تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:05
کد خبر : 123488

در کمسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت مطرح شد؛

تجهیز دو اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار و اعزام آنها به مناطق پنجگانه شهری رشت

تجهیز دو اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار و اعزام آنها به مناطق پنجگانه شهری رشت
سیدحسین رضویان رئیس کمیسیون توسعه پایدار: یکی از وظایف مدیریت شهری ساخت انسان آگاه و بالابردن سرانه مطالعه است. با توجه به گرانی کتاب بسیاری از خانواده ها قادر به خرید کتاب برای فرزندانشان نیستند و در این باره سیاست کمیسیون توسعه پایدار تجهیز دو اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار و اعزام آنها به مناطق پنجگانه شهری است.

جارستان:  پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید حسین رضویان و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا عضو کمیسیون و رئیس شورا و همچنین محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، نادر حسینی نایب رئیس کمیسیون و حسن کریمی کرنق دیگر عضو کمیسیون توسعه پایدار و مدیران مربوطه با محوریت تعیین تکلیف وضعیت کتابخانه امام رضا (ع) رشت واقع در بوستان کشاورز ظهر امروز در ساختمان شورا برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت؛ محمدرضا کاظمیان معاون شهرسازی منطقه سه شهرداری رشت در خصوص آخرین وضعیت کتابخانه امام رضا (ع) اعلام کرد: حدود دو ماه پیش درخواست احداث کتابخانه با شهرداری منطقه سه مطرح شده است اما از حدود یک هفته قبل به صورت مکتوب در حال پیگیری است. در ابتدا هیچگونه مدرکی از سند مالکیت ارائه نشد اما در نهایت اداره کل کتابخانه های عمومی سند را ارائه کرد.

وی با اشاره به دو چالش پیش رو به دلیل جزییات مندرج در سند ارائه شده، افزود: اول اینکه طبق سند حدود سند مشخص نیست و دوم اینکه در سند، دو کاربری پارک های عمومی و پارک عمومی- فرهنگی تعریف شده است. از آنجا که کل سند دو کاربری دارد باید دو کاربری را به یک کاربری تبدیل کنیم و نیاز به استعلاماتی از معاونت شهرسازی داریم و احتمالا طی ۴۵ روز آینده پروانه صادر می شود. البته زمانبر بودن استعلامات از نظام مهندسی علت این تاخیر ۴۵ روزه است.

سید حسین رضویان با اشاره به کندی امور در صدور پروانه خاطر نشان کرد: ۴۵ روز برای صدور پروانه کتابخانه زمان زیادی است و میبایست تا پایان ماه جاری پیش پروانه در اختیار کتابخانه های عمومی قرار بگیرد تا کار احداث کتابخانه امام رضا (ع) آغاز شود.

در ادامه طی مذاکره محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورا، با رضا ویسی، معاون شهرسازی شهرداری رشت، مقرر گردید طی یک هفته استعلامات شهرداری انجام شود و تا پایان ماه پیش پروانه ای بابت آغاز کار احداث کتابخانه صادر شود

 

سید حسین رضویان در ادامه جلسه با اشاره به ضرورت استقرار کتابخانه سیار در محلات کم برخوردار رشت، تصریح کرد: یکی از وظایف مدیریت شهری ساخت انسان آگاه و بالابردن سرانه مطالعه است. با توجه به گرانی کتاب بسیاری از خانواده ها قادر به خرید کتاب برای فرزندانشان نیستند و در این باره سیاست کمیسیون توسعه پایدار تجهیز دو اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار اعزام آن به مناطق پنجگانه شهری است. مذاکراتی داشتیم تا دو دستگاه اتوبوس که در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نمی شوند تبدیل به کتابخانه سیار شده و روزانه و به تناوب در نزدیکی مدارس و مساجد برای بهره مندی شهروندان در محلات کم برخوردار مستقر شوند.

علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز بیان داشت: در رابطه با موضوع کتابخانه های سیار ردیفی در بودجه سال جاری تعریف نشده است و پیشنهاد داریم دو اتوبوس بنز که اتاق مناسبی دارند و موتور آنها قابل استفاده است از ابتدای سال آینده با در نظر گرفتن موضوع در بودجه فعال شوند.

 

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا نیز با اشاره به مناقصه هایی که قرار است برای فروش برخی اتوبوس ها برگزار شود اظهار داشت: برخی از اتوبوس ها موتور و اتاق سالمی دارند و می توان با حذف صندلی ها و رنگ آمیزی مناسب از آنها به عنوان کتابخانه سیار استفاده کرد. اتوبوس های سر باز نیز می توانند در فصل تابستان در نقاط مرکزی استفاده شوند.

نادر حسینی نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: اتوبوس هایی که به عنوان کتابخانه سیار استفاده می شوند بهتر است تحت نظر کتابخانه های عمومی فعالیت کنند اما برای ساعات شب به مساجد و افرادی که می توانند امنیت کتابخانه را در محلات تامین کنند سپرده شود.

در ادامه سید حسین رضویان پیشنهاد داد سازمان حمل و نقل، بار و مسافر تمهیدی اتخاذ کند تا دو اتوبوسی که امکان حرکت دارند به شکل مناسب تجهیز و آماده شوند تا روزها به عنوان کتابخانه سیار استفاده شده و شبها همانند سایر اتوبوس ها به آشیانه اتوبوس ها در سازمان حمل و نقل بازگردد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.