختلف همچون تاسیسات درون شهری، شبکه های ارتباطی درون شهری و محیط زیست است.
سید امیرحسین علوی در ادامه افزود در چندین ماه گذشته از عمر شورای پنجم با تلاش همکاران به بخشی از مطالبات مردم از قبیل روکش آسفالت برخی مناطق با توجه به تولید هر روزه کارخانه آسفالت شهرداری پاسخ مناسب داده شده است که البته در این حوزه اقدامات نوینی در دست بررسی میباشد.
وی ادامه داد امروز شورای شهر در دو بخش کلان و روزمره در حال برنامه ریزی است.در حوزه فعالیت های روزمره و ارایه خدمات به شهروندان برنامه ریزی های منظمی در حال تدوین است تا شهروندان از لحاظ کیفی شاهد ارتقای خدمات شهرداری باشند و در حوزه کلان نیز رسیدن به مولفه های شهر ایده ال مد نظر اعضای شورا در تدوین برنامه ها است.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری نیز با اشاره به دفن و امحای زباله، مباحث زیست محیطی و فاضلاب شهری اظهار داشت رشت در بسیاری از حوزه ها در زیرساخت شهری دچار مشکل است و شهروندان در این موارد با مشکل روبرو هستند این موضوع نشان دهنده این امر است که مدیریت شهری در ایجاد ظرفیتهای گردشگری که رشت فی النفس در آن مستعد میباشد و میتواند باعث رونق اقتصادی شهر و شهروندان گردد با چالش روبروست.
رضا رسولی پرهیز از ایجاد چرخه گردشگری انبوه و جذب لایه ای از گردشگرانی که برای شهر منفعت به دنبال دارد را قدم اول برای برنامه ریزی در این حوزه دانست.وی صرفا تلقی عبارت کلانشهر به عنوان پیشوند به شهر رشت را راهگشای حجم مشکلات ندانست و چشم انداز مهاجرت به شمال کشور در سالهای آینده به دلیل چالش آب پیش رو را مستلزم برنامه ریزی مدون مدیریت شهری دانست.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد مدیریت یکپارچه در شهر، عدم وجود آن در زمان کنونی را توجیهی برای سکون مدیریت شهری ندانست و اظهار داشت اصلی ترین رویکرد شورای پنجم تعامل با سایر دستگاهها با هدف توسعه شهری است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.