تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1395 - 16:50
کد خبر : 1505

کارنامه دولت یازدهم در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی از دیگر بخشها برجسته تر است

کارنامه دولت یازدهم در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی از دیگر بخشها برجسته تر است

جارستان / دبیر کل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی کارنامه دولت در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی را ارزشمند توصیف کرد و تعامل با کشورها در عرصه خارجی و میان قوا در عرصه داخلی را از ویژگی های عملکرد دولت روحانی دانست. کارنامه دولت یازدهم در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی از دیگر بخشها برجسته

جارستان / دبیر کل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی کارنامه دولت در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی را ارزشمند توصیف کرد و تعامل با کشورها در عرصه خارجی و میان قوا در عرصه داخلی را از ویژگی های عملکرد دولت روحانی دانست.
کارنامه دولت یازدهم در سیاست خارجی و ثبات اقتصادی از دیگر بخشها برجسته تر است
هادی دیلمقانی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در این باره اظهار داشت: کارنامه دولت در سیاست خارجی بی تردید بزرگترین موفقیت دولت روحانی بوده که به واسطه آن ایران توانست در عرصه بین الملل و دیپلماسی روابط سیاسی خود را به سطح خوبی بر اساس حفظ منافع ملی برساند.
وی ادامه داد: دراین میان موضوع پرونده هسته ای ایران در صدر راهبردهای سیاست خارجی دولت در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است.
دیلمقانی اظهارداشت: در مسئله اجرای برجام در داخل کشور شاهد تفسیرهای گوناگونی هستیم اما آنچه که بر همه سلایق سیاسی و خود مردم نمایان و یقین شده کارشکنی و بدعهدی های آمریکا و طرف مقابل است.
وی با بیان اینکه نتایج سیاست خارجی تاثیر غیرمستقیمی بر سیاست های اقتصادی خواهد داشت، گفت:دولت اهتمام ویژه ای در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم و سایر قوای حاکمیت دارد.
دیلمقانی افزود: دولت باید با همکاری سایر قوا تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را به یک مطالبه ملی در عرصه فرهنگی به سطح مشارکت مردمی رسانده و از بدنه اجرایی خود دور کند و تنها حالت نظارتی بر این سیاست ها داشته باشد.
‏دبیر کل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی خاطر نشان کرد: به باور بسیاری از تحلیلگران غربی، افزایش صادرات نفت ایران درماه های گذشته، نشان از موفقیت سیاست خارجی دولت یازدهم و موثربودن سیاست های نفتی دارد.
دیلمقانی گفت: متاسفانه تحریم های نفتی علیه ایران از سال ۱۳۹۱ و طی یک دهه حجم صادرات نفت ایران را به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رساند.
وی افزود: تاثیر تحریم های نفتی بر صادرات نفت ایران از سال ۱۳۹۲ آشکارتر شد، بطوری که ایران در این سال یعنی سال پایانی دولت دهم روزانه یک میلیون و ۶۸۵ هزار بشکه نفت در بازارهای جهانی می فروخت.
دبیر کل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی اضافه کرد: سهم ایران از بازارهای جهانی همزمان با افزایش تولید نفت از سوی رقبا در بازارها جبران شد طوری که خروج تدریجی بخشی از نفت ایران منجر به افزایش قیمت در بازارها نشد.
دیلمقانی همچنین با بیان اینکه دولت در بحث صادرات غیرنفتی نیز موفق بوده است ، اظهارداشت: دولت اقدامات مثبتی در جذب توریست و گردشگر در کشور انجام داده و سیاست های بین المللی دولت در جهت مذاکرات ۵+۱توانست افزایش سرمایه گذاری و اطمینان در داخل کشور را موجب گردد.
وی گفت: بنابراین ارزیابی کارنامه دولت یازدهم در مسائل ملموس و جاری کشور مثل کنترل تورم، بیکاری ، افزایش نرخ رشد و رونق اقتصادی موفق بوده است، البته برای رسیدن به نتیجه مناسب در این زمینه دولت باید با برنامه های سنجیده به ایجاد ساختارهای لازم برای تحول اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت بپردازد.
