تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 - 13:50
کد خبر : 33053

بازآفرینی کارکرد بافت تاریخی رشت / ساخت کلبه‌های چوبی اسکان مسافر

بازآفرینی کارکرد بافت تاریخی رشت / ساخت کلبه‌های چوبی اسکان مسافر

عصر روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، چهلمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این جلسه، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران شورا بر احیای بافت تاریخی رشت با مرکزیت خواهر امام تاکید کرد و جلال‌الدین محمد شکریه، نماینده شورا در سازمان سرمایه‌گذاری نیز از ورود سرمایه‌گذار برای احداث کلبه‌های چوبی ویژه اسکان مسافران در رشت خبر داد.

عصر روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، چهلمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این جلسه، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران شورا بر احیای بافت تاریخی رشت با مرکزیت خواهر امام تاکید کرد و جلال‌الدین محمد شکریه، نماینده شورا در سازمان سرمایه‌گذاری نیز از ورود سرمایه‌گذار برای احداث کلبه‌های چوبی ویژه اسکان مسافران در رشت خبر داد.
باز شدن خیابان شریعتی به سمت اداره زندان در راستای رضایت بازاریان
نایب رئیس شورا که اداره جلسه را بر عهده داشت، پس از تبریک عید شعبانیه و گرامیداشت روز معلم و روز کارگر، از شهردار گلایه کرد و گفت: انتظار می‌رفت شهرداری جشنی در خور شان کارگران عزیزمان برگزار کند. حجت جذب در ادامه ضمن اشاره به اینکه اکنون فصل مناسبی برای انجام آسفالت و پروژه‌های عمرانی است، اظهار داشت: با وجود اینکه ۴۵ روز از سال گذشته هنوز مناقصه‌ای در این راستا انجام نشده، و اگر همین امروز مناقصه را شروع کنیم باز سه ماه اول سال را از دست داده‌ایم.
جذب به درخواست‌ها و اعتراضات مکرر بازاریان مبنی بر رکود بازار که بعد از اجرای طرح پیاده‌راه فرهنگی ایجاد شده، اشاره کرد و تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که در فاز نخست خیابان شریعتی به سمت اداره زندان باز شود و رضایتی نسبی حاصل گردد. نایب رئیس شورا همچنین گفت: موج دوم مسافران به رشت در راه است و باید از اکنون به فکر جانمایی اسکان مسافران باشیم. شهردار و سازمان‌های مرتبط در این راستا اقدام کنند تا شاهد چادر زدن در مناطق مختلف و دور از انتظار نباشیم. در آخر جذب از شهردار تشکر کرد که پرداخت حقوق کارکنان شهرداری بهتر شده و از تاخیر چند ماهه به تاخیر یک ماهه رسیده، و گفت: ولی همچنان انتطار می‌رود که نظام پرداخت هماهنگ در شهرداری اجرا گردد و همه پرسنل اعم از رسمی و غیررسمی باهم حقوقشان را دریافت کنند.
توسعه شهری بدون تعامل با مردم، صرفا پروژه عمرانی است
رضا رسولی نیز در نطق پیش از دستور جلسه به روز معلم اشاره نمود و گفت: سیستم آموزشی همانند گذشته کارآمدی خود را ندارد با این حال هنوز معلمان شعله‌افروزان حوزه علم و دانش هستند.
رئیس کمیسیون عمران شورا به مشکلات طرح تفصیلی جدید رشت اشاره نمود و تاکید کرد: باید با تکیه بر خرد جمعی بر مشکلات شهری‌مان که مشکلات کوچکی نیستند، فائق آییم و شهر را از آسیب‌هایی که دامنگیرش شده برهانیم. تلاش ما این بود که در کمیسیون عمران و کارگروه‌های تخصصی مشکلات طرح تفصیلی را رفع نماییم ولی لازم است که دیگر مقامات مسئول نیز برای رفع این مشکل کمک کنند.
رسولی افزود: ما نمی‌توانیم توسعه را از بالا به پایین اعمال کنیم، به خصوص در جامعه شهری که توسعه با مردم گره خورده است. توسعه شهری اگر با مردم تعامل نداشته باشد صرفا به پروژه عمرانی تبدیل می‌شود که زندگی اجتماعی مردم را توسعه نداده است. اگر مردم از محل سکونت خود راضی نباشند، از آنجا کوچ می‌کنند چنانچه ما شاهد کوچ شهروندان از بافت تاریخی و هویتی رشت هستیم. رسولی با ابراز تاسف از بافت ناهمگن در رشت ابراز کرد: اکنون در قلب رشت یک بافت متروکه را شاهدیم که از سمت زرجوب تا خواهر امام، رودبارتان، پل عراق،… مردم متن شهر را ترک کرده‌اند و به سمت حاشیه شهر رفته‌اند که این نشان می‌دهد بافت ناکارآمد است. ما مردم متن و بدنه شهر را به نوعی در تنگنا قرار داده‌ایم.
