تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 10:39
کد خبر : 124644

صندوق توسعه ملی جانشین روسیه در خط ریلی رشت آستارا می‌شود!؟

صندوق توسعه ملی جانشین روسیه در خط ریلی رشت آستارا می‌شود!؟
با وجود گذشت تقريبا ۹ ماه از امضاي توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا ميان ايران و روسيه، هنوز در عمل اتفاق ملموسي در اين زمينه رخ نداده است

جارستان: با وجود گذشت تقریبا ۹ ماه از امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا میان ایران و روسیه، هنوز در عمل اتفاق ملموسی در این زمینه رخ نداده است. بر اساس این توافقنامه، قرار است این خط آهن راهبردی ۱۶۲ کیلومتری با سرمایه‌گذاری ۱,۶ میلیارد یورویی روسیه در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

 

به گزارش «تعادل»، در حالی توافقنامه احداث راه‌آهن به مبلغ ۱,۶ میلیارد یورو در اواخر اردیبهشت سال جاری میان ایران و روسیه منعقد شد که تا پیش از انعقاد آن، مسوولان وزارت راه و شهرسازی، تامین مالی احداث این خط راه آهن ملی با اثرگذاری بین‌المللی را منوط به جذب سرمایه خارجی می‌کردند. با وجود این، هفته گذشته، صندوق توسعه ملی ۲ میلیارد دلار با هدف تزریق به فرایند ساخت مسکن دولتی، در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرد و ۲ میلیارد دلار نیز از طریق تهاتر با حواله‌های نفتی به وزارت راه و شهرسازی (با هدف خرید هواپیما و توسعه حمل و نقل عمومی) پرداخت کرد.

همچنین مدیرعامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگویی برای پرداخت ۲ میلیارد دلار دیگر به بانک مسکن اعلام آمادگی کرد و گفت، مدیریت این صندوق تمایل دارد مانده ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری آن را به صفر برساند و تمام منابع را در توسعه کشور به کار بگیرد، چرا که به گفته او، در هیچ کجای دنیا صندوق‌ها منابع خود را در بانک‌ها نگه نمی‌دارند تا با آن عکس یادگاری بگیرند!

 

این همه در حالی است که بر اساس قوانین موجود، هر سال ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی در صندوق یادشده ذخیره می‌شود تا با استفاده از منابع آن، اقتصاد ایران در برابر شوک‌هایی همچون کاهش قیمت نفت و شوک تحریم مقاومت داشته باشد و گرفتار نوسان‌های شدید نشود.

با وجود این، اینک سوال این است که اگر قرار بر هزینه کردن منابع صندوق یادشده در توسعه زیرساخت‌های کشور باشد، چرا خط راه آهن رشت-آستارا باید معطل طرف خارجی بماند؟ چرا ایران راسا و در مدت بسیار کمتر از ۴۸ ماه نمی‌تواند با پول خود و با نیروهای انسانی تشنه کار و خدمت به کشور، این پروژه بسیار مهم را به ثمر برساند؟ آیا اهمیت احداث اتصال ریلی کریدور شمال- جنوب از احداث مسکن دولتی کمتر است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.