تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1397 - 2:14
کد خبر : 33630

تحمیل طرح تفصیلی به رشت / استفاده از ظرفیت وزارتخانه راه و شهرسازی در پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت

تحمیل طرح تفصیلی به رشت / استفاده از ظرفیت وزارتخانه راه و شهرسازی در پروژه‌های بازآفرینی شهر رشت

در چهل و دومین جلسه علنی شورای رشت رئیس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی به شهر رشت تحمیل شده است، گفت: در دیداری که اخیرا با معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، قول مساعد مبنی بر رفع مشکلات ایجاد شده در طرح تفصیلی شهر رشت داده شده است.

سید امیر حسین علوی با گرامیداشت ۳۱ اردیبهشت مصادف با روز اهدای عضو اظهار کرد: گیلانیان همواره مظهر فرهنگ و تمدن بوده و یقینا جایگاه ویژه ای در مقوله اهدای عضو داشته و امیدوارم این اقدام حسنه نهادینه شود.

طرح کمیسیون گردشگری و اقتصادی

وی به برگزاری نشستی با معاون وزیر راه و شهر سازی اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته با معاون معماری و شهرسازی وزیر راه نشستی برگزار شد و طی آن قول هایی مساعدی درباره رفع مشکلات طرح تفصیلی رشت که احساس می شود به شهر تحمیل شده دادند. علوی با اشاره به پروژه های بازآفرینی شهر رشت بیان کرد: قرار است از ظرفیت وزارتخانه راه و شهرسازی در پروژه های بازآفرینی شهر رشت نیز استفاده کنیم.

رئیس شورای رشت به ارائه طرحی با عنوان کمیسیون گردشگری توسط یکی از اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: مبحث گردشگری می تواند به عنوان منبع درآمد بسیار خوبی مطرح شده و در دنیای امروز که بسیاری از رویدادها و مقاصد اقتصادی کشور پیرامون حوزه گردشگری در حال انجام است باید بر روی این موضوع به طور ویژه اقدام کرد. علوی با پیشنهاد نامگذاری طرح گردشگری افزود: طرح ارائه شده با عنوان کمیسیون گردشگری مطرح شده و بنده پیشنهاد عنوان کمیسیون گردشگری و اقتصادی را برای این طرح دارم. این طرح به صورت یک فوریتی مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت و قرار شد در کمیسیونهای مربوطه شورا بررسی و سپس درباره تشکیل این کمیسیون تصمیم گیری شود.

علوی با مخاطب قرار دادن شهردار رشت نسبت به عدم اجرای پروژه های عمرانی شهر گلایه کرد و گفت: طی چند ماه اخیر در حوزه عملیاتی پروژه های عمرانی اقدامی انجام نشده است. وی با بیان اینکه اعضای شورا همواره از شهردار رشت حمایت کرده اند تصریح کرد: انتظار داریم زمان مشخصی توسط شهردار رشت به منظور آغاز عملیات اجرایی پروژه های عمرانی اعلام و نگرانیهایی که از این بابت مطرح شده را برطرف کند. رئیس شورای رشت با بیان اینکه یقینا عملکرد شورا و شهرداری رشت مورد قضاوت شهروندان است افزود: آب‌نمای میدان شهدای ذهاب رشت تبدیل به لجنزار شده و انتظار داریم مقیاس قضاوت مردم درباره چنین مباحثی مورد توجه باشد .

وی با اشاره به پرداخت ۱۸۴ میلیارد تومان بدهی توسط شهرداری رشت بیان کرد: حوزه برنامه ریزی شهرداری رشت باید قلب تپنده شهرداری باشد ولی عملا در این حوزه شاهد اقدام خاصی نبوده و از معاونتهای شهرداری رشت که بازوی اجرایی شهردار هستند خروجی مناسبی مشاهده نمی شود. رئیس شورای اسلامی رشت با بیان اینکه در تقسیم پاداشها به پرسنل شهرداری نیز توجه شود تصریح کرد: در پرداخت پاداشها باید به پرسنل شهرداری رشت نیز توجه شود و در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری رشت همه مباحث به طور جدی و شفاف بررسی شده و این خواسته همه اعضای شورا است.

ساختمان ساعت شهرداری بخشی از هویت این شهر است

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده پیرامون جذب سرمایه گذار به منظور مشارکت در پروژه های عمرانی شهرداری رشت اظهار کرد: تفاهم نامه های متعددی در این سازمان منعقد شده و باید نسبت به انجام فراخوان اقدام شود. جلال الدین محمد شکریه به فراخوان جذب سرمایه گذار به منظور اجرای پروژه فیبر نوری در رشت اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۶ پروژه برای فراخوان آماده شده است.

وی با اشاره به ترمیم و بهسازی ساختمان ساعت شهرداری رشت بیان کرد: انتظار داریم شهردار رشت در اسرع وقت نسبت به بهسازی این ساختمان اقدام کند و ساختمان ساعت شهرداری بخشی از هویت این شهر است.

