تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 10:28
کد خبر : 123555

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

روسیه علاقه مند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است

روسیه علاقه مند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از حدود ۷۲۰۰ میلیارد ریال درخواست سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور خبر داد و افزود: ۴۳۰ هزار میلیارد ریال درخواست سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی انجام شد. که نشان از استقبال سرمایه گذاران ایرانی دارد. و غیر ایرانی

جارستان: مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از حدود ۷۲۰۰ میلیارد ریال درخواست سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور خبر داد و افزود: ۴۳۰ هزار میلیارد ریال درخواست سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی انجام شد. که نشان از استقبال سرمایه گذاران ایرانی دارد. و غیر ایرانی

 

به نقل از ایران تحلیل؛ حجت الله عبدالمالکی روز چهارشنبه در سفر به منطقه آزاد انزلی و در حاشیه افتتاح ۲ طرح سرمایه گذاری اظهار داشت: ۱۰۰۰ بسته سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان (۲۰) میلیارد یورو) تولید و پیش بینی در حال انجام است که شامل مطالعات امکان سنجی اقتصادی، تامین زمین، آب، برق، گاز و زیرساخت های مورد نیاز هر پروژه و مجوزهای بدون نام برای هر پروژه می باشد.

 

وی بیان کرد: این بسته های سرمایه گذاری مورد توجه سرمایه گذاران به این حوزه ها قرار گرفت و حدود ۱۸۰ بسته از این هزار بسته متقاضی خود را پیدا کرده و تعداد بیشتری نیز طرح های مورد نیاز خود را اعلام کرده اند.

 

عبدالملکی یادآور شد: با توجه به نامگذاری امسال برای مهار تورم و رشد تولید، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زمینه سرمایه گذاری کارنامه و جهش خوبی خواهند داشت.

 

وی اتصال دریای خزر به خلیج فارس را یکی از پروژه های راهبردی کشور در بحث زیرساخت ها دانست و افزود: این پروژه که به پروژه اتصال دریا به دریا معروف است در دولت سیزدهم در حال پیشرفت است و آخرین قسمت آن اتصال راه آهن رشت به خزر در داخل است. منطقه آزاد انزلی که مراحل پایانی خود را طی می کند امروز مورد بازدید قرار گرفت.

 

عبدالمالکی تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز این پروژه آماده شده و کار با سرعت بالایی در حال انجام است که طی هفته های آینده در حصار این منطقه به اتمام می رسد و قسمت بیرونی نیز به سرعت از طریق جاده و جاده تکمیل می شود. توسعه شهری. امیدواریم در آینده نزدیک پروژه اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس با حضور رئیس جمهور به طور رسمی کار خود را آغاز کند.

 

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین استفاده کنندگان کریدورهای کشور مناطق آزاد کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد کشور انجام می شود.

 

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: قسمت مهم راه آهن خزر رشت، تمامی امکانات داخلی منطقه توسط این سازمان با منابع داخلی اجرا شده است. در محدوده خارج از فنس تا رشت ۱۲ درصد از مشارکت مالی آن توسط منطقه آزاد انزلی انجام می شود و این منطقه با اجرای این طرح فعال تر خواهد شد و در سال های آینده شاهد اقتصاد بسیار خوبی خواهیم بود. جهش در این بخش

 

عبدالمالکی سیاست نظام در رابطه با مناطق آزاد را توسعه گستره این مناطق و توسعه اثربخشی اقتصادی آنها دانست و افزود: با افزایش اثربخشی این مناطق، سرمایه گذاری و صادرات در کشور انجام می شود. افزایش خواهد یافت.

 

وی گفت: ۱۰ منطقه آزاد جدید علاوه بر ۸ منطقه آزاد ایجاد شده در حال راه اندازی است و سه منطقه نیز در حال تهیه اساسنامه برای تصویب در شورای نگهبان هستند. در هفت منطقه دیگر اساسنامه آن در زمستان ۱۴۰۱ در مرحله استقلال اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل به تصویب شورای نگهبان رسید. تکمیل زیرساخت های این ۱۰ منطقه از اولویت های مناطق آزاد است و پس از آن سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از مزایای این مناطق استفاده خواهند کرد.

 

به گفته وی، با ایجاد این مناطق سرمایه گذاری، تولید و صادرات در سطح ملی رشد چشمگیری خواهد داشت.

 

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مهمترین موضوع در توسعه کمی مناطق آزاد ایجاد مناطق مشترک است، گفت: امروز با ۲۱ کشور در حال مذاکره هستیم. جهان برای ایجاد مناطق آزاد و به طور مشترک و بین المللی با پنج کشور روسیه. ، عمان، ترکیه، عراق و سوریه، سند همکاری امضا شده و مذاکرات با کشورهای امارات، پاکستان، افغانستان و ازبکستان در حال انجام است که روند پیشرفت آن به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.

 

وی در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه نیز گفت: روسیه علاقمند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است و سفرهای مکرری با مسئولان مناطق آزاد ایران و روسیه انجام شده است و متن این یادداشت به طرف روسی ارائه شده است تا کار را شکل دهد. ظرف سه ماه آینده تفاهم نامه امضا می شود و می توانیم مطالعات دقیق تری برای ایجاد مناطق آزاد در روسیه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در بودجه امسال خودروهای پلاک منطقه آزاد می توانند در سرزمین اصلی با پلاک ملی تردد کنند و در روزهای اخیر آیین نامه اجرایی آن تصویب و آیین نامه آن به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

 

وی گفت: مالکان این خودروها می توانند با پرداخت عوارض و عوارض گمرکی معین از پلاک منطقه آزاد به پلاک سرزمین اصلی تغییر کاربری داده و به سراسر کشور سفر کنند.

 

عبدالمالکی تصریح کرد: همچنین مصوبه دیگری در دولت در کمیسیون زیربنایی دولت مراحل پایانی را طی می کند و آماده طرح در جلسه هیئت دولت است که واردات خودرو به مناطق آزاد دیده می شود و برای هر خودروی بنزین سوزی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی می رود گزارش شده است که مجوز واردات خودروی احتراق به منطقه آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار و واردات خودروهای هیبریدی و برقی تا سقف ۴۰ هزار دلار مجاز است. .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.