تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 7:57
کد خبر : 23813

چرا شهردار بعدی رشت باید بومی باشد؟

چرا شهردار بعدی رشت باید بومی باشد؟

بی تردید انتخاب یک غیربومی توسط شورانشینان به عنوان شهردار بعدی رشت به عنوان نوعی اعلام رضایت شهروندان رشتی نسبت به پذیرش یک غیربومی به عنوان گزینه اداره شهر تلقی خواهد شد. موضوعی که مطمئنا در تضاد کامل با خواسته مردم بوده و می بایست مورد توجه شورای شهر پنجم قرار گیرد.

 شاید کمتر کلانشهری را مانند رشت می توان سراغ داشت که در برهه های زمانی مختلف، اعضای شورایش هیچ یک از شهروندان چندصد هزار نفری اش را مستحق تصدی بر کرسی شهرداری شهر ندانستند. آخرین موردش هم به پیش از ثابت قدم برمی گردد، همان زمانی که خلیلی از کرج راهی رشت شد تا برای مردم رشت، شهرداری کند!

البته به همان اندازه که رشت برای اداره خود لژیونر پذیر بوده، هیچوقت شهروندان رشتی شانس این را نداشتند که مورد اعتماد اعضای شورای سایر کلانشهرها قرار بگیرند. پربیراه نیست اگر بگوییم اداره بزرگترین شهر شمالی کشور در سال های اخیر در دستان آنانی بوده که پس از برکناری از سمت خود، حاضر به آن نبوده اند که حتی یک روز هم در رشت بمانند!

اعضای شورا با انتخاب یک غیررشتی به عنوان شهردار بعدی رشت، این پیام را به تمام کشور مخابره می کنند که از میان چندصد هزار نفر رشتی، هیچ فردی که دارای تخصص، تجربه و مدیریت قوی برای اداره شهر خودی باشد، وجود نداشته است! پیامی که نه تنها منطبق بر واقعیت نیست بلکه به هیچ عنوان با آوازه شهروندان شهر اولین ها همخوانی ندارد.

گرچه انتخاب یک گزینه بومی به عنوان شهردار آتی رشت نمی تواند الزاماً رشد و پیشرفت شهر را ضمانت کند اما بهتر است شهر رشت عرصه آزمون و خطای شهروندان و فرزندان خودش باشد تا اینکه گزینه ای از یکی از استان های دیگر شهرداری رشت را به چشم فرصتی برای درج در رزومه ببیند.

نکته مهم دیگر در این موضوع نهفته است که پیام انتخاب یک غیررشتی به عنوان شهردار بعدی رشت به مراتب بسیار بیشتر از پیام انتخاب حتی یک غیرگیلانی به عنوان استاندار گیلان است چرا که در انتخاب شهردار، انتخاب مردم و شهروندان به صورت بلاواسطه تری نسبت به انتخاب استاندار نقش می بندند چنانکه شهردار، پس از انتخاب شورا توسط شهروندان صورت می پذیرد اما انتخاب استاندار حاصل انتخاب رئیس جمهور، انتصاب وزیر کشور و سرانجام اعلام نام استاندار که ماحص کنش های سیاسی فراوان بوده، می باشد.

بی تردید انتخاب یک غیربومی توسط شورانشینان به عنوان شهردار بعدی رشت به عنوان نوعی اعلام رضایت شهروندان رشتی نسبت به پذیرش یک غیربومی به عنوان گزینه اداره شهر تلقی خواهد شد. موضوعی که مطمئنا در تضاد کامل با خواسته مردم بوده و می بایست مورد توجه شورای شهر پنجم قرار گیرد.

در پایان باید گفت شهردار بعدی رشت باید از میان چهره های نخبه همین شهر انتخاب شود تا نه تنها تاییدی بر حضور و البته توانمندی فرزندان رشتی باشد بلکه نشانگر توجه نمایندگان مردم در پارلمان محلی شورا به این نکته مهم باشد که یک غیربومی هر چقدر هم که تجربه و تخصص داشته باشد، بی تردید شهر رشت و نیازهایش را نمی شناسد و چاره ای جز جذب مشاوران فراوان برای جبران این کاستی ندارد. مشاورانی که نه تنها خود ممکن است از این بی اطلاعی شهردار به نفع مقاصد شخصی خود بهره برداری کنند بلکه در بهترین حالت حق مشاوره های میلیونی در کنار اجاره خانه سازمانی شهردار غیربومی را به دوش شهرداری تحمیل خواهند نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.