تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردین 1403 - 15:38
کد خبر : 126346

افزایش میزان جست و جوی شغل در گیلان

افزایش میزان جست و جوی شغل در گیلان
نرخ مشارکت، نشانگر تعداد افرادی است که در سن 15 سال و بالاتر، تمایل به ورود به بازار کار دارند و در این راستا فعالیت می‌کنند.

جارستان: نرخ مشارکت، نشانگر تعداد افرادی است که در سن ۱۵ سال و بالاتر، تمایل به ورود به بازار کار دارند و در این راستا فعالیت می‌کنند.

 

اختصاصی جارستان: آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲، نرخ مشارکت کل کشور از ۴۰.۵ درصد که در زمستان ۱۴۰۱ به ثبت رسیده بود، به ۴۰.۸ درصد افزایش یافته است، اما این افزایش در استان‌های مختلف یکسان نبوده است.

داده‌ها حاکی از آن است که در این بازه زمانی، ، ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ نفر از مجموع ۶۴.۸ میلیون نفر فرد در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) در بازار کار کشور مشارکت داشته‌اند.

 

تحلیل‌ها و آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در ۱۹ استان از کل کشور، از قبیل گیلان، تعداد جست‌و‌جوگران شغلی افزایش یافته است. در عوض، در استانی به مانند‌ آذربایجان شرقی نرخ مشارکت بدون تغییر مانده و در سایر استان‌ها کاهش یافته است.

اطلاعات آماری نیز نشان می‌دهد که در ۱۶ استان، نرخ مشارکت بیشتر از میانگین کشور بوده است.

 

نرخ مشارکت در استان گیلان از ۴۳.۲ درصد در زمستان ۱۴۰۱ به ۴۴.٣ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است. این افزایش ۱.۱ درصدی که آمار به ما نشان می‌دهد، حاکی از آن است که جوانان و تمام مردم استان در پی ورود به بازار کار هستند.

 

روزگاری که تورم چرخش چرخ زندگی خانوار ایرانی را روز به روز کندتر از قبل می‌کند، دولت‌مردان و فعالان بخش خصوصی باید با در اختیار قرار دادن بازار کار به جوانان و فعالان استان، به بهبود هر چه بیشتر زندگی ساکنان استان کمک کنند.

 

لازم به ذکر است که روند افزایشی نرخ مشارکت به عنوان یک پدیده مثبت شناخته می‌شود؛ علت آن نیز، به افزایش عرضه نیروی کار و پویایی در بازار کار برمی‌گردد. طبیعتا این افزایش در تمام استان‌ها یکسان نبوده و در برخی استان‌ها با توجه به وجود موقعیت‌ و فرصت شغلی افزایش داشته و برخی دیگر کاهش یافته‌اند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.