تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 16:16
کد خبر : 120738

چایخانه زیباسرا رشت ؛ مادربزرگ کافه های رشت

چایخانه زیباسرا رشت ؛ مادربزرگ کافه های رشت

پایگاه خبری تحلیلی جارستان /شاید در کلیپ‌های اینستاگرامی که در مورد رشت‌گردی در روزهای بارانی ضبط شده‌اند، کافه‌ای خسته و قدیمی دیده باشید که در یک ساختمان متروکه قرار دارد. اسم این کافه یا قهوه‌خانه، زیباسرا است و جالب است بدانید که قدمتی به اندازه یک قرن دارد. کافه زیباسرا هنوز هم که هنوز است،

پایگاه خبری تحلیلی جارستان /شاید در کلیپ‌های اینستاگرامی که در مورد رشت‌گردی در روزهای بارانی ضبط شده‌اند، کافه‌ای خسته و قدیمی دیده باشید که در یک ساختمان متروکه قرار دارد. اسم این کافه یا قهوه‌خانه، زیباسرا است و جالب است بدانید که قدمتی به اندازه یک قرن دارد. کافه زیباسرا هنوز هم که هنوز است، زیباست و در عین قدیمی بودن، از دوستداران رشت استقبال می‌کند. این کافه در نزدیکی شهرداری رشت واقع شده است و در زمان‌های خیلی قدیم، مهمان‌سرای محبوب اولین شهرداری رشت محسوب می‌شد.

چایخانه زیباسرا، بعدها هم به‌عنوان یک اقامتگاه بزرگ و مهمان‌سرای معروف مشغول به فعالیت شد و حالا دیگر چیزی جز نام آن روی تابلوی قدیمی وجود ندارد. البته، فضای تاریخی، ساختمان قدیمی و سنتی رشتی و همچنین علاقه‌مندی رشتی‌ها به کافه‌نشینی، زیباسرا را یک‌بار دیگر زنده کرد. حالا شاید اگر هوس نوشیدن یک چای قندپهلو یا صبحانه‌ای مختصر به سرتان بزند، بتوانید در زیبا سرا دَمی تازه کنید. در این مطلب ویژه از وب‌سایت دوجینجا به‌سراغ مکانی رفته‌ایم که مهمان‌هایش به آن لقب «مادربزرگ کافه‌های رشت» را داده‌اند.

چایخانه زیباسرا کجاست؟

خیابان امام رشت به میدان شهرداری رشت ختم می‌شود و کافه زیبا سرا هم در امتداد این خیابان قرار دارد. چند قدم که از پیاده‌راه فرهنگی رشت به‌سمت میدان شهرداری دور شوید، بالاتر از بازار بزرگ رشت، درب بزرگی را خواهید دید که یک تابلوی نصفه‌نیمه روی آن باقی مانده است. وارد محوطه سوت‌وکور و ظاهراً متروکه آن شوید و پس از عبور از حیاط بزرگ، به مادربزرگ کافه‌های رشت سلام کنید!

معرفی کلی زیبا سرا و نگاهی به تاریخچه آن

چایخانه کنونی زیباسرا، بیشتر از صد سال قدمت دارد و در اصل از جمله اموال خاندان رفیع محسوب می‌شود. خاندان بزرگ رفیع، از خانواده‌های سرشناس رشت بودند و برای اسکان مهمان‌هایشان که از تهران و شهرهای دیگر می‌آمدند، از ظرفیت زیباسرا استفاده می‌کردند.

این چایخانه که در قدیم، مهمان‌سرا بود، در ابتدا به‌عنوان یک عمارت بزرگ و ساختمان شخصی نگهداری می‌شد. همین الان هم که وارد ساختمان زیباسرا بشوید، سقف لمبه و چوبی خاکستری‌رنگش را خواهید دید که در کنار دیوارهای نم‌زده آن، خودنمایی می‌کند.

به‌گفته افرادی که پاتوقشان در همین چایخانه است و یا مدیریت آن را برعهده دارند، همه میزها و نیمکت‌ها مال زمان قدیم و چوب‌هایشان روسی است. طبق گفته آن‌ها، مهمان‌سرا حوالی سال ۵۴ یا ۵۵ بسته شد و قبل از آن هم در سال ۱۳۰۹ به‌عنوان ساختمان اداره راه رشت مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر، ۱۶ ورثه از ساحتمان چایخانه کنونی زیباسرا ارث می‎برند و انگار هنوز نمی‌خواهند در مورد فروش یا بازسازی آن تصمیم بگیرند. زیباسرا و محوطه آن به‌شدت نیازمند مرمت و بازسازی هستند و دیوار حیاط که به‌سمت چایخانه، فروریخته، گواه این اتفاق است.

