تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1395 - 10:46
کد خبر : 12237

«تراریخته» مشروط شد

«تراریخته» مشروط شد

جارستان- با تصویب نهایی نمایندگان مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه، هرگونه رهاسازی، تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته بدون مجوز مراجع قانونی در چارچوب قانونی ایمنی زیستی و قبل از آزمایشات معتبر تشخیص سلامت رسماً ممنوع شد. نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد یکی

جارستان- با تصویب نهایی نمایندگان مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه، هرگونه رهاسازی، تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته بدون مجوز مراجع قانونی در چارچوب قانونی ایمنی زیستی و قبل از آزمایشات معتبر تشخیص سلامت رسماً ممنوع شد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر افزودن بند الحاقی به بند (ز) ماده ۴۱ لایحه برنامه ششم توسعه، مبنی بر آزمایش مواد غذایی وارداتی جهت تشخیص مواد تراریخته با ۱۳۱ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

گفتنی است براساس بند الحاق شده به بند (ز) ماده ۴۱ لایحه مذکور؛ دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده های غذایی وارداتی را جهت تشخیص مواد تراریخته به عمل آورد و با اطلاع رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته باخبر ساخته و خطرات احتمالی این مواد را که براساس آزمایشات معتبر معلوم می شود به مردم اعلام نماید.

شایان ذکر است، مواد غذایی تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آید. این درحالی‌که است که آکادمی پزشکی زیست‌محیطی آمریکا (AAEM) به پزشکان هشدار داده است، برای تمام بیماران خود رژیم‌های غذایی فاقد مواد دستکاری شده ژنتیکی تجویز کنند.
این آکادمی با استناد به مطالعات صورت گرفته بر حیوانات، تأثیرات مصرف محصولات تراریخته یا GMO را شامل ارگان‌های داخلی صدمه‌دیده، اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری عنوان کرده است که براساس مطالعات ۲۰ ساله پزشکان کالج سلطنتی انگلیس، عینا در انسان‌های ساکن در کنار مزارع تولید محصولات تراریخته نیز مشاهده شده است.
همچنین مطالعات انسانی نشان ‌می‌دهد که چگونه اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن انسان باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی‌مدت همچون بروز سرطان‌ها و تومورها خواهد شد.
کشت و مصرف عمومی محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی (تراریخته) در اغلب کشورهای اروپایی به جز مزارع خاص و قرنطینه تحقیقاتی ممنوع است و با انواع قوانین سفت و سخت با واردات این محصولات برخورد می‌شود.

به گزارش تسنیم،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.