تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1396 - 14:11
کد خبر : 25279

مرمت بنای موزه لاهیجان-مقبره کاشف السلطنه-به اتمام رسید.

مرمت بنای موزه لاهیجان-مقبره کاشف السلطنه-به اتمام رسید.

مرحله دوم مرمت بنای مذکور همزمان با مرحله اول در قسمت دو طرف فضای داخلی موزه با ایجاد و تغییراتی بصورت اضطراری در فواصل سال های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۳ با اعتبارات پیش بینی شده انجام گردید و در نهایت مرحله سوم مرمت اضطراری این اثر ارزشمند در سالجاری با اعتباری قریب به هشتصدمیلیون ریال آغاز و در فواصل اجرای آن قسمت اداری و محوطه ها مقاوم سازی شد.

ولی جهانی با اشاره به سیطره وسیع وظایف و مسئولیت های میراث فرهنگی و لزوم تعاملات بیشتر برای صیانت از این داشته های ارزشمند اظهار داشت:همکاری نخبگان، پژوهشگران و مردم یک ضرورت در پاسداشت میراث فرهنگی تلقی می شود.

وی؛صیانت از ابنیه تاریخی را گامی موثر در توسعه فرهنگ بومی قلمداد کرد و افزود:امروز شاهد مرمّت ارزشمندترین بناهای تاریخی شهرستان لاهیجان به ویژه مسجد اکبریه،شیخ زاهد وهمچنین بنای کاشف السلطنه هستیم.

جهانی با بیان اینکه اولین مرمت بنای کاشف السلطنه بصورت اضطراری در سال ۱۳۸۹ با مصوبه شورای فنی گیلان به انجام رسید؛ اذعان داشت:در این مرحله چهار جهت نمای بیرونی مقبره با آجر نما سازی شد.

وی بیان داشت:مرحله دوم مرمت بنای مذکور همزمان با مرحله اول در قسمت دو طرف فضای داخلی موزه با ایجاد و تغییراتی بصورت اضطراری در فواصل سال های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۳ با اعتبارات پیش بینی شده انجام گردید و در نهایت مرحله سوم مرمت اضطراری این اثر ارزشمند در سالجاری با اعتباری قریب به هشتصدمیلیون ریال آغاز و در فواصل اجرای آن قسمت اداری و محوطه ها مقاوم سازی شد.

این مسئول؛رفع ترک در دیوارها،ساخت و ساماندهی سرویس بهداشتی،ساماندهی موتورخانه و همچنین ساماندهی فضای اداری در دو بخش حفاظتی و پرسنلی موزه را مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد:فاز سوم عملیات مرمتی موزه لاهیجان با موفقیت به پایان رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد:طرح اجرای مرمت اضطراری مقبره داخلی فضای موزه بعنوان آخرین فاز مرمتی در دستور کار این اداره کل در سالجاری قرار دارد و مذاکرات لازم برای تامین اعتبار آن با فرمانداری شهرستان لاهیجان و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان صورت گرفته است.

شایان ذکر است:استان گیلان بیش از ۲۵۰۰ اثر تاریخی دارد که بیش از ۱۰۰۰ اثر تاریخی آن را بناهای تاریخی تشکیل می دهد و بیشترین بنای های تاریخی آن پس از رشت در شهرستان لاهیجان واقع شده است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.