تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 12:04
کد خبر : 125471

پیام حمایت علی لاریجانی از محمد باقر نوبخت و غلامرضا تاجگردون!

پیام حمایت علی لاریجانی از محمد باقر نوبخت و غلامرضا تاجگردون!
علي‌رغم آنچه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 بر علي لاريجاني گذشت او باز هم تصميم گرفته است تا از سرمايه اجتماعي خود براي اثرگذاري بر تركيب مجلس دوازدهم استفاده كند. لاريجاني به جاي قهر و سكوت سعي دارد از روزنه‌هاي موجود در راستاي تشكيل اقليتي قوي در مجلس دوازدهم گام بردارد. اقليتي كه از نظر كمي احتمالا از فراكسيون مستقلين مجلس يازدهم بسيار كمتر خواهد بود اما مي‌تواند با انسجام بيشتر صداي ملت در مجلس يكدست انقلابي و اصولگرا باشد

جارستان:  انتشار ویدیویی از علی لاریجانی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی که در ماه‌های اخیر با ابداع واژه «خالص‌سازی» در واکنش به خبری در خبرگزاری تسنیم از فضای سیاسی حاکم بر کشور انتقاد کرده بود، با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است.

 

پس از حمایت انتخاباتی علی لاریجانی از محمدباقر نوبخت، این‌بار او در کلیپی از غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس دهم اعلام حمایت کرده است. لاریجانی در این کلیپ گفته است که «آقای تاجگردون از نمایندگان زبده در مجلس محسوب می‌شوند و در کار بودجه‌‎ریزی و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور انصافا فرد متبحری هستند و غالبا رییس کمیسیون بودجه مجلس انتخاب می‌شدند.» رییس سابق مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرده است که «ایشان (تاجگردون) فردی است که چندین سال در تنظیم بودجه به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کرد و به موقع کار را تحویل می‌داد؛ علاوه بر این نسبت به حل مشکلات منطقه خودش فعال بود و کار زیادی هم انجام داده است، امیدوارم که این سرمایه برای مجلس از طرف مردم مورد پذیرش واقع شود و فعالیت‌شان در دوره دوم را ناظر باشیم.»

 

لاریجانی پیش از این نیز با انتشار ویدیوهایی از برخی نامزدهای انتخاباتی حمایت کرده بود. یکی از این ویدیوها درباره اعلام حمایت از محمدباقر نوبخت از رشت بود. او در این ویدیوی کوتاه در این باره می‌گوید: «نوبخت با فضل و دقت کافی موضوعات توسعه‌ای را دنبال می‌کردند. نوبخت مسلط بر اقتصاد کشور است.حضور دکتر نوبخت در مجلس در توسعه ملی ایران و گیلان مفید است.» لاریجانی همچنین در ویدیوی کوتاه دیگری از میرقسمت موسوی کاندیدای حوزه انتخابیه گرمی در انتخابات مجلس دوازدهم نیز حمایت کرده و گفته است: «آقای میرقسمت موسوی از نمایندگان پرتلاش و متعهد در مجلس شورای اسلامی بودند و در زمینه کارهای نمایندگی با دقت عمل، عمل می‌کردند و فرد منظمی بودند، امیدوارم در این دوره مجلس اگر توانستند مورد اعتماد مردم گرمی واقع شوند، بتوانند با فعالیت‌های روزافزون نیازهای مردم را در آن منطقه مرتفع کنند.» خبرگزاری تسنیم البته از دور کنایه زدن به علی لاریجانی هم عقب نمانده و در واکنش به رویکرد جدید لاریجانی در حمایت از سه کاندیدای انتخابات پیش رو نوشته است: «خبرگزاری تسنیم چند ماه قبل بر اساس اخباری که برخی اطرافیان علی لاریجانی به خبرنگار تسنیم داده بودند نوشته بود که آقای لاریجانی در انتخابات مجلس فعال خواهد بود و از افرادی حمایت خواهد کرد. آقای لاریجانی پیرو این خبر در بیانیه طعنه‌آلودی نوشته بود که هیچ تحرکی برای انتخابات ندارد. او در این انتخابات در تهران فهرستی ارایه نکرد، اما در برخی استان‌ها مانند رشت و شهرهایی مانند گچساران و گرمی عملا با انتشار کلیپ‌هایی از خود کاملا فعال شده است.آقای لاریجانی حتی از فردی مانند تاجگردون که حرف و حدیث‌های زیادی حول او در مجلس قبل شکل گرفت نیز رسما و کامل حمایت کرده است.

 

بدین‌ترتیب مشخص شد که گفته آقای لاریجانی مبنی بر اینکه هیچ تحرکی در این انتخابات نخواهد داشت، کامل و دقیق نبوده و تکذیبیه پرطمطراق ایشان نیز «روزنه‌هایی» داشته است.» البته آنچه خبرگزاری تسنیم در آن ایام مدعی شده بود تحرکات انتخاباتی علی لاریجانی و حسن روحانی برای ارایه لیست بود و پاسخ لاریجانی نیز در واکنش به این ادعا بود اما به نظر می‌رسد برخی جریان‌های سیاسی از ورود علی لاریجانی و ایفای نقش وی برای افزایش مشارکت هرچند محدود چندان راضی نیستند. در مقابل چهره‌های لیست صدای ملت پیش از این از تلاش برای ایجاد اجماعی برای حمایت از لیست صدای ملت خبر داده بودند.

 

ششم اسفند اسماعیل دوستی از اعضای لیست صدای ملت و رییس ستاد انتخاباتی این فهرست در شهر تهران، با اشاره شاخصه‌های لیست صدای ملت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که لیستی که آقای مطهری با کمک چهار حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران و اعتماد ملی و ندای ایرانیان تهیه کرده یک لیست ترکیبی است ما در حال مذاکره با شخصیت‌های ملی اصلاحات و اعتدالی مثل آقایان لاریجانی، روحانی و خاتمی هستیم و اعلام می‌کنیم که اگر از این لیست حمایت کنید حتما پشیمان نخواهید شد. ا و همچنین تاکید کرده بود که لیست صدای ملت ترکیبی است و با حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و مستقل و اعتدالیون شکل گرفته و برای اولین‌بار است که در کشور چنین لیستی بیرون می‌آید. در این لیست نمایندگان ادوار، استانداران و اساتید دانشگاه‌ها هستند و همه تلاش ما در فهرست صدای ملت این است که بتوانیم پیگیر حقوق مردم باشیم و بتوانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

 

 

 

لاریجانی به دنبال چیست؟

 

علی‌رغم آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بر علی لاریجانی گذشت او باز هم تصمیم گرفته است تا از سرمایه اجتماعی خود برای اثرگذاری بر ترکیب مجلس دوازدهم استفاده کند. لاریجانی به جای قهر و سکوت سعی دارد از روزنه‌های موجود در راستای تشکیل اقلیتی قوی در مجلس دوازدهم گام بردارد. اقلیتی که از نظر کمی احتمالا از فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم بسیار کمتر خواهد بود اما می‌تواند با انسجام بیشتر صدای ملت در مجلس یکدست انقلابی و اصولگرا باشد. او سعی دارد با استفاده از سرمایه خود رای‌های اعتراضی را به سمت مشارکت در انتخابات هدایت کند تا در ایجاد این اقلیت تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.