عضو شورا به ارتباط ارگانیک بافت‌های هویت‌ساز در قسمت قدیمی شهر اشاره نمود و تاکید کرد: طرح تفصیلی جدید باعث از هم گسیخته شدن این بافت ارگانیک می‌شود و نمونه آن ساخت خیابان مطهری است که به عنوان یک خیابان دستوری، بافت را برش داد. رسولی تاکید کرد: این روش صحیح نیست که این بافت از هم گسیخته شود. ما در شهر خود گم شده‌ایم. پروژه‌های در حال اجرا نظیر احداث پل‌های غیر همسطح برای ۳۰درصد شهروندانی است که خودرو دادند و حضور اقای علیپور در شورا، یک پیام دارد که ما بخشی از جامعه را نادیده گرفته‌ایم.
وی به پروژه بازآفرینی بافت تاریخی رشت محله ساغریسازان اشاره نمود و تصریح کرد: باید بافت تاریخی رشت را با مرکزیت خواهر امام بدون از هم گسیختن آن، دوباره احیا کرد تا کارکرد پیدا کند همانگونه که در یزد انجام شد. بنده به عنوان کارشناس عمران و شهرسازی آمادگی دارم که به عنوان نماینده شورا این مهم را پیگیری نمایم و پایان‌نامه دکتری خود را با این موضوع پی خواهم گرفت تا لذت زندگی کردن در مرکز شهر را به شهروندان بدهیم.
ارتقای سطح فرهنگی بدون ارتقای سطح اقتصادی ممکن نیست
جلال الدین محمد شکریه نیز به وضعیت رکود اقتصادی در بازار رشت و تعطیلی شعب بانک‌های عامل بازار اشاره نمود و گفت: پیاده‌راه فرهنگی نیاز به بازتعریف دارد که ارتقای اقتصادی پیدا کند. روزهای نخست ۳ شعبه و اکنون ۵ شعبه بانک در بازار تعطیل شده است و این نشان می دهد گردش پول در بازار وجود ندارد. عملا بازار فلج شده، قیمت سرقفل در بازار  پایین‌تر از محلات شده است. آنچه مورد نظر شهردار وقت و شورا بود با اجرای پیاده‌راه به نتیجه نرسیده است و باید این اشتباه اصلاح شود. وی پیشنهاد داد با خرید گاراژ جفرودی، محور فرعی به سمت بازار بازگشایی شود. شکریه افزود: از سعه صدر بازاریان تشکر می‌کنم که با وجود اعتراض‌های مکرر همچنان صبورانه امید دارند اصلاحاتی در پیاده‌راه صورت گیرد. اگر ارتقای اقتصادی در مرکز رشت صورت نگیرد در حوزه فرهنگ نیز این پروژه با شکست مواجه می‌شود.
نماینده شورا در سازمان سرمایه‌گذاری همچنین به ضرورت احداث کمپینگ‌های موقت برای اسکان مسافران تاکید کرد و گفت: با وجود افزایش مسافران همچنان رشت محل گذر است. باید محل ایستایی برای گردشگران داشته باشیم. در حال حاضر سرمایه‌گذاری ورود نموده که آمادگی احداث کمپ‌های موقت چوبی را دارد و می‌توان در شورای سرمایه‌گذاری در قالب تفاهم‌نامه فراخوان داد در مناقصه شرکت کنند تا ساخت کلبه‌های چوبی اسکان موقت برای مسافران کنار ترمینال و بوستان ملت در دستور کار قرار گیرد. همچنین احداث کافه کتاب رو‌به‌روی پارک بانوان منظریه نیز یکی از طرح‌های پیشنهادی است.
محمد حسن علیپور -که با لباس پاکبانان در صحن شورا حاضر شد- گفت: نتوانستیم قدردان زحمات کارگران باشیم. عضو هیات رئیسه شورا افزود: مدیران شهرداری در آستانه نوروز پاداش های کلان دریافت کردند ولی کارگران شرمنده خانواده ها شدند.
وی خواستار پیگیری جدی شهردار با شرکت های طرف قرارداد شد و افزود: دکتر نصرتی در انجام وظایف خود ناتوان بوده است باید با شرکتهایی که بدعهدی کرده برخورد نماییم.
مردم از شعار خسته شده‌اند
علیپور نیز به عدم برگزاری جشن روز کارگر اعتراض کرد و گفت: به خاطر کوتاهی شهردار جشن روز کارگران برگزار نشد. عضو شورا پیرامون ساماندهی پرداخت به رسانه‌ها نیز گفت: اگر اعضای شورا نامه نوشتند که پرداخت هزینه به رسانه‌ها ساماندهی شود، برای رعایت عدالت بود. قلم خبرنگار جایگاه ویره‌ای دارد. نادیده گرفتن بخش قابل توجهی از رسانه‌ها، نشناختن فضای گیلان است.
وی در مورد بدهی‌های شهرداری هم ابراز کرد: بدهی‌های گذشته شهرداری ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است. اما اکنون خبری از اجرای پروژه‌ها نیست. شهردار باید به وعده‌های خود عمل کند و اگر قرار است رشت مقصد گردشگری باشد، باید پروژه عمرانی داشت. می‌خواهیم قطب گردشگری شویم ولی هیچ کدام از زیرساخت‌ها را فراهم نکرده‌ایم. مردم از شعار خسته شده‌اند.
