تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 11:58
کد خبر : 122472

سید نادر حسینی در گفت و گوی ویدئویی با برنامه شورا و مردم؛

نگاه در پیش‌ از ورود و پس از ورود به شورا متفاوت است/با اعضای شورا اختلاف سلیقه عمیق نداریم

نگاه در پیش‌ از ورود و پس از ورود به شورا متفاوت است/با اعضای شورا اختلاف سلیقه عمیق نداریم
در سومین برنامه «شورا و مردم» که توسط مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل شورای شهر تهیه شده سراغ نادر حسینی یکی دیگر از اعضای شورا و سوالات و حواشی شورای ششم و مدیریت شهری را مورد بررسی قرار داده شد. نادر حسینی تاکنون مسئولیتهایی چون ریاست کمیسیون فرهنگی و سخنگویی شورا را برعهده داشته است.

جارستان: در سومین برنامه «شورا و مردم» که توسط مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل شورای شهر تهیه شده سراغ نادر حسینی یکی دیگر از اعضای شورا و سوالات و حواشی شورای ششم و مدیریت شهری را مورد بررسی قرار داده شد. آقای حسینی تاکنون مسئولیتهایی چون ریاست کمیسیون فرهنگی و سخنگویی شورا را برعهده داشته است.

 

ذهنم خارج از شورا هم درگیر موضوعات مختلف رشت است

 

* آقای حسینی به عنوان سوال ، از وقتی به شورا آمدید، شورای شهر چقدر وقت شما را می گیرد و کار شما خارج از آن چیست؟

 

با توجه به اینکه منتخب مردم هستم و بر اساس رای آنان در شورای شهر مرکز استان انتخاب شدم از همان روزهای ابتدایی تمرکز خود را بر فعالیت و خدمت برای مردم و پیگیری مطالبات آنان در موضوعات مدیریت شهری قرار داده ام . در طول شبانه روز در هر مکانی که باشم ذهنم درگیر موضوعات مختلف شهر رشت است علاوه بر اینکه در طول روز چه در نوبت صبح و چه نوبت عصر بخشی از فعالیت ها در کمیسیون ها و صحن شورا و پیگیری های مردم در سطح سازمان ها و مناطق شهرداری رشت می گذرد و بخشی از دیگر فعالیت ها که جدا از موضوعات شورا و شهرداری است آن نیز در راستای کمک و خدمت به مردم می باشد و بنده سعی کرده ام در نهادهای خیریه و موسسات حمایتی فعالیت داشته باشم و مردم نیز مطالباتی در آن حوزه ها دارند که تقریباً آن موضوعات نیز مرتبط با فعالیت های شهری است .

 

نگاه در پیش‌ از ورود و پس از ورود به شورا متفاوت است

 

*با توجه به اینکه برای اولین بار در شورا حضور دارید این شورایی که الان وجود دارد چه تفاوتی با شورایی دارد که در پیش زمینه ذهنتان بود؟

 

پیش از ورود به شورا احساس می کردم فضای شورا،فضایی آماده است و در دوره های گذشته کار و فعالیت شده و ادامه آن موضوعات باید دنبال شود . متاسفانه بخشی از این نگاه درست نبود چون به واسطه عدم ثبات مدیریتی و نبود مدیریت واحد شهری ، پس از ورود به شورا با موضوعاتی جدید درگیر می شوید .

 

البته خوشبختانه در دوره ششم تمامی تلاش‌هایی که صورت گرفت ،ریل گذاری خوبی در همه موارد شده است و قطعا بخشی از آن موارد تا پایان همین دوره به اتمام می رسد و بخشی دیگر در دوره های آتی و عزیزانی که در شورا ورود خواهند کرد می توانند مسیر را دنبال کرده و به ثمر برسانند. با این حال لذا نگاه در پیش‌ از ورود و پس از ورود به شورا متفاوت است و کار میدانی با سایر فعالیت ها فرق می کند و به سادگی نمی شود برخی از موضوعات را حل کرد و باید همدلی و انسجام وجود داشته باشد.

