تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 8:45
کد خبر : 124430

واکنش‌ها به حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا؛

درخواست حمله نظامی جمهوری‌خواهان به ایران و احتیاط مقامات آمریکایی

درخواست حمله نظامی جمهوری‌خواهان به ایران و احتیاط مقامات آمریکایی

مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفتند که سه نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دستکم ۲۵ پرسنل نظامی نیز زخمی شدند. به دنبال این حمله برخی از جمهوری‌خواهان ارشد خواستار حمله به ایران شدند. ولی مقامات دولتی آمریکا با احتیاط درباره این موضوع

مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفتند که سه نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دستکم ۲۵ پرسنل نظامی نیز زخمی شدند.

جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا  در بیانیه ای رسمی در واکنش به این حمله مدعی شد: حمله به نیروهای ما که منجر به کشته شدن ۳ سربازمان شد، توسط گروه های تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می کنند انجام شد.

با این حال یک مقام آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران در واکنش به حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه گفت که این حمله لزوما از سوی ایران صورت نگرفته است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس» یک مقام آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در این باره اظهار داشت: «حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنا حمله از سوی ایران نیست.»

قصد درگیری و جنگ گسترده نداریم

«چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

 وی تاکید کرد: «در صورتی که مجبورشدیم وارد یک درگیری گسترده‌تر شویم، باید با احتیاط عمل کنیم». وی در عین حال گفت که چنانچه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، پاسخ خواهیم داد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به انتقادها مبنی بر این که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به اندازه کافی در برابر ایران و آنچه گروه‌های نیابتی این کشور نامیده شده است، جدی و سخت‌گیر نیست، گفت: «هدف ما بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیروهای آمریکایی است نه ورود به یک درگیری گسترده و جنگ تمام‌عیار.»

«چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده  نیز تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

واکنش ترامپ و جمهوری‌خواهان و درخواست حمله به ایران

در مقابل جمهوری‌خواهان درخواست حمله به ایران را تکرار کردند. دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری هم این حمله را ناشی را از ضعف بایدن دانست.

رئیس جمهور پیشین آمریکا به حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن در نزدیکی مرز سوریه واکنش نشان داد.

ترامپ در واکنش به حمله به پایگاه نظامیان آمریکا در اردن در نزدیکی مرز سوریه در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشیال»، نوشت: این حمله نتیجه وحشتناک ضعف و تسلیم شدن جو بایدن است.

«باب منندز» سناتور ایالت نیوجرسی در واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاه این کشور در شمال شرق اردن، خواستار ایجاد بازدارندگی قوی در برابر ایران شد.

جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، در واکنش به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در شمال شرق اردن خواهان «هدف‌گرفتن تهران» شد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه هم گفته است: سیاست بایدن در قبال ایران شکست خورده و باعث شده بیش از ۱۰۰ حمله علیه نیروهای ما در منطقه انجام شود. وی افزود: من از دولت بایدن می‌خواهم به انتقام از کشته‌شدن سربازان ما و همچنین به منظور تامین بازدارندگی، به اهدافی در داخل ایران حمله کند.

 

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به حمله به پایگاه این کشور در اردن، خواستار «تلافی ویرانگر نظامی» شده و تأکید کرد که هرگونه پاسخی کمتر از این، تاٰیید می‌کند که رئیس‌جمهوری آمریکا ترسو است و شایسته فرماندهی کل کشور نیست.

 جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا

در واکنش به حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در اردن، کاخ سفید اعلام کرد که جلسه مشورتی امنیت ملی آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی و به همراه وزیران امور خارجه و دفاع، مدیر سیا و رئیس ستاد ارتش در حضور «جو بایدن» برگزار شده است.

کاخ سفید گفته است که در این جلسه مدیر اطلاعات ملی آمریکا، معاون مشاور امنیت ملی، رئیس کارکنان کاخ سفید و سفیر واشنگتن در سازمان ملل نیز حضور داشتند.

مقاومت اسلامی حمله به پایگاه آمریکایی را بر عهده گرفت

شبکه خبری سی ان ان یکشنبه شب مدعی شد که حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی این کشور شد، توسط کتائب حزب‌الله عراق منتسب به مقاومت اسلامی این کشور انجام شده است.

مقاومت اسلامی عراق هم  با صدور بیانیه‌ای مسؤولیت حمله به نیروهای آمریکایی در اردن را برعهده گرفت.

در این بیانیه، مقاومت اسلامی عراق گفته است: «ما مسؤولیت خود را در قبال حمله‌ای که نیروهای آمریکایی را در اردن هدف قرار داد اعلام می‌کنیم.»

یک مقام این گروه هم اعلام کرده است که اگر آمریکا به حمایت از اسرائیل ادامه دهد، این حملات تشدید خواهد شد.

به گفته این مقام ، تمام منافع آمریکا در منطقه اهداف مشروع است.

مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده است در ۱۰۰ روز گذشته ۱۷۸ حمله با پهپاد و موشک در عراق، سوریه و سرزمین‌های اشغالی انجام دادیم.

حمله دبیرکل کتائب سید الشهدا عراق به آمریکا

دبیرکل کتائب سید الشهدا عراق بامداد دوشنبه گفت که آمریکا امروز در انزوای واقعی به سر می‌برد.

به نقل از المیادین، ابو آلاء الولایی دبیرکل کتائب سید الشهدا در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه، گفت: قلب آمریکا از کشته شدن سه سرباز خود به درد آمد اما از کشته و زخمی شدن یکصدهزار فلسطینی نه.

وی افزود: یکصدهزار زخمی و شهید در غزه به دست صهیونیست‌ها و با سلاح‌های آمریکایی اتفاق افتاد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.