فرصت رشت‌شناسی شهردار به پایان رسیده است
فاطمه شیرزاد نیز در نطق پیش از دستور جلسه، مناسبت های هفته را گرامی داشت و تاکید کرد: مقام و منزلت کارگران در گرداندن چرخ اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و مسئولان باید به فکر معیشت کارگران باشند.
وی افزود: با توجه به مصوبه کمیسیون بهداشت، دومین جشنواره کارگران خدمات شهری اعم از فضای سبز و رفت و روب در دستور کار کمیسیون قرار دارد.
سخنگوی شورا، هفته هلال احمر را گرامی داشت و افزود: در هفته اسناد ملی هستیم و امیدواریم بتوانیم اقداماتی برای هویت محلی گیلان داشته باشیم.
شیرزاد همچنین خطاب به شهردار رشت گفت: فرصت رشت شناسی شهردار به پایان رسیده است. از زمانی که ایشان انتخاب شده است، زمان زیادی گذشته و انتظار داریم پروژه های نیمه تمام تعیین تکلیف شده و پروژه های جدید آغاز گردد.
سخنگوی شورا به کندی اجرای بازآفرینی پروژه بقعه خواهر امام اشاره نمود و تصریح کرد: اجرای پروژ بازآفرینی خواهر امام باید سرعت بیشتری بگیرد. این پروره بعد از نوروز به کندی پیش می رود. کارگران روزانه کار می کنند و کارگاه فعال است، اما به کندی پیش می رود وامیدواریم پیش از ماه رمضان پیاده راه خواهر امام در راستای بازآفرینی تکمیل شود.
عضو شورا همچنین گفت: شهروندان از ترمیم و ارتقای آسفالت رضایت خاطر ندارند. آسفالت معابر کنده می شود، چاله های عمیق ایجاد می شود اما قیر لازم برای آسفالت تامین نمی شود. در خصوص کیفیت قیر شهردار هرچه زودتر اقدام نماید.
شیرزاد خطاب به شهردار گفت: اخیرا احکام سفارشی از سوی شهردار صادر می شود. که از سوی افراد خاص پیشنهاد شده است. ما حرف پنهانی با شهردار و رسانه ها نداریم. اعضای شورا مورد امین مردم هستند و امیدواریم شهردار دقت بیشتری کنند . شهردار جلسات خارج از شهر نداشته باشند و بهتر است که نماینده های مجلس نیز به کار خودشان بپردازند. برنامه های هدفمندی در تخریب شورا با برخی رسانه های معاند در دستور کار قرار گرفته و جای تاسف دارد. شهردار ۱۱ مشاور در کنار خود دارد که باید مشخص شود این مشاوران چه کاری انجام می دهند.
عضو شورا تاکید کرد: ما برای آوردن دکتر نصرتی هزینه زیادی داده ایم، شهردار باید بما اعتماد کند تا شاهد پیشرفت شهر باشیم.
شیرزاد افزود: احکام سفارشی، و ابلاغ مشاوران حوزه شهردار روز به روز درحال افزایش است و باید شهردار جلوی این احکام را بگیرد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا، روز بیماریهای خاص و صعب العلاج را یادآور شد و گفت: امیدواریم بتوانیم برای این قشر اقدام عملی داشته باشیم. در هفته سلامت اقدام های خوبی انجام شد اما صداهایی شنیده می شود که خانه های سلامت افتتاحیه شده ولی بهره برداری از این خانه های سلامت وجود ندارد.
احمد رمضانپور نیز گفت: مشکلات یاد شده از سوی اعضای شورا بحق است و باید همه برای رفع آن تلاش کنیم.
عضو شورا ، هفته معلم را گرامی داشت و ضمن تقدیر از همه معلمان ابراز کرد: اکنون دیگر موضوع دولت نیستف حاکمیت باید به این قشر زحمت کش توجه نموده و صدای صنفی و بحق معلمان را بشنود و این اعتراض ها را سیاسی نبیند.
عضو شورا افزود: امروز معلمان ناچارند برای گذران زندگی کارهای عملگی و یا رانندگی کنند . در شان نظام نیست که مسئولانی را که معلمان ایشان را تربیت کرده اند، در سختی معیشت باشند.
همه باید برای رشت وقت بگذاریم
فرهام زاهد نیز گفت: علاقه دکتر رسولی، عضو شورا، به رشت انکار ناپذیر است. همه ما باید برای رشت وقت بگذاریم و امیدواریم طرح ایشان در بازآفرینی رشت با محوریت خواهر امام، مورد موافقت قرار گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: کارگروهی برای اجرای پروره های عمرانی تشکیل شده و امیدواریم با تفویض اختیار شهردار به مدیران مناطق، مورد تایید فرمانداری ، هرچه زودتر شاهد آغاز بکار پروژه های عمرانی باشیم.
پس از نطق اعضای شورای شهر لوایح و نامه ها بررسی شد. و در ادامه جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان به صحن شورا دعوت شد.
 
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.