 

با اعضای شورا اختلاف سلیقه عمیق نداریم

 

*نحوه تعامل اعضای شورا در این دوره را چگونه می‌بینید!؟

 

خوشبختانه علی رغم تمامی فراز و نشیب هایی که در دوره ششم شورای شهر رشت بوده ، من احساس می کنم که در موضوعات کاری هیچ یک از اعضا با یکدیگر اختلاف سلیقه عمیقی نداشته ایم و اگر اختلاف سلیقه ای بوده سطحی بوده و تلاش شده با تعامل این موارد را جمع بندی کرده و به نتیجه برسیم . شاهد مثال این است که هر لایحه ای از سوی مدیریت شهری و شهرداری به شورا ورود کرده سعی کرده ایم معایب و محاسن آن را بسنجیم و کمک کنیم که کار در شهر پیش رود .

 

 

اختلاف نظر در بحث شورایی طبیعی است. تذکر و استیضاح شهردار حق مسلم اعضای شورا است، اگر تذکر و طرح سوال به نتیجه ای نرسید بر طبق پیش بینی در قانون شورا به سمت استیضاح پیش خواهد رفت و ما همواره سعی کرده ایم در راستای قانون عمل کنیم.

حتی در دوران استیضاح شهرداران،خدمات شهری در رشت متوقف نشده است و ما نیز پذیرفته ایم که باید اجماع کلی را در نظر بگیریم و به آن سمت و سو حرکت کنیم.

 

*خودتان در چند کمیسیون فعالیت می‌کنید، چه کارهایی را در این کمیسیون‌ها پیگیری کردید؟

 

در کمیسیون توسعه پایداری که هستم بنده اعتقاد دارم باید در راستای پیگیری موضوعات سرمایه گذاری باشد و مشکلی که وجود داشت این بود که قراردادهای متعدد در گذشته منعقد شده بود و برخی از این قراردادها از لحاظ حقوقی به طور کامل به آنها توجه نشده بود و تمامی تلاش ما در کمیسیون مذکور این است که بستر سرمایه گذاری را به گونه ای فراهم کنیم که تمامی موارد مطروحه بیان و لحاظ قانونی برای انجام کار قابل اجرا باشد .

در کمیسیون فرهنگی ، جشنواره های مختلفی در شهر رشت برنامه ریزی شد ،تقدیر از مفاخر و پیشکسوتان را در در طول سال داشتیم، المپیاد فرهنگی و ورزشی که در محلات برگزار شد ، رصدخانه منطقه عینک ساماندهی شد،بازسازی ساختمان ساعت شهرداری که سالها به حال خود مانده بود و در حال انجام است . بازسازی نمای چند ساختمان تاریخی شهر که چند مورد انجام شد و ادامه دارد ، کمک به مجموعه های فرهنگی ،ورزشی و اجتماعی مردم نهاد که در محلات قرار دارند نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

در کمیسیون حمل و نقل که بنده عضو بوده ام پروژه های پل های روگذر که اکنون آغاز شده ، تصویب شده بود ….. اصلاح هندسی موضوعات ترافیکی شهر رشت که در این کمیسیون دنبال می شود . پیگیری سرمایه گذاری برای ساخت یک هتل ۲۲ طبقه در خیابان پرستار که آن را نیز عملیاتی خواهیم کرد . با توجه به زمین هایی که اکنون برای پارکینگ عمومی در پل بوسار و ساختمانهایی که در خیابان احسانبخش خریداری شد اکنون ارزش آن ها به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که پشتیبان پروژه های عمرانی و ارزش افزوده ای برای شهر رشت است.

