تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1397 - 20:18
کد خبر : 32217

رونمایی از اولین برنامه خدمت شورای شهر رشت در حوزه کودکان استثنایی

رونمایی از اولین برنامه خدمت شورای شهر رشت در حوزه کودکان استثنایی

پیش از ظهر امروز دیدار رئیس شورای اسلامی شهر رشت با مدیران مدارس استثنایی برگزار شد. در ابتدای این نشست، که با دعوت شورا صورت گرفت، مدیران مراکز استثنایی به بیان مسائل و مشکلات این مراکز پرداختند و خواستار حمایت مدیریت شهری رشت از این حوزه شدند.

پیش از ظهر امروز دیدار رئیس شورای اسلامی شهر رشت با مدیران مدارس استثنایی برگزار شد.

در این جلسه که در راستای تحقق برنامه خدمت به کودکان استثنایی تشکیل شد سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و مدیران مدارس استثنایی رشت حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، که با دعوت شورا صورت گرفت، مدیران مراکز استثنایی به بیان مسائل و مشکلات این مراکز پرداختند و خواستار حمایت مدیریت شهری رشت از این حوزه شدند.

درخواست بودجه ثابت برای ایاب و ذهاب مدارس استثنایی

علی نژاد با اشاره به مشکلات کودکان و مدارس استثنایی گفت: مخاطبان ما کودکان خاصی هستند که با مشکلات متعددی مواجهند. با توجه به شرایط سخت ایاب و ذهاب، پیشنهاد دارم از سوی مدیریت شهری بودجه ثابتی برای مدارس استثنایی در نظر گرفته شود.

مدیر مدرسه استثنایی پیامبر اعظم (ص) تصریح کرد: این کودکان احتیاج به امکانات متفاوتی دارند و مدیران این حوزه در حیطه های مختلف برای تجهیز کامپیوتر، سالن اجتماعات، تعمیرات و … با مشکلاتی مواجهند که تقاضا داریم مصوبه ای در این خصوص وجود داشته باشد تا دغدغه ها کمتر شود و با جان و دل وظیفه خود را در قبال این عزیزان انجام دهیم.

حسن زاده نیز خواستار توجه به بحث سرویس این مدارس شد و گفت: موضوع دیگر امکانات رفاهی و ورزشی است. مباحثی نظیر اردوی کودکان مطرح است که درخواست داریم از امکانات اتوبوسرانی بهره مند شویم. آسفالت مدرسه و مشکلاتی نظیر آبگرفتگی نیز وجود دارد.

ضرورت مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

یاوری نیز در این جلسه با مقایسه وضعیت موجود با سایر کشورها، بر ضرورت مناسب سازی فضای شهری برای معلولان تاکید کرد و گفت: این بحث به صورت تخصصی، همانند کشورهای پیشرفته، می تواند در سطح شهر رشت لحاظ شود و فضاهایی مثل پارکها برای استفاده بهینه این کودکان در نظر گرفته شود.

وی افزود: ۴ مرکز مشکلات گویشی داریم که از لحاظ فضای آموزشی دچار مشکلاتی هستند. با کمک شورا در سال ۹۶ یکی از مراکز با همراهی خیرین احیا شد اما سایر مراکز هنوز شرایط مطلوبی ندارند. بیش از ۷۰۰ دانش آموز مشکلات گویشی را تحت پوشش قرار دادیم که از مراکز عادی معرفی شده اند و بخش قابل توجهی از این تعداد با مشکلات مالی مواجهند. این مراکز میزبان دانش آموزان دیرآموز و کم بضاعت هستند که والدینشان نیز نیاز به آموزش دارند. بنابراین نیازمند حمایت های مالی و امکانات هستیم.

مستهلک بودن ساختمان ها، تجهیز مدارس مربوطه و ایجاد واحدی برای کوکان کم بضاعت از جمله درخواست های این مدیر بود.

