تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1396 - 23:57
کد خبر : 20284

دیپلماسی هوشمندانه ظریف در اروپا

دیپلماسی هوشمندانه ظریف در اروپا

فیاض زاهد، استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه نگار در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا سفر #ظریف به اروپا را بسیار به موقع و حاوی پیام التیام، همگرایی و تمرکز جامعه جهانی بر حفظ وضعیت ثبات در منطقه دانست

⬅️ سفر مثبت و به هنگام ظریف

فیاض زاهد، استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه نگار در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا سفر #ظریف به اروپا را بسیار به موقع و حاوی پیام التیام، همگرایی و تمرکز جامعه جهانی بر حفظ وضعیت ثبات در منطقه دانست.

به گفته زاهد، دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه راهبرد دوگانه ای را دنبال می کند. از یک طرف #ترامپ در ظاهر با اظهارات نسنجیده اروپا و کشورهای منطقه را دچار نوعی سردرگم کرده است، چون مشخص نیست دامنه و حوزه دفتار و استراتژی ترامپ چیست و آیا امکان پیش بینی دارد یا نه.
دوم اینکه در سایه این سردرگمی سیاسی، به نظر می رسد طیف تندرویی که در کاخ سفید جمع شده اند به دنبال ایجاد زمینه هایی برای ایجاد یک جنگ منطقه ای و تامین منافع اقتصادی خود و تضمین امنیت استراتژیک رژیم صهیونیستی هستند.

زاهد ادامه داد: این رویکردهای دولت ترامپ در اروپا پذیرفته نیست. رابطه اروپا و آمریکا به سوی جنس رابطه آنها با یکدیگر در دوره جورج دبلیو بوش می رود؛ دوره ای از عدم تفاهم سیاسی، عدم همگرایی و توافق سیاسی. مواضع «گرهارد شرودر» صدراعظم آلمان و «ژاک شیراک» رییس جمهوری فرانسه نشان می داد که در آن دوره به شدت دولت های اروپایی از آمریکا فاصله گرفته بودند. اکنون هم به نظر می رسد اروپا و آمریکا به این سمت پیش می روند.

به گفته این کارشناس، در چنین شرایطی سفر ظریف به اروپا به نوع موضع گیری اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد پایبندی ایران به تعهداتش کمک کرد. دیپلماسی فعال ایران، می تواند همگرایی بیشتر با آلمان و فرانسه و ایتالیا و به صورت محدود مذاکرات با دولت بریتانیا را به دنبال داشته باشد. مجموعه اینها می تواند کمک کند به اینکه تیم افراطی ای که در عربستان مستقر شده و لابی های بانفوذ رژیم صهیونیستی، ایران را کمتر مورد تزاحم قرار دهد.

نوع موضع گیری و کنشگری کنونی دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران را در مقام دولتی مسوول، مثبت و اهل تعامل در جامعه جهانی معرفی می کند. وقتی شما در میان رسانه ها و افکار عمومی از چنین موقعیتی برخوردار هستید، آنگاه برخورد ایجاد تنش و جنگ و مجادلات منطقه ای و بین المللی کار سختی خواهد بود.
بنابراین این سفر بسیار مثبت بود و باید به دیگر مقام های کشورمان توصیه کرد که از فرصت های مختلف برای حضور در مجامع بین المللی و تبیین افکار و اندیشه های دولت و حکومت ایران استفاده کنند.

در مجموع فضای تازه تحولات منطقه ای و بین المللی به فرصت های پرشمار گسترش همکاری های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی برجستگی بیشتری داده است. در این فضا، دستگاه دیپلماسی کشور به دنبال زمینه سازی توسعه روابط و بهره برداری بیشینه از این فرصت ها است.
#فیاض_زاهد #ظریف #ترامپ

? فیاض زاهد | ایرنا | ۱۱ تیر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.