سه و نیم درصد از کل سهام بانک شهر کشور را در اختیار داریم

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت در جلسه امشب شورا اظهار کرد: متاسفانه شهر رشت فاقد زیر ساخت اقتصادی پویا و پایدار است. رضا رسولی با اشاره به اینکه در شورای چهارم رشت بودجه غیر نقدی برای شهرداری رشت مطرح و شهر با یک بدهی بزرگ به شورای پنجم رشت تحویل داده شد بیان کرد: برای رفع مشکلات بر جا مانده از گذشته تا کنون تلاش فراوانی انجام شده است و یکی از مشکلات مهم در گذشته انجام تهاترهای عجیب و غریب در شهرداری رشت بود.
وی به پرداخت ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: بدهی شهرداری رشت ۷۳۳ میلیارد تومان برآورد شده و در شرایطی که شهرداری های کشور دوران اقتصادی بسیار نامناسبی را سپری می کنند بستر سازی و آرام سازی امور در شهرداری رشت یک گام بسیار مناسب بوده و در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شهرداری رشت نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

رسولی خرید سهام بانک شهر را یکی از اقدامات بسیار بنیادی و اساسی در شورای پنجم رشت دانست و گفت: بانک شهر حامی شهرداریها بوده و خدمات خوبی به شهرداری ها ارائه می کند و در حال حاضر سه و نیم درصد از کل سهام بانک شهر کشور را در اختیار داریم.

وی به راه اندازی تراموای شهری رشت اشاره کرد و گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت راه اندازی تراموا حذف شده بود و با تلاشها و پیگیری اعضای شورا این مهم در طرح قرار گرفت. رسولی با اشاره به پارک جنگلی ۴۵۰ هکتاری سراوان افزود: با ملحق شدن پارک ۴۵۰ هکتاری سراوان فضای سبز رشت افزایش چشمگیری پیدا می کند.

یکی دیگر از اعضای شورای رشت در چهل و دومین جلسه شورای رشت اظهار کرد: با اقدامات انجام شده امیدواریم در سال جاری پنج پروژه عمرانی بزرگ در رشت اجرایی شود. احمد رمضانپور با بیان اینکه وحدت و انسجام بسیار خوبی در مجموعه شورا و شهرداری رشت حاکم است گفت: مبحث رودخانه ها، زباله سراوان و غیره نیازمند همراهی و تلاش همگانی بوده و تا کنون برای احداث زباله سوز ده میلیارد تومان در رشت پرداخت شده و این در حالی است که در شهر ساری ۱۶۰ میلیارد بابت زباله سوز جذب کردند.

وی به اتفاقات اخیر پیرامون برجام اشاره کرد و گفت: با اقدامات اخیر آمریکا درباره برجام باز هم چهره استکبار نمایان شد و برخی از افراد در این مدت سعی کردند مشکلاتی در داخل کشور ایجاد کنند که با درایت و تیز هوشی رهبر معظم انقلاب شرایط کنترل و مشکلی ایجاد نشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز در جلسه امشب شورا اظهار کرد: در حال حاضر شهر رشت نیازمند ۱۲۰ دستگاه اتوبوس فعال بوده و تحقق این امر به دلیل وضعیت مالی شهرداری رشت امکانپذیر نیست.
اسماعیل حاجی پور با اشاره به اعلام آمادگی یکی از شرکت های خصوصی به منظور خرید اتوبوس مورد نیاز شهر بیان کرد: شرکت (ایده نوین تجارت آویژه) موضوع خرید ۵۰ الی یکصد دستگاه اتوبوس نو را مطرح کرده و این مهم در قالب یک لایحه از شهرداری رشت به شورا ارسال شده است. لایحه خرید اتوبوسهای نو با مشارکت بخش خصوصی برای رشت به صورت یک فوریتی مورد موافقت اعضای شورا واقع و مقرر شد در کمیسیون های مربوطه بررسی و تصمیم گیری شود.

تمامی خودروهای شهرداری رشت مستهلک شده و نیازمند بازنگری هستند

سخنگوی شورای اسلامی رشت نیز با اشاره به اینکه شهردار رشت با علم و آگاهی مدیریت شهر را پذیرفت اظهار کرد: تمامی شهرداریهای کشور بدهی دارند و این مشکل مختص شهر رشت نیست. فاطمه شیرزاد بیان اینکه به رخ کشیدن بدهی شهرداری رشت و تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی کار صحیحی نیست گفت: قرار نیست از یکدیگر فقط تعریف کرده و تا زمانیکه منافع شهروندان و شهر تامین شود از شهردار حمایت می کنیم.

وی با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب آسفالت رشت تصریح کرد: دستهای پشت پرده ای وجود دارد که در مسیر اجرای آسفالت رشت سنگ اندازی کرده و نمی خواهند اجازه بدهند کارخانه آسفالت شهرداری رشت در این حوزه فعالیت کند. وی به عدم انجام تعهدات دولت پیرامون دستگاه زباله سوز رشت اشاره کرد و گفت: وضعیت زباله در سراوان بسیار نامناسب بوده و این در حالی است که دولت نسبت به انجام تعهدات خود پیرامون خرید دستگاه زباله سوز برای رشت خلف وعده کرده است.
شیرزاد با انتقاد از عملکرد انوری مدیر کل اداره مالیاتی گیلان نسبت به شهرداری رشت افزود: انوری باید سیاستهای خود را نسبت به شهرداری رشت تغییر داده و به عنوان یک مدیر غیر بومی برای ماندن در این استان باید تعاملات بیشتری از خود نشان بدهد. وی وضعیت خودروهای شهرداری رشت را نامطلوب دانست و گفت: تمامی خودروهای شهرداری رشت مستهلک شده و نیازمند بازنگری هستند.