ساختمان مدرسه اوتیسم رشت ۵۰ ساله است و فضای بازی و کارآموزی ندارد

خانم کرم بین مدیر مدرسه اوتیسم رشت نیز اذعان داشت: ساختمان این مرکز ۵۰ ساله است و فضای بازی و کارآموزی ندارد.

وی با بیان اینکه کودکان اوتیسم مظلوم تر از سایر کودکان هستند افزود: مقایسه مرکز رشت با شهری مثل مشهد تفاوت های این مراکز را نشان می دهد.

اولویت اول هزینه ایاب و ذهاب است

مهدی بلوک اصلی با بیان اینکه رویکرد ما فراهم نمودن شرایط تحصیل کودکان استثنایی در کنار کودکان عادی است به عدم امکان این موضوع برای کودکان اوتیسم پرداخت و در ادامه گفت: یک چهارم دانش آموزان استثنایی در شهر رشت هستند. ۱۱مدرسه دولتی و دو مدرسه غیر دولتی داریم و کل دانش آموزان در ۷ گروه استثنایی و اختلال یادگیری در این مدارس تحصیل می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به حضور ۶۷۳ دانش آموز استثنایی تصریح کرد: بیشترین مشکل ایاب و ذهاب است. در سال های گذشته دولت حمایت می کرد و هر مدرسه یک مینی بوس داشت و تعداد دانش آموزان نیز کم بود. از حدود ۱۵ سال پیش وضعیت تغییر کرد و به رانندگان سپرده شد و امروزه دولت به طور صد در صدی تعهد ندارد.

وی با اعلام آماری از بدهی به رانندگان اظهار کرد: این خطر وجود داشت که اگر مطالبات پرداخت نمی شد رانندگان همکاری را ادامه ندهند.

بلوک اصلی افزود : کودکان اوتیسم ماهیانه حدود ۳ میلیون تومان هزینه آموزش دارند. باید تلاش کنیم مشکلات این عزیزان را کاهش دهیم. در شهر تهران همه هزینه ایاب و ذهاب کودکان استثنایی با شهرداری است و شاید این موضوع اولویت اول ما باشد. ساخت مدرسه ای برای اوتیسم، تجهیزات گفتار درمانی و کمک هزینه های پزشکی کاشت حلزون در سنین پیش از دبستان از دیگر وظایف و اولویت های بعدی ما است.

رونمایی از نخستین برنامه خدمت شورای اسلامی شهر رشت

سید امیرحسین علوی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نخستین برنامه خدمت شورای اسلامی شهر رشت رونمایی شده است گفت: می خواهیم اتفاقی را در حوزه کودکان استثنایی رقم بزنیم. نگاه اعضای شورا به حوزه های مختلف خدمات اجتماعی است و می خواهیم اولین برنامه خدمت شورای اسلامی شهر رشت را رونمایی کنیم. از دو ماه قبل تحقیقاتی را شروع کردیم و پس از تنظیم ساختار و به روز رسانی و رفع مشکلات قبل که انباشت شده بود شروع به تنظیم برنامه های خدمت کردیم. هدف ما ۵۰ برنامه خدمت برای اقشار مختلف است که با کمک خود مردم در سال اول تنظیم شود. هرچند هر حوزه ای متولی خاص خودش را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه برنامه ماهیانه تنظیم شده است گفت: هرکاری که می خواهیم انجام دهیم باید با همراهی شما رقم بخورد اما آنچه در بضاعت مااست دریغ نخواهیم کرد و حائز اهمیت است که اگر مشیت الهی به هر دلیلی بر این بوده که این عزیزان در این موقعیت خلق شوند ما به عنوان انسان برای رفع مشکلات کودکان استثنایی تلاش کنیم تا این نیاز ها در سطح بضاعت ما برطرف شود.

وی با اعلام اینکه با استاندار گیلان در خصوص کودکان استثنایی مکاتبه خواهیم کرد افزود: درخواست می کنیم در بحث آب و برق و گاز این مدارس تخفیفاتی در نظر گرفته شود.

