تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 18:47
کد خبر : 121626

ریل گذاری توسعه پایدار گیلان با امتداد خط ریلی و ایجاد کریدور شمال به جنوب و اتصال به اروپا

ریل گذاری توسعه پایدار گیلان با امتداد خط ریلی و ایجاد کریدور شمال به جنوب و اتصال به اروپا
سید شمس شفیعی، عضو شورای شهر رشت در یادداشتی خط راه آهن را تحولی در عرصه حمل و نقل دانست و وجوه تمایز آن نسبت به سایر مسیرها از جمله امنیت و هزینه قلیل، همچنان استفاده از این مسیر را برای دولت ها و تجار بخش خصوصی را مورد برسی قرار داد

جارستان: تحقق یک رویا…

خط راه آهن را می توان تحولی در عرصه حمل و نقل دانست که وجوه تمایز آن نسبت به سایر مسیرها از جمله امنیت و هزینه قلیل، همچنان استفاده از این مسیر را برای دولت ها و تجار بخش خصوصی قابل توجیه قرار داده است.

بررسی تاریخچه راه آهن در ایران نشانگر قدمت و بکارگیری این تکنولوژی در حوزه حمل و نقل توسط گیلانیان با پیشینه ای بیش از ۱۰۰ سال می باشد.

خط راه آهن رشت به پیربازار از خیابان سعدی و محل بازار روز فعلی آغاز و تا پیربازار ادامه داشت.

اسناد تاریخی نشان می‌دهد این خط پس از کش و قوس های فراوان به سال ۱۲۹۵ خورشیدی توسط یک تاجر و اشراف زاده گرجی به نام خوشتاریا ایجاد و با حمایت روسها تا سال ۱۳۱۷ خورشیدی فعالیت داشت و در این سال تخریب شد.

از جایی که شهر رشت مرکز ارتباطی همۀ راههای گیلان به شمار می‌رفت، کالاهای بازرگانی که از بندرهای روسیه به پیر بازار می‌رسید ابتدا به بازار رشت برده می‌شد و از آنجا به قزوین، زنجان، همدان، تهران و مازندران حمل می‌گردید.

پیربازار بندر دریافت عوارض رشت بود و گمرک‌ خانه‌ای نیز در آن ایجاد شده بود که ناصرالدین‌ شاه‌ قاجار در سفرنامه‌اش از آن یاد کرده است.

امروزه فعالیت خط راه آهن جدیدی را در گیلان شاهد هستیم که ایستگاه قطار آن در اسفند ماه سال۱۳۹۷ در رشت افتتاح شد و اولین مسافران آن در عید نوروز سال ۱۳۹۸ با قطار تهران- رشت وارد این خط ریلی شدند

راه آهن قزوین-رشت از طرح های ملی خطوط ریلی ایران است که عملیات اجرایی آن از مهرماه سال ۱۳۸۵ آغاز و در نیمه اسفند ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید یعنی تقریبا پس از گذشت یک قرن گیلان دوباره صاحب این صنعت کاربردی در حوزه حمل و نقل گردید.

ایستگاه راه آهن رشت یکی از بخش های خط ریلی ایران در مسیر جاده ابریشم می باشد و همین موضوع باعث افزایش اهمیت استراتژیک این ایستگاه در ناوگان ریلی کشور گردیده است.

حالیه با توجه به قرابت فصل بودجه نویسی در کشور باید با برآورد فرصت هایی که می توان با برنامه ریزی در حوزه ریلی باعث ایجاد آن شد و از این رو یک تحول اقتصادی در کشور رقم زد بودجه مورد نیاز جهت تبدیل رویای ایجاد کریدور شمال به جنوب و اتصال خط جاده ابریشم به آذربایجان و اروپا تدوین و عملیاتی گردد.

لذا بعنوان نماینده مردم فهیم رشت در شورای شهر از جناب آقای دکتر رییسی ریاست محترم جمهور تقاضا دارم از ردیف ملی ادامه این خط ریلی را از رشت به انزلی و متقاعب آن به شهر مرزی آستارا رقم بزند.

یقینا نقش نمایندگان محترم مجلس و شخص استاندار در نیل به این هدف اثرگذار و راهگشا خواهد بود.

سید شمس شفیعی

عضو شورای اسلامی شهررشت

 

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.