تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 20:33
کد خبر : 125541

نگاهی به انتخابات مجلس در گیلان؛

شکست نسبی شانا و حامیان دولت، عدم اعتماد به کاندیداهای میانه‌رو!

شکست نسبی شانا و حامیان دولت، عدم اعتماد به کاندیداهای میانه‌رو!

جارستان: گروه سیاسی| نتایج انتخابات مجلس در استان گیلان چند پیام مشخص داشت. اکثریت کاندیداهایی که به مجلس راه یافتند جزء نیروهای مستقل و عدم وابسته به دو جریان چپ و راست بودند. این می‌تواند معادلات را در مجلس آتی مورد تغییر قرار دهد. در لیست ائتلاف شانا که دوره گذشته اکثریت را به خود

جارستان: گروه سیاسی| نتایج انتخابات مجلس در استان گیلان چند پیام مشخص داشت. اکثریت کاندیداهایی که به مجلس راه یافتند جزء نیروهای مستقل و عدم وابسته به دو جریان چپ و راست بودند. این می‌تواند معادلات را در مجلس آتی مورد تغییر قرار دهد.

در لیست ائتلاف شانا که دوره گذشته اکثریت را به خود اختصاص داده بود در این دوره تنها کوچکی‌نژاد و  فلاح در رشت، سعید رحمت زاده در صومعه‌سرا و ابراهیم نجفی در آستانه اشرفیه به مجلس راه یافتند. البته کوچکی‌نژاد کاندیدای اصلی این جریان نبود و فلاح نیز تقریبا در تمام لیست‌ نیروهای اصولگرا از شانا و شورای وحدت گرفته تا امنا و شریان و یاران انقلاب حضور داشت. احمدی سنگری که از لیست شانا خارج شده بود کاندیدای شورای وحدت بود. ائتلاف او و فلاح در روزهای پایانی از دلایل اقبال به او محسوب می‌شود.

سعید رحمت زاده هم تقریبا همان شرایط فلاح را داشت و در اکثر لیست این نیروها حضور داشت.

اما برخی نمایندگان فعلی هم در لیست شانا بودند که با شکست سنگینی مواجه شدند. رسول فرخی، غلامرضا مرحبا، حسن محمدیاری و محمد شیخان با وجود حضور در لیست‌های اصولگرایی شکست خوردند و افراد مستقل جانشین آن‌ها شدند.

برخی کاندیداهای اصلی این جریان چون سردار علیزاده در رودسر و املش، محمد علی علیزاده در انزلی و حجامی در لنگرود هم توفیق چندانی نداشتند و آرای زیادی کسب نکردند و نشان دادند مردم به لیست جریانات چندان نگاه نمی‌کنند.

کاندیداهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب با عدم استقبال مردم شکست سنگینی خوردند و از دایره مدعیان خارج بودند. البته جریان اصلاحات به صورت واحد در انتخابات شرکت نداشت و در واقع دست کاندیداهای این جریان کمی خالی مانده بود.

در رشت محمدباقر نوبخت با وجود که این حامیانش فرمان تک رای صادر کرده بودند توفیقی به دست نیاورد و شکست خورد. عدم مشارکت در خود رشت واضح است، اما در زادگاهش لشت نشا نیز وی رتبه ششم را کسب کرد و نشان داد کار چندانی برای انتخابات نکرد.

هادی حق شناس در انزلی بخشی از آرای دنیامالی را به خود اختصاص داد، اما خودش در رده سوم ایستاد.

در صومعه‌سرا محمود قاسم نژاد که بیشترین سابقه مدیریتی را در بین کاندیداها داشت کمترین اعتماد را کسب کرد. افرادی چون مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و همچنین باسر اسلامدوست پسر نماینده اصلاح طلب دوره ششم هم به صورت مستقل در انتخابات حضور داشتند و نمی‌توان آرای آن‌ها را به اصلاح‌طلبان منتسب کرد. هرچند از نظر فکری بیشتر به این جریان نزدیک خواهند بود.

 

نتایج و میزان مشارکت در  انتخابات را می‌توان شکستی برای تیم مستقر دولت در گیلان نیز دانست. تقریبا هیچکدام از منتخبان جز احمدی سنگری در بین حامیان دولت نیستند. کاندیدایی مثل مهدی فلاح بیشترین انتقادات خود را نسبت به عباسی مطرح کرده بود. حتی نوبخت و حق شناس در مورد تیم استانداری ساکت بودند، اما مهدی فلاح علنا اعلام کرد که باید گزینه دیگری جزء عباسی استاندار گیلان باشد.

اسدالله عباسی همین یک ماه پیش در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود مشارکت ۴۱ گیلان در انتخابات گذشته به خاطر شیوع کرونا بود، ولی حالا که میزان استقبال کمتر هم شده باید بگوید که علت آن چیست!

با  پیروزی گسترده  کاندیداهای مستقل ، شکست امثال باهنر و نوبخت و ناکامی حامیان قالیباف در تهران به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم به شدت سردرگم و چند دسته شود و این خودش را در انتخاب ریاست مجلس و طرح‌ها و لوایح نشان خواهد داد. مجلس یازدهم به نسبت مجالس گذشته یکدستی زیادی داشت که در مجلس دوازدهم این امر کمتر دیده خواهد شد. البته باید توجه داشت که در کلانشهرها نمایندگان جریان اصولگرایی از جمله جبهه پایداری به لطف عدم مشارکت اکثریت مردم توانستند در مجلس راه پیدا کنند و احتمالا تاثیرگذارترین نمایندگان را به خود اختصاص خواهند داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.