تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 10:24
کد خبر : 124542

در نشست کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت مطرح شد؛

حدود ۳۰ درصد درآمدهای شهرداری رشت، از درآمدهای پایدار است

حدود ۳۰ درصد درآمدهای شهرداری رشت، از درآمدهای پایدار است
شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت ظهر سه شنبه به ریاست نادر حسینی و با دستور بررسی لایحه برنامه راهبردی-عملیاتی شهر و شهرداری در ساختمان شورا برگزار شد.

جارستان: شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت ظهر سه شنبه به ریاست نادر حسینی و با دستور بررسی لایحه برنامه راهبردی-عملیاتی شهر و شهرداری در ساختمان شورا برگزار شد.

نادر حسینی با بیان اینکه برنامه راهبردی عملیاتی از مطالبات اعضای شورا بوده است تصریح کرد: در ادوار گذشته نیز اقداماتی انجام شده بود اما این بار با انسجام بیشتر و نگاه علمی موضوع پیگیری و مقدمات کار فراهم شد.

نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار در ادامه عنوان کرد: در همین راستا شهرداری لایحه ای را به شورا ارسال کرد. قرار است از سال ۱۴۰۳ بودجه شهرداری بر اساس این چشم انداز ۲۰ ساله تنظیم شود و برنامه محور حرکت کند.

 

نادر حسینی افزود: مواردی مدنظر اعضای شورا بوده و مطرح شده است و در این جلسه قصد داریم بررسی کنیم که آیا این موارد توسط اساتید دانشگاه گیلان در این برنامه اصلاح شده است یا خیر؟

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به بررسی این برنامه در کمیسیون های تخصصی، خواستار عبور از بررسی کلیات برنامه و بیان جزییات مرتبط با کمیسیون توسعه پایدار شد.

عضو کمیسیون توسعه پایدار خاطر نشان کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار، مدیریت شهری به درآمدهای پایدار نیاز دارد و پیشنهاداتی که در راستای افزایش درآمدهای پایدار در این برنامه دیده شده باید در این کمیسیون مطرح شود.

 

کارگرنیا با اعلام اینکه شورا و شهرداری همواره به دنبال برنامه راهبردی عملیاتی بوده اند، افزود: اعضای شورا خواهان یک برنامه مدون و قابل اجرا هستند و به همین دلیل سختگیری هایی دیده می شود ودغدغه های اعضا مطرح می شود.

هادی رمضانی نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه های اعضای شورا بحث ممیزی املاک است خاطر نشان کرد: ممیزی املاک به افزایش درآمدهای پایدار کمک خواهد کرد.

عضو کمیسیون توسعه پایدار همچنین خواستار ارائه راهکارهایی برای تشویق شهروندان به پرداخت عوارض شد و گفت: هزینه ای که تنها برای جمع آوری پسماند وجود دارد ۳۵۰ میلیارد تومان است و درآمد ما از پسماند ۶۵ میلیارد تومان بوده است. این موارد باید در برنامه دیده شود. نیاز است راهکارهایی تعریف شود تا مشکلات مالی شهر رفع شود.

حسن کریمی کرنق نیز ضمن تاکید بر ضرورت افزایش درآمدهای پایدار، خواستار بررسی و پیشنهاد روش های جدید درآمدزایی و تولید ثروت در شهرداری رشت شد.

 

عضو کمیسیون توسعه پایدار افزود: سهام، اوراق، ساخت و ساز و موارد این چنینی نیز باید بررسی شوند تا مشخص شود شهرداری امکان درآمدزایی از کدام یک از آنها را دارد.

دکتر علی اکبر سالاری پور عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه این برنامه در کمیسیون های مختلف بررسی خواهد شد گفت: این برنامه، اولین برنامه راهبردی عملیاتی شهر رشت است و در بخش عملیاتی پروژه هایی تعریف شده تا از نگاه سلیقه ای در مدیریت شهری دور شویم.

مدیر پروژه برنامه راهبردی عملیاتی شهر رشت ضمن ارائه توضیحاتی از کلیات این برنامه، بار دیگر به سه سناریو مالی این برنامه برای شهرداری رشت پرداخت و اظهار داشت: سناریو دوم سناریویی است که برای رشت پیشنهاد می شود.

سالاری پور افزود: در بحث درآمدهای پایدار و ناپایدار، پیشنهاداتی در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار مطرح شده است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برای سرمایه گذاری پیش بینی شده و پروژه های بزرگ سرمایه گذاری نیز در نظر گرفته شده است. در مجموع ۲۰۸ پروژه در این برنامه تعریف شده است و سالانه حداقل یک درصد وابستگی به کمیسیون ماده ۱۰۰ کاهش می یابد. بحث توسعه بیلبوردهای شهری و تبلیغات، راه اندازی کارخانه های کوچک مقیاس، کاهش هزینه های شهرداری با هوشمندسازی، توسعه گردشگری و مالیات و عوارض آن از جمله مباحثی است که در راستای افزایش درآمدهای پایدار دیده شده است.

وی در پایان ضمن تشریح سایر پیشنهادات مالی مطرح شده، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد درآمدهای شهرداری رشت، درآمدهای پایدار است و هدف گذاری شده است تا در یک برنامه ۵ ساله، درآمدهای پایدار به حدود ۵۰ درصد افزایش یابد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.