 

در مورد پروژه بزرگ میثاق که شهرداری رشت آغاز کرده نظر شما چیست و با توجه به وعده‌هایی که در مورد هزینه و بودجه آن داده شده به نظرتان در این بازه زمانی عملیاتی است؟

 

در اجرای طرح میثاق تلاش شده تا زیر ساخت های تاسیساتی با ادارات مربوطه آماده شود و فضای کار در پاییز و زمستان امسال فراهم شود تا در بهار سال آینده که آب و هوای مناسبی خواهیم داشت با سرعت کار را پیش ببریم و تا سال ۱۴۰۳ می توانیم پروژه ها را به نقطه خوبی برسانیم. بحث دیگر منابع مالی این پروژه ها بود که تامین منابع آن تا پایان سال ۲۰ الی ۳۰ درصد اکنون به پیمانکاران پرداخت می شود و دو پروژه میدان مصلی و میدان فرزانه احتمالا با تاخیر آغاز می شود . مابقی بودجه این پروژه ها را در سال ۱۴۰۳ پیش بینی خواهیم کرد و محل تامین آن نیز دیده شده و پیش بینی این است که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد برای این چند پل تامین اعتبار شود و از محل درآمد های خود مدیریت شهری قابل احصاء است .

 

شهردار باید از ظرفیت شورا در موضوعات‌ مختلف استفاده کند

 

*عملکرد شهردار رشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

در طول ماه‌هایی که آقای شوقی به عنوان شهردار فعالیت خود را آغاز کرده است تمامی سعی وی بر این بوده که اصلاحاتی را در شهر رشت و نظم دهی را در موضوعات مدیریت شهری ایجاد نماید ‌. اکنون بسترهای نظم دهی ایشان فراهم شده است و ایشان موضوعات را تک تک رصد کرده و به معاونت ها اعلام می نماید تا بتواند بستری را فراهم کند که بر اساس آن فضا کارها را پیش ببریم. بنده به شخصه از فعالیت ایشان راضی هستم اما باید سرعت کار تسریع شود .

نکته دوم این است آقای شهردار باید از ظرفیت شورا در موضوعات‌ مختلف استفاده کند و در بخشی از ایشان در این زمینه انتقاد دارم. کار شورا برنامه ریزی ،نظارت ،هدایت و ارزیابی است و این امر را از شهردار خواسته ایم که از ظرفیت اعضای شورا بهره مند شود و در حال حاضر ایشان کم کم به این سمت و سو آمده است .

 

ساماندهی بخش پیاده راه در طول دو سال گذشته مغفول مانده است

 

*موضوع ساماندهی پیاده راه فرهنگی و برنامه ربزی برای آن از جمله برنامه‌هایی است که همیشه مطرح است، در کمیسیون فرهنگی شورا که شما زمانی ریاست آن را برعهده داشتید اقدامی در این رایطه صورت گرفت؟

 

من در سال نخست شورای ششم رئیس کمیسیون فرهنگی شورا بودم و در همان زمان ۲۲ کارگروه تشکیل شد و موضوعات مختلف از شعر و ادب تا مفاخر و ابنیه و سایر موضوعات در این کارگروه‌ها مطرح می شد. یکی از این موضوعات کمیسیون ویژه مربوط به موضوعات پیاده راه فرهنگی بود. شهرداری تنها پیاده راه فرهنگی را ایجاد کرده و بحث هایی نظیر سرویس بهداشتی، نظافت ،جانمایی و ابنیه ای که خود مردم نیاز دارند در آن مغفول مانده است. تشکل ها و سازمان‌های مردم نهاد ، گروه های اجتماعی و اصحاب فرهنگ و هنر هستند که اگر به آنها میدان دهیم می توانند آن فضا را به صورت خوب و مطلوب برای انجام کارهای فرهنگی ،ورزشی و اجتماعی برنامه ریزی کنند .متاسفانه طی دو سال گذشته به دلیل عدم هماهنگی بین مدیریت شهری و شورا این بخش مغفول مانده است و باید برنامه جامعی برای پیاده راه فرهنگی رشت تدوین شود ‌.

 

بیشتر مراجعات مباحث فردی است نه بهبود فضای مدیریت شهری

 

*بیشتر مراجعان شما چه درخواستهایی دارند و به نظرتان میزان رضایت چگونه است؟

 

 

۷۰ درصد از مراجعات مردم موضوعات فردی شان است نظیر آسفالت محل سکونت ، اشتغال فرزندان ،کمک های مالی و .. است. موضوعات و مطالبات مردم و حتی اصحاب رسانه در خصوص مباحث مربوط به مدیریت شهری بسیار کم است اگر مطالبه گری مردم و لزوم پاسخگویی عضو شورا وجود داشته باشد قطعا من عضو شورا را در مسیری قرار می دهد که سرعت فعالیت های خود را بیشتر کنم اما متاسفانه در این زمینه کمتر صحبت می شود .