عضو دیگر شورای رشت نیز در این جلسه با ابراز گلایه از نحوه فعالیت برخی از مدیران شهرداری رشت اظهار کرد: مدیران شهرداری رشت در قلیانسراها دیده می شوند .

محمد حسن علیپور با اعتراض به هزینه کردهای شهرداری رشت در همایشهای متعدد خارج از استان تصریح کرد: شهردار رشت درباره هزینه های بیهوده و میلیونی شهرداری رشت در همایشهایی خارج از گیلان باید پاسخگو باشد و بی توجهی به مراسم جشن روز کارگر در مقایسه با هزینه های هنگفت همایشهای بیهوده قابل توجیه نیست. وی با تاکید بر ارائه گزارش ماهیانه توسط واحد مالی شهرداری رشت به اعضای شورا بیان کرد: وقتی به مدیران شهرداری رشت بابت مشکلات و نواقص کاری مراجعه می کنیم می گویند ما منتصب فلان عضو شورا بوده و به مابقی اعضا پاسخگو نیستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت نیز با بیان اینکه شهردار نیویورک نیز قادر به رفع مشکلات رشت نیست، اظهار کرد: اگر موضوعی را به عنوان مشکل مطرح می کنیم نباید فقط از دیدگاه انتقادی باشد و باید برای رفع آن تلاش کنیم. فرهام زاهد با اشاره به اینکه شهردار رشت عملکرد خوبی داشته است گفت: در بیان مطالب به سمتی حرکت کنیم که در مسیر چرخه توسعه رشت مشکل و خللی ایجاد نشود.

شهردار رشت نیز با حضور در جلسه امشب شورای شهر اظهار کرد: روزانه شورا و شهرداری رشت درگیر موضوعات مشترکی هستند. مسعود نصرتی با بیان اینکه در تمامی شهرداری های کشور زمانیکه شرایط اقتصادی مناسب حاکم است طرح های مطالعاتی متعددی مهیا می شود گفت: برای اجرای پروژه های مورد نیاز شهر رشت طرحی وجود ندارد و در زمان تصویب بودجه سال ۹۷ به ناچار مطالعه و طراحی پروژه ها نیز انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بودجه رشت با آرمان و اهداف بزرگ برای سال جاری تصویب شده است بیان کرد: با تمامی گرفتاریها و مشکلات مالی که در شهرداری رشت وجود دارد تمامی شهرداری های مناطق رشت امورات خود را انجام و برای پروزه های بزرگ رشت نیز ۲۰ مدیر پروژه معرفی شده و مشغول فعالیت هستند.
نصرتی به اطلاع رسانی به موقع و تحلیل صحیح وضعیت اقتصادی شهر رشت اشاره کرد و افزود: طرح تفصیلی شهر رشت با ۵۱ مشکل برای معاون عمرانی استاندار ارسال شده و در تلاشیم تا بتوانیم مبحث صدور پروانه را در شهر آغاز کنیم.

شهردار رشت با اشاره به وضعیت بازگشایی معابر، خرید دستگاه زباله سوز و غیره تصریح کرد: در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور مناسب بود باید نسبت به خرید دستگاه زباله سوز، بازگشایی معابر و غیره در رشت اقدام می شد و در شرایط فعلی و مشکلات اقتصادی باید مباحث مهم و اولویت دار از جمله آسفالت، ایجاد فضای سبز و غیره را که برای شهروندان بسیار حائز اهمیت است انجام بدهیم.

نصرتی به عدم تفریق بودجه شهر رشت طی هفت سال گذشته اشاره کرد و افزود: شهر رشت طی هفت سال اخیر تفریق بودجه نداشته و در تلاشیم تا این موضوع را به گونه ای در وزارت کشور خاتمه بدهیم. وی رشت را آبستن مشکلاتی از جمله عدم پرداخت حقوق به موقع پرسنل در گذشته دانست و بیان کرد: در گذشته پرسنل شهرداری رشت حقوق خود را با تاخیر پنج ماهه دریافت می کردند و در حال حاضر فقط ۱۰۲ میلیارد تومان به اداره مالیات بدهکار بوده و ۷۳۰ میلیارد تومان بدهی مستند برای شهرداری رشت وجود دارد.

شهردار رشت با تاکید بر حفظ اتحاد ما بین شورا و شهرداری رشت گفت: در زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم وضعیت بسیار نامناسب و در روزهایی جلوی درب ورودی شهرداری رشت به علت مشکلات مالی و بدهی ها امکان بروز درگیری فیزیکی وجود داشته که خوشبختانه با اتفاقات اخیر این مشکلات برطرف و فضایی توام با آرامش و همدلی حاکم شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.