تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 12:05
کد خبر : 121641

پرواز مرغ‌های گیلان در معرکه تولید کنندگان و مسؤولان

پرواز مرغ‌های گیلان در معرکه تولید کنندگان و مسؤولان
در چند روز گذشته باردیگر بازار مرغ در گیلان دچار نوسان شده، توزیع مرغ به مردم با مشکلاتی مواجه است و حتی خرده‌فروشان مرغ در بازارهای عمده این کالای اساسی هم با این معضل رو به رو شدند

جارستان: به نقل از فارس؛ سعید شفیعی ثابت: مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم است که کمبود آن چه در عرضه و توزیع مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

 

تأمین و توزیع مرغ بدون شک یکی از نیازهای جامعه بوده و یکی از مهم‌ترین تکالیف محول شده به وزارت جهاد کشاورزی است.

 

گیلان تولید کننده برتر مرغ در کشور

 

استان گیلان با بیش از ۹۰۰ واحد تولید مرغ یکی از قطب‌های برتر در این حوزه است و حتی بخش اعظمی از مرغ مصرفی تهران توسط واحدهای مرغداری گیلان تأمین می‌شود ولی با این حال در برخی از فصول سال با کمبود مرغ در استان مواجه بوده و بازار دچار التهاب می‌شود.

 

در چند روز گذشته باردیگر بازار مرغ در گیلان دختر نوسان شده و بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس در رشت از سطح بازار، توزیع مرغ به مردم با مشکلاتی مواجه هستند و حتی خرده‌فروشان مرغ در بازارهای عمده این کالای اساسی هم با این معضل رو به رو شدند.

 

عدم تناسب در قیمت نهاده‌های دامی عامل کمیاب شدن مرغ

 

شهروندان در گفت و گویی که با خبرنگار فارس داشتند می‌گویند برای تهیه مرغ باید در ساعات ابتدایی صبح به بازار مراجعه کنند و در ساعات پایانی ظهر و روز مرغی در بازار یافته نشده و یا با قیمت بسیار زیاد ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

 

یکی از تولیدکنندگان مرغ علت نوسانات قیمت و کاهش توزیع این محصول را افزایش قیمت یک‌روزه می‌داند و می‌گوید «واحدهای تولیدی جوجه یک‌روزه، مرغ را با قیمت ۳۱ هزار تومان به تولیدکنندگان می‌فروشند در حالی که قیمت مصوبه دولت ۱۶ هزار تومان است.»

 

این تولید کننده مرغ از نظارت‌ها بر بازار مرغ گلایه دارد و معتقد است تا زمانی که نظارت بر بازار افزایش نیابد باید شاهد افزایش قیمت و نبود مرغ در بازار باشیم زیرا «ما مجبور به خرید سویا با قیمت ۳۷ هزار تومان هستیم در حالی که مصوبه دولت ۱۹ هزار تومان است.»

 

عرضه مرغ به مردم‌ با قیمت و مناسب مصوب دولت حق مردم است ولی تولید کنندگان مرغ معتقدند تا زمانی که نهادهای دامی و جوجه یک‌روزه با قیمت مصوب به دست آنان نرسد نباید انتظار کاهش التهاب بازار و فروش مرغ با قیمت اعلامی توسط دولت را داشته باشیم.

عدم تعادل در بازار مرغ در گیلان که خود عمده تولیدکننده آن است، زیبنده استان نیست و لازم است نظارت‌ها و برخوردها در این رابطه با عزم و جدیت بیشتری انجام شود تا بازدارندگی‌ها محسوس‌تر و ملموس‌تر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.