علوی خاطر نشان کرد: آقای استاندار ما گوشه ای از کار را برعهده می گیریم شما هم بخشی از کار را بر عهده بگیرید. باید هزینه ای برای ایاب و ذهاب در نظر گرفته شود و استاندار و بهزیستی و … نیز ورود کنند.

پیشنهاد در نظر گرفتن الزاماتی برای مجوز اماکن عمومی خدماتی و پیشنهاد تشکیل مجمع خیرین

رئیس شورا با تاکید بر اینکه باید پذیرای نقطه نظرات مردم باشیم اظهار داشت: یکی از ساختارهایی که در شورا در حال شکل گیری است ساختار اتاق ایده است. در این حوزه  این برنامه را در خصوص اصلاحات هندسی نیز آغاز کرده ایم اما یکی از مصوبات دیگر جلسه این است که الزاماتی را در مجوز اماکن خدماتی عمومی در نظر بگیریم. این موضوع در دنیا امری بدیهی است و در برخی شهرهای ایران نیز دیده می شود. ضمن آنکه پیشنهاد می شود مجمع خیرینی تشکیل دهیم و مدیریت شهری نیز در این امر مشارکت کند.

انتقاد شدید رئیس شورا از تقسیم ناعادلانه منابع

علوی با انتقاد از تقسیم ناعادلانه منابع تصریح کرد: امروز نیازهای این شهر انباشته است. باعث تاسف و تاثر است که در حوزه آمورش و پروش در استان گیلان که استانی نخبه پرور با سرمایه های انسانی ویژه است اینقدر مشکل داریم. تقسیم منابع چگونه است؟ اگر قرار است بسیاری از مسائل بر عهده مردم باشد درآمد را هم در اختیار مردم قرار دهیم. سیاست گذاری و تصمیم گیری را هم به مردم بدهیم. هر جا می رویم نقایص فراوان وجود دارد. یک جای کار می لنگد. اگر درآمد کمی داریم به مردم بگوییم.

وی در پایان گفت: پا به میدان گذاشته ایم و می خواهیم در این حوزه کار کنیم و اشتیاق و انگیزه و توانمندی شما مدیران نیز وجود دارد. خوشحالم به عنوان اولین برنامه خدمت وارد حوزه کودکان استثنایی شدیم و امیدوارم دعای خیر خانواده ها و شما که زندگی خود را وقف این کودکان کرده اید شامل حال ما شود و این جلسات باید ادامه یابد و به صورت فصلی با یکدیگر نشستی داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام های بلند و استواری برداریم.

مجموعه شورای اسلامی شهر رشت در کنار مدیران مدارس استثنایی است

محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: خدمت برای کودکان استثنایی با نیازمندی های مختلف شیرین است که خانواده ای را شاد کنید.

وی با بیان اینکه وظیفه مربیان و مدیران این مدارس بسیار خطیر است افزود: مجموعه شورای اسلامی شهر رشت در کنار شما است و هر کاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد. امیدواریم با این اقدامات در جهت اعتلای آموزش و پرورش استثنایی گام برداریم.

عاقل منش تصریح کرد: ظرفیت خیرین نیز می تواند کمک کند به شرط آن که این موضوع به درستی منتقل شود. وقتی صحبت کودکان استثنایی است اطمینان دارم خیرین با آغوش باز می آیند و همراهی می کنند. اگر بدانند در زندگی آنها تاثیر دارد و به دست این کودکان می رسد همراه خواهند بود. در کنار شما بودن برای ما باعث افتخار است و امیدواریم بتوانیم گام های موثری در این راستا برداریم.

گفتنی است، تعداد ۴۸مدرسه استثنایی در گیلان و تعداد ۲۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان و تعداد ۱۳مدرسه استثنایی در رشت و ۴مرکز مشکلات یادگیری در مرکز استان، به کودکان استثنایی خدمات آموزشی و توانبخشی می دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.