تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 10:38
کد خبر : 124038

یادداشت وارده؛

اثرگذاری نوبخت و منافع گیلانیان!

اثرگذاری نوبخت  و منافع گیلانیان!
🔹نوبخت اکنون اراده به مجلس کرده است. گیلانیان و خاصه رشت امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به ذخیره دانایی خود دارند. نوبخت شخصیتی در طراز گیلانیان است، گیلانی که مشروطه و تحولات مدرن پس از مشروطه بر محور گیلان و گیلانیان می‌چرخید

جارستان:  یادداشت وارده؛ هگل وقتی ناپلئون را سوار بر اسب هنگام ورود به شهر یِنا در پروس دید گفت: «من روح جهان را سوار بر اسب دیدم.» اینکه آیا روح جهان یا روح تاریخ می‌تواند در یک نفر ظهور و بروز کند موضوع این نوشتار نیست. از این جمله هگل می‌توان این بهره را برد که در هر تحول اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و بطور کل هر تحول تاریخ ساز در کنار نقش ساختار نمی‌توان عاملیت کارگزار را نادیده گرفت و چه بسا انسان‌هایی که طراز یک جامعه را جابه جا می‌کنند و بعد ساختار بر روی آن طراز جدید ارتقاء یافته می‌نشینند. پیش از انقلاب شخصیت‌هایی چون ابتهاج، عالیخانی و مجیدی طراز برنامه و بودجه و اقتصاد کشور را ارتقاء دادند هرچند ساختار استبدادی رژیم پیشین گوش شنوایی برای این تکنوکرات‌ها نداشت و نصایح آنان را تحمل نمی‌کرد اما عاملیت آنان در ارتقاء سطح توسعه یافتگی قابل انکار نیست.

بعد از انقلاب نیز شخصیت‌هایی چون شهید مطهری و شهید بهشتی و هاشمی در کنار رهبری عاملیت موثری داشتند.

 

ذخیره دانایی (ترکیب دانش و تجربه‌های زیستی را ذخیره دانایی گویند) هر جامعه‌ای هم در نهادها و هم در شخصیت‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 

نهادها موضوع این نوشتار نیست اما شخصیت‌هایی که ذخیره دانایی یک جامعه هستند بسیار می‌توانند موثر باشند در راهبری توسعه و پیشرفت.

 

می‌توان با امیر کبیر، قائم مقام فراهانی، مصدق، بهشتی، هاشمی و …. اختلاف نظر داشت اصلاً ناقد روبکرد آنان یا عملکرد آنان شد اما نمی‌توانی نافی اثر گذاری آنان شد، نمی‌توان منکر شد که آنان ذخیره دانایی جامعه خود بودند.

 

نوبخت در کنار آیت الله ضیابری، آرسن میناسیان، آیت الله رودباری و … ذخیره دانایی گیلانیان است.

 

نوبخت با چندین دوره نمایندگی مجلس و ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور امروز ذخیره دانایی این جامعه است.

نوبخت چهار ظرفیت دارد که میتوان او را ذخیره دانایی دانست:

۱-ظرفیت اندیشه علمی

۲-ظرفیت مدیریتی

۳-ظرفیت عقلانیت

۴- ظرفیت اعتماد نظام سیاسی

گیلانیان علیرغم عقبه فرهنگی و سیاسی و پیشتاز بودن در تحولات مدرن اما سرمایه‌های مدنی، مدیریتی‌شان در چرخه استهلاک مناقشات سیاسی قرار گرفت.

نوبخت اکنون اراده به مجلس کرده است. گیلانیان و خاصه رشت امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به ذخیره دانایی خود دارند. نوبخت شخصیتی در طراز گیلانیان است، گیلانی که مشروطه و تحولات مدرن پس از مشروطه بر محور گیلان و گیلانیان می‌چرخید.

آنان که منافع عمومی، توسعه و عقلانیت را همچنان در دستور کار سیاسی خود قرار داده‌اند بی‌تردید هموار کردن مسیر برای حضور نوبخت در مجلس از رشت می‌تواند یک پروژه خیرخواهانه برای رشت، گیلان و ایران باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.