به گفته این فعال سیاسی با پایین آمدن بهای نفت ، وابستگی دولت به نفت کاهش پیدا کرد و در کنار آن کوچک کردن دولت و عدم مداخله دراقتصاد و مدیریت منابع در آمدی یکی از برنامه های خوب دولت یازدهم بوده است.
دیلمقانی گفت: درآمدهای مالیاتی جایگزین مناسبی برای کاهش وابستگی دولت به نفت است و این موضوع نیز در اهداف دولت فعلی به چشم می خورد.
وی با اشاره به موفقیتهای دولت در زمینه تعامل با جریانهای سیاسی داخلی افزود: دولت یازدهم جلوگیری از تنش میان گروهها و قوا را از ابتدا در برنامه های خود قرار داد و در طول سالهای گذشته تنش و جنجال کمتری را شاهد بودیم.
دبیرکل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی بهبود سلامت مردم وکاهش هزینه های درمانی را نیز از دیگر عملکردهای خوب دولت کنونی دانست و گفت کاهش سهم پرداخت هزینه های سنگین درمان مخصوصا برای مردم کم درآمد و محروم و رایگان کردن هزینه پیوند اعضا از شهریور ماه از عملکردهای چشمگیر دولت است.
دیلمقانی انتخاب مجموعه تدابیر و سیاست های اقتصادی ، شفافیت اقتصادی و از بین بردن رانت، تبعیض و انحصارگرایی، آزادسازی اقتصادی ، خصوصی سازی، حاکمیت مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار کالا و خدمات را از اصلاحات اقتصادی دولت آقای روحانی برشمرد.
وی همچنین منطقی کردن پرداخت یارانه ها و کاهش دریافت کنندگان آن ، ایجاد شفافیت در مقررات و قوانین در بازار سرمایه، پول و کالا و توجه به توانمندسازی اقشار کم درآمد یا فاقد درآمد از محل افزایش درآمدهای دولت از آزادسازی قیمت ها را از دیگر اصلاحات اقتصادی دولت یازدهم دانست.
به گفته این فعال سیاسی تلاش برای ورود بانک های خارجی به هر میزان از مشارکت به منظور ورود منابع تازه و آوردن تخصص و فناوری های نوین در صنعت بانکداری و ایجاد رقابت واقعی بانکی، دایرکردن نمایندگی های بورس ایران در سایر کشورها به منظور فروش بخشی از سهام واحدهای اقتصادی ایران به خارجی ها و ورود پول جدید، اجازه ورود بورس های سایر کشورها به بورس ایران نیز از جمله سیاست ها واقدامات مثبت دولت کنونی است.
دیلمقانی با اشاره به حضور شرکت ها و هیات های خارجی در طول ماههای گذشته در کشور ، یادآور شد : ورود چندین هیات سرمایه گذار خارجی در ماههای گذشته نشان از موفقیت برجام دارد سرمایه گذارهای خارجی که از جانب غرب تهدید شده بودند اگر با ایران ارتباطات اقتصادی داشته باشند محدودیتهای در بعضی از کشورهای ابر قدرت خواهند داشت ولی این سرمایه گذاران با بی اعتنایی به این مساله وارد بازار ایران شده و میلیاردها دلار قرارداد بستند و بذراین قراردادها را در آینده ای نه چندان دور مردم ایران برداشت خواهند کرد.
وی افزود:از جمله سرمایه گذاری مهم در این زمینه را می توان در حوزه حمل ونقل هوایی ، دریایی ،ریلی ،خودرو سازی ،صنعت وکشاورزی و … دید که این اعتبار ایران را در جامعه جهانی نشان می دهد.
دیلمقانی با اشاره به توجه دولت به وضعیت بنگاههای اقتصادی وتولیدی، ادامه داد: تزریق سرمایه به این بنگاهها موجب حرکت چرخه اقتصادی و تولید و در نهایت منجر به رونق و رشد اقتصادی خواهد شد .
دبیر کل سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی خاطر نشان کرد: دولت برای مدیریت کارکردهای خود و تقویت انها در یک سال باقیمانده از دوره خدمتگزاری ؛ می تواند با ایجاد یک بستر ملی و مردمی رویکرد همبستگی و انسجام ملی را در تحقق سیاست های خود مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه سازد .
دیلمقانی گفت: سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی آمادگی دارد تا براساس تعهد بنیادین و تفکر همبستگی ملی و انقلابی و حرکت در چارچوب قانون اساسی کشور در جهت برقراری و ارتباط با سایر تشکل های رسمی و همسوی سیاسی کشور در جهت ساماندهی رفتارهای کلی انها از جنبه سیاسی و فرهنگی در سطح ملی برای حفظ و صیانت از ارمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یک انسجام ملی به یک همبستگی فراگیر در بحث و تعمیم مردم سالاری دینی و شایسته گرایی با تدبیر هوشمندانه بسوی توسعه همه جانبه کشور قدم بردارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.