تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 - 12:00
کد خبر : 122702

درخواست اپراتورها از رئیسی:

باید اینترنت دو برابر شود تا ورشکست نشویم!

باید اینترنت دو برابر شود تا ورشکست نشویم!
شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه بسته های دیتای تلفن همراه بالای ۲ گیگابایت شدند.

جارستان: در صورت ادامه روند تثبیت قیمت خدمات، ورشکستگی این صنعت در آینده کوتاه قطعی خواهد بود

 

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه بسته های دیتای تلفن همراه بالای ۲ گیگابایت شدند.

 

ایران تحلیل، متن نامه دستگاه های ارتباطی به رئیس جمهور به شرح زیر است:

 

آقای رئیسی

 

رئیس جمهور محترم

 

موضوع: درخواست افزایش تعرفه خدمات تلفن همراه و ثابت

 

سلام

 

یادآور می شود علیرغم افزایش شدید هزینه های مربوط به ارائه خدمات ارتباطی، به دلیل افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با توجه به اینکه عمده هزینه های اپراتورها ارزی است، تثبیت تعرفه های خدمات اپراتورها در ۵ سال گذشته منجر به کاهش شدید قدرت شده است. سرمایه گذاری اپراتورها مانع از توسعه فناوری های نوین ارتباطی اعم از ثابت و سیار شده است

 

گفتنی است، قیمت تجهیزات مخابراتی به دلیل افزایش نرخ دلار چندین برابر افزایش یافته و این در حالی است که نرخ خدمات در این صنعت ثابت مانده است. این موضوع منجر به کاهش شدید امکان سرمایه‌گذاری نه تنها برای توسعه زیرساخت‌های جدید برای استفاده از فناوری‌های جدید از جمله خدمات نسل پنجم، بلکه برای حفظ سطح کیفی خدمات شده است که نیازمند افزایش ظرفیت است. به افزایش ترافیک در نتیجه کیفیت شبکه در سال های اخیر کاهش یافته است. در این بین مردم عزیز کشورمان با توجه به پیشرفت تکنولوژی ها انتظار افزایش سرعت اینترنت و کیفیت خدمات را دارند.

 

از نتایج ناتوانی اپراتورها در توسعه شبکه به طور متناسب و همگام با رشد تقاضای مصرف اینترنت، به ویژه علاقه عمومی به استفاده از خدمات دیجیتالی مانند آموزش مجازی یا اقتصاد دیجیتال در دوران کرونا و پس از آن، تا کمبود مناسب بودن در توسعه زیرساخت های ارتباطی برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال ضروری است، می توان اشاره کرد.

 

این عدم تناسب در تقاضای ظرفیت شبکه و عدم توسعه شبکه باعث می‌شود تا کسب‌وکارهای مرتبط نتوانند بازار خود را توسعه دهند و در نتیجه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی از جمله فرار نخبگان و افزایش بیکاری را به همراه دارد.

 

علاوه بر موارد فوق افزوده می شود که با توجه به سیاست های کلان نظام از جمله مقررات مربوط به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه بخش خصوصی و واگذاری حداکثر میزان اشتغال به بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است، بنابراین عدم همسویی دولت با افزایش تعرفه ها به تناسب افزایش هزینه ها باعث تضعیف و توقف سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت شده است و برای جبران آن دولت مجبور به تخصیص حمایت می شود. یا مبالغ یارانه از بودجه عمومی.

 

ذکر این نکته ضروری است که نیمی از مردم از جمله اقشار کم درآمد ماهانه کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای موبایل مصرف دارند و در حال حاضر پیشنهادی برای افزایش تعرفه برای این گروه وجود ندارد. از طرفی عمده درآمد این اپراتور از مشترکان پرمصرفی است که هیچ حساسیتی نسبت به افزایش تعرفه های خود در حد دو برابر شدن ندارند و نیازی به پرداخت یارانه به این قسمت از اپراتور نیست. یا درآمد دولت گفتنی است نسبت تعرفه این سرویس به قدرت خرید در کشورهای همسایه چندین برابر ایران است. بنابراین پیشنهاد و درخواست اپراتورها افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه بسته های دیتا موبایل بالای دو گیگابایت است.

 

آقای رئیس جمهور همانطور که اشاره کردید صنعت ارتباطات و اپراتورها اصلا وضعیت مالی خوبی ندارند. لازم به ذکر است که نام تعدادی از اپراتورها در لیست بدهکاران بانکی قرار گرفته است که نشان از زیان ده بودن این صنعت دارد و بنابراین در صورت ادامه روند تثبیت قیمت خدمات در این بخش، ورشکستگی این صنعت در آینده ای کوتاه قطعی است. مدت‌هاست در فعال‌سازی صنایع ورشکسته و راه‌اندازی چرخ اقتصاد، با توجه به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش تعرفه، درخواست فوری افزایش تعرفه ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات دیتا تلفن همراه را داریم. که طی چند مرحله به تصویب مراجع مختلف رسیده است و همچنین برای جلوگیری از ورشکستگی اپراتورهای ارتباطی، اصلاحیه نظام تعرفه فوری در این زمینه صادر شود.

 

با عنایت به شعار جناب عالی مبنی بر حمایت از افراد کم برخوردار، در صورت موافقت با پیشنهاد فوق، امکان ارائه بسته های رایگان و ارزان قیمت برای این دسته از کاربران با هماهنگی و مدیریت دولت محترم وجود دارد.

 

توفیق روزافزون جناب عالی را در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و توصیه های آن مرجع محترم در زمینه رونق اقتصادی و حضور حداکثری بخش خصوصی در این عرصه را از خداوند متعال خواستاریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.