حال‌وهوای قهوه‌خانه زیبا سرای رشت

کافه زیباسرا، معمولاً همیشه شلوغ است و افراد بسیاری دوست دارند که برای یکبار هم که شده در محیط خسته و دنج آن چای بنوشند و املت بخورند. به‌نظر بسیاری از آن‌هایی که به این چایخانه آماده‌اند، زیباسرا را در روزهای بارانی رشت، طور دیگری توصیف می‌کنند. انگاری که زیباسرا در روزهای بارانی، خوشگل‌ترین لباس‌هایش را می‌پوشد و با قامتی که غم و دل‌تنگی از آن آویزان است، شهرداری رشت را تسخیر می‌کند. شاید باورکردنی نباشد، اما چایخانه زیباسرا و محوطه قدیمی آن در روزهای خیس رشت، همین‌قدر شاعرانه و البته مغموم هستند.

برخلاف بسیاری از چایخانه‌های سطح رشت که به‌صورت رسمی کار می‌کنند، زیباسرا هیچ محدودیتی برای مختلط بودن کافه ندارد. زنان و مردان، دختران و پسران بسیاری در این کافه رفت‌وآمد می‌کنند و تجربه منحصربه‌فردشان را محیط آن در استوری اینستاگرام با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند. رفتار و صمیمیت مدیریت و مشتریان این چایخانه در حدی است که انگیزه یکبار دیگر آمدن به زیباسرا را در قلب همه مهمانان جوانه می‌زند.

۴ دلیل اصلی محبوبیت کافه زیباسرای رشت

زیبا سرا، به‌دلایل مختلفی در قلب دوستدارانش برای همیشه جا گرفته است، اما مهم‌ترین دلیلش، قدیمی بودن فضا و معماری آن محسوب می‌شود. معماری قدیمی و سنتی این عمارت، تداعی‌گر قدم زدن در قلب تاریخ جاودانه رشت است و همین می‌تواند برای بسیاری از افراد، جذاب به‌نظر برسد.

 

دلیل دوم، منوی ساده این چایخانه است که شامل چای داغ و یک پرس املت رشتی می‌شود. خیلی از مشتریان زیبا سرا در مورد املت‌های خوشمزه این چایخانه نوشته‌اند؛ مخصوصاً در مورد نارنج‌های قاچ‌خورده‌ای که برای ترش کردن املت در بشقاب قرار داده می‌شوند.

 

سومین دلیل محبوبیت زیبا سرا، مربوط به وایرال شدن این کافه در سطح شبکه‌های اجتماعی است. واقعاً کار سختی است که در زیبا سرا بنشینید و در مورد آن استوری نگذارید و حتی عکس یا فیلم نگیرید. همچنین، از دنج بودن و محیط امن این کافه هم نباید غافل شویم که بستر خوش‌گذرانی و خاطره‌سازی را روی نیمکت‌های قدیمی‌اش فراهم می‌کنند.

علاوه بر همه این موارد، موقعیت جغرافیایی عمارت زیبا سرا به‌گونه‌ای است که دسترسی آسانی به جاهای دیدنی شهرداری خواهید داشت.

چایخانه یا مهمان‌سرای سابق زیبا سرا یک زمانی برای خودش، برو و بیایی داشته و اقامتگاه محبوب اولین شهرداری شهر رشت محسوب می‌شد. حالا هم با گذشت بیش از یک قرن و فرسودگی بافت عمارتش، هنوز هم توی قلب بعضی‌ها جا خوش کرده است. افراد بسیاری، قهوه‌خانه زیباسرا را که در نزدیکی شهرداری رشت است، برای چای نوشیدن و املت خوردن انتخاب می‌کنند. بعضی‌های دیگر اما درست در روزهای بارانی، وقتی که رشت از باران‌های نقره‌ای خیس است، از درب این چایخانه عبور می‌کنند. آیا شما هم برای تجربه این حس که فقط در زیباسرای رشت پیدا می‌شود، آمادگی دارید؟/دوجینجا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.