تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1396 - 12:03
کد خبر : 21213

نگهداری از ذخایر ژنتیکی یک هزار گونه گیاهی در باغ کشاورزی لاهیجان

نگهداری از ذخایر ژنتیکی یک هزار گونه گیاهی در باغ کشاورزی لاهیجان

رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان از نگهداری افزون بر یکهزار گونه گیاهی و درختی به عنوان ذخایر ژنتیکی ( ژرم پلاسم ) اعم از بومی و غیر بومی برای مطالعات و تحقیقات علمی در این ایستگاه خبر داد.

محمد نقی پاداشت افزود: درحال حاضر ۲۰۰گونه و ژنوتیپ انواع درختان میوه که بیشتر از گونه های بومی نظیر گلابی محلی یا خوج ، ازگیل محلی و ازگیل ژاپنی ، گوجه سبز و زالزالک، انواع مرکبات، ۲۲۰گونه درختان و درختچه های زینتی و دارویی بومی و غیر بومی ، ۱۳۰گونه و ژنوتیپ گیاهان زینتی درگلخانه ها (غیر بومی)، ۹ گونه انواع بامبو در سطح چهار هکتار و تعدادی از انواع گیاهان پیازی و گیاهان علفی دایمی و یکساله بومی و وحشی به عنوان ذخایر ژنتیکی ( ژرم پلاسم ) برای مطالعات و پژوهشهای علمی در این ایستگاه تحقیقاتی نگهداری می شوند.
وی خاطرنشان کرد: این باغ درسال ۱۳۰۶به عنوان نخستین ایستگاه تحقیقات کشاورزی شمال کشور با وسعت ۵۴هکتار تاسیس شد که ابتدا موسسه مرکزی چای یا موسسه چایکاری به آن اطلاق می شد و مطالعات روی چای و بامبو به عنوان محصولات جدید وارداتی صورت می گرفت که بعدها پژوهش روی سایر محصولات کشاورزی مانند برنج ، سبزی و صیفی ، انواع درختان میوه و گیاهان زینتی نیز در دستور کار قرار گرفت .
وی اظهارداشت: مطالعات روی گیاهان بومی جهت کاربرد آنها به محصول جدید زینتی با تصویب طرح های تحقیقاتی از سال ۱۳۷۸در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان آغاز شد و تاکنون فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است .
پاداشت ، با اشاره به اجرای طرح های تحقیقاتی ازدیاد برخی از گیاهان زینتی در این ایستگاه ، یادآورشد: تاکنون ۲۶ طرح تحقیقاتی و ۵۵پایان نامه تحصیلات تکمیلی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی (گل و گیاهان زینتی) لاهیجان اجرا شده است.
وی پروژه های تحقیقاتی روی ضایعات کشاورزی جهت تهیه انواع کمپوست و ورمی کمپوست برای کاربردی کردن آن در تولید محصولات گلخانه ای و همچنین گیاهان بومی (اعم از زینتی و درختان میوه) را از مهمترین فعالیتهای پژوهشی این ایستگاه تحقیقاتی در ۱۵ سال اخیر دانست.
وی گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی مجموعه ای از گونه های محلی نظیر گلابی های محلی (خوج) ، ازگیل ، گوجه سبز ، ازگیل ژاپنی و تمشک برای پژوهشهای کاربردی نگهداری می شوند و از طرفی در اقدامی جدید ارقام مختلف تمشک و بلوبری وارداتی و همچنین گیاهان دارویی و پرورش گیاه به روش آکواپونیک در دستور کار قرار گرفته است.
رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی ( گل و گیاهان زینتی) لاهیجان ، بهسازی زیرساخت ها مانند برق ، گاز و آب این ایستگاه را برای تکمیل برنامه ها و طرح های تحقیقاتی و بهره برداری بهینه ضروری دانست.
ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان از جمله مراکز علمی و پژوهشی زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان بشمار می رود .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.