تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 17:10
کد خبر : 125572

از اشکورات و سنگر تا اسالم و شفت؛

چهار منطقه‌ قومی که در تعیین نمایندگان گیلان نقش داشتند!

چهار منطقه‌ قومی که در تعیین نمایندگان گیلان نقش داشتند!
هرچند نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم از نظر میزان مشارکت درصد چندان بالایی را نشان نمی‌دهد، اما در چند منطقه تب و تاب انتخاباتی بالا بود.

جارستان: گروه سیاسی| هرچند نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم از نظر میزان مشارکت درصد چندان بالایی را نشان نمی‌دهد، اما در چند منطقه تب و تاب انتخاباتی بالا بود.

در نتیجه نهایی اولین نماینده متولد شفت( کریم معصومی) و اشکورات( محمد علیجانی) به مجلس راه یافتند و در اسالم نیز یک اسلامدوست دیگر از این منطقه پیروز شد.

تاکنون همه نمایندگان فومن و شفت متولد فومن بودند و بیشتر رقابت بین اهالی تالش زبان و گیلک زبان صورت می‌گرفت. در فومن واجدین شرایط ۷۶ هزار و در شفت ۴۸ هزار نفر بود. رقابت امام پناهی و بهروزی فر در فومن منجر به پیروزی کریم معصومی شد. البته وی در فومن نیز آرای نسبی به دست آورد.

در اسالم یاسر اسلامدوست همچون پدرش با محبوبیت بالا بهارستانی شد. یاسر اسلامدوست در طول دوران نمایندگی همچون شاهزاده‌ها مورد استقبال همشهریانش قرار گرفته بود که برای برخی که به مباحث قومی منطقه آشنا نبودند مایه تعجب بود.

محمد علیجانی شوکی نخستین اشکوری بود که نماینده شد. علیجانی در دوره‌های گذشته کاندیدا شده بود و پایه رای خوبی در اشکورات داشت. ولی این دور منطقه‌ وی بیشترین مشارکت را نسبت به بقیه مناطق داشتند. البته زادگاه سردار علیزاده هم رحیم آباد بود که چندان توفیقی در منطقه خود به دست نیاورد. هر دو نفر تجربه ناکامی فراوان در دوره‌های گذشته داشتند.

در حوزه انتخابیه رشت و سنگر هم تاثیر آرای بخش سنگر به احمدی سنگری زیاد بود و توانست نقش اصلی را در برنده شدنش و نکشیدن کار به دور دوم ایفا کند.

البته می‌توان به تاثیر آرای قومی در لاهیجان و سیاهکل و همچنین رودبار و منجیل اشاره کرد. در لاهیجان و سیاهکل کاندیداهای مدعی( زارع و فرخی) از منطقه دیلمان بودند. در رودبار گودرزوند چگینی از منطقه لوشان بود و رقیبش صمد مرعشی منجیلی بود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.