 

البته مشکلات مردم بسیار است و متاسفانه در تمامی حوزه ها در رشت مشکلات مردم به سرعت پیگیری نمی شود و باید چندین بار یک موضوعی را دنبال کنیم تا به نتیجه برسد .

 

مدیران اجرایی شهرداری باید به کارها سرعت ببخشند / از مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان استفاده نکردیم

 

*به نظر شما بزرگترین چالشهای مدیریت شهری چه مباحثی است؟

به شهردار رشت تکلیف کرده ایم که یک برنامه محله محور تعریف کند و شاخص هایی برای محلات نظیر پارک ،سرویس بهداشتی ، زیباسازی و … تعریف شود تا در ۲۲ محله کم برخوردار و حاشیه نشین شهر رشت این برنامه را اجرایی نماییم . البته شایان ذکر است نهادهای محله محور در برخی محلات کم برخوردار ساخته شده و یک رابط و مدیری به نمایندگی از مردم ، فعالیت ها را با شورا و شهرداری پیش می برند و جلساتی را نیز با شهردار و خود نمایندگان محلات و میز خدمت ها برگزار کرده ایم تا این کارها پیش رود و اذعان می دارم که سرعت عمل کم است و مدیران اجرایی شهرداری باید سرعت ببخشند تا سند توسعه محلات را در همین شورای ششم به ثمر برسانیم.

 

 

در سفر اول ریاست محترم جمهور به گیلان ، دو رودخانه شهر رشت جز بحث های مورد پیگیری بود که خود آقای رئیس جمهور بازدید کردند و قرار بر این بود که ۵ هزار میلیارد به ساماندهی رودخانه ها اختصاص پیدا کند و آقای استاندار با قرارگاه خاتم قراردادی را منعقد نمایند و عملیاتی کنند که فاضلاب شهر رشت از دو رودخانه جدا شود اما متاسفانه تاکنون انجام نشده است و ضعف بخشی از کار عدم پیگیری استانی است ‌و این موضوع یکی از خواسته ها و مطالبات مردم شهر رشت است و من تاسف می خورم که سفر دوم ریاست جمهوری در آینده نزدیک رخ می دهد و هنوز این مورد در استان اتفاق نیافتاده است .

موضوع دیگر بحث زباله و پسماند شهری بود که مصوبه ای اختصاص دادند که توانستیم نظم دهی را در سراوان داشته باشیم اما با قله خیلی فاصله دارد . ما می توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و حداقل زباله سوز را دنبال می‌کردیم.آقای رئیس جمهور اعتراض دارند به نحوه قرارداد و پیگیری هایی که در مورد زباله سوز بوده و این موضوع نیز از دوره های گذشته شورا باقی مانده است. زباله سوز باید دنبال می شد و اکنون باید تعیین تکلیف شود.

 

همچنین توسعه کارخانه کود آلی را هم می توانستیم از ظرفیت سفر ریاست جمهوری بهره ببریم . تالاب عینک که بخشی از لایروبی آن آغاز شد و می تواند قسمت مهمی از پتانسیل گردشگری رشت باشد متاسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون موضوع حقوقی آن و اینکه مسوولیت تالاب بر عهده چه کسی است ،حل نشد و در همین دوره ششم ضمن قدردانی از مجموعه دستگاه قضایی بالاخره این تالاب شهری در اختیار شهرداری قرار گرفت .

نظر بنده این است که همین سفر آتی رئیس جمهور موضوع معضل دو رودخانه شهر رشت حل شود و اگر انجام پذیرد بزرگترین کار در کل استان گیلان صورت گرفته است و مهمترین تقاضای ما از استاندار محترم گیلان و نمایندگان محترم مجلس می باشد که با رفع این مشکل ،تالاب انزلی نیز از آن وضعیت رها می شود .

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.