تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1402 - 8:33
کد خبر : 120120

شهاب الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان:

تندروهای داخلی و براندازان خارجی می‌خواهند مشارکت به حداقل برسد

تندروهای داخلی و براندازان خارجی می‌خواهند مشارکت به حداقل برسد

پایگاه خبری تحلیلی جارستان /مناظره دبیرکل حزب ندای ایرانیان،شهاب الدین طباطبایی با سیدنظام الدین موسوی،سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که در خبرگزاری تسنیم صورت گرفت که اهم صحبتهای شهاب الدین طباطبایی را در ادامه  بخوانید: سال گذشته اول زمزمه‌هایی در مجلس مطرح شد که خود مجلس صدای معترضان شود و با دعوت از دانشجویان صدای اعتراضات

پایگاه خبری تحلیلی جارستان /مناظره دبیرکل حزب ندای ایرانیان،شهاب الدین طباطبایی با سیدنظام الدین موسوی،سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که در خبرگزاری تسنیم صورت گرفت که اهم صحبتهای شهاب الدین طباطبایی را در ادامه  بخوانید:

سال گذشته اول زمزمه‌هایی در مجلس مطرح شد که خود مجلس صدای معترضان شود و با دعوت از دانشجویان صدای اعتراضات آنها را بشنوند و اما بعد از مدتی این وعده نمایندگان به فراموشی سپرده شد. اگر مجلس صدای معترضان می‌شد دیگر آنها کف خیابان نمی‌آمدند. اگر از روز اول مجلس با شعار شفافیت تشکیل شده، چرا شاهد آن هستیم که برخی طرح‌ها به شکل ۸۵‌ای در حال بررسی در این مجلس است؟ ایراد این مجلس این است که قوانینی را گذرانده است ولی نمی‌تواند دولت را ملزم به اجرای آن قوانین کند.

 

ما یک روزی درباره این صحبت می‌کردیم که چه کسانی در انتخابات پیروز می‌شوند ولی امروز کارمان به جایی رسیده که درباره این صحبت می‌کنیم که آیا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر. این قطعاً عقب‌گرد است.

مردم وقتی امید داشته باشند و وقتی آینده خوب و روشنی را متصور باشند حتماً در انتخابات مشارکت خواهند کرد و اگر به هر یک از این مولفه‌ها خدشه وارد شود قطعاً مقوله مشارکت را دچار خدشه می‌‌کند. هر ۸۵ میلیون ایرانی که راجع‌به سعادتمندی خود به گروهی وکالت و نمایندگی داده باشند و احساس کنند که آن نمایندگان مطالبات آنها را دنبال نمی‌کنند، حق اعتراض دارند و اگر دیدند که رویه‌ها براساس میل آنها اصلاح نمی‌شوند حق دارند که ناامید شوند.

 

اگر ما درباره مجلس یازدهم صحبت می‌کنیم به این دلیل است که بفهمیم آیا مردم از عملکرد این مجلس راضی هستند یا خیر؟ سوال ما این است که آیا مجلس توانسته از مصوبات خود پشتیبانی و نظارت داشته باشد؟ در موارد مختلف به‌ویژه از پاییز سال گذشته شاهد بودیم که به دلایل مختلف کسب و کارها تعطیل شده اما مجلس هیچگونه ورودی به این موارد نداشته است.

 

در زمانی که مردم درگیر معیشت خود بودند دغدغه مجلس پیگیری طرح صیانت بود. یکی از دلایلی که این طرح در مجلس مسکوت ماند کارزارهای عمومی بود که موجب شد مجلس احساس کند این طرح با سعادت عمومی در تضاد است و آن را مسکوت گذاشت.

 

مجلس فعلی به حاشیه نرفته بلکه اساساً در حاشیه است. مصوبه کنکوری که اکثریت دانش‌آموزان مخالف آن هستند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد اما صدای مجلس در نیامد. یا درباره واردات خودرو نیز مجلس بر سر موضع خود نایستاد.

 

سال ۸۶ پژوهشی انجام شده که نشان می‌داد هر چه میزان اینکه یک فرد احساس کند قدرت جایی که مطالبات او را نمایندگی می‌کند کاهش پیدا کرده، به همان اندازه میزان مشارکت در انتخابات نیز کم شده است. ما باید این مسئله را ابتدا بپذیریم و پس از آن به سراغ حل مسئله برویم؛ انکار مشکل نه‌تنها موجب حل شدن آن نمی‌شود، بلکه موجب دامن زدن به مشکلات نیز خواهد شد.

 

تندروهای داخلی و براندازان خارجی می‌خواهند مشارکت به حداقل برسد. اگر مجلس صدای معترضان می‌شد دیگر آنها به کف خیابان‌ها نمی‌آمدند. اگر معترضان اعتراض دارند، به هیچ وجه خط قرمز نظام نیست. مجلس در این حوزه در خیلی از موارد کوتاهی کرده است. باید در چارچوب قانون بمانیم و هرجایی که قوانین خلاف اراده اکثریت مردم بوده را پس بگیریم و نگذاریم اکثریت مجلس دست اقلیت بی‌ترمزی بیفتد که عملکرد آنها موجب نارضایتی مردم شده.

 

نمایندگان مجلس بر چه اساسی مصلحت دیدند که مثلاً لایحه عفاف و حجاب براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود؟ مگر این امکان وجود نداشت این لایحه در یک شرایط بهتر و در آرامش بررسی شود؟ قانونی کارآمد است که مردم پذیرای آن باشند. ما بارها از گذشته درس گرفتیم و نباید مجدداً اشتباهات قبلی را تکرار کنیم.

 

موضوع امروز مردم لزوماً حضور یا عدم حضور یک جریان سیاسی نیست. بخش عمده‌ای از کسانی که باعث عدم مشارکت در انتخابات می‌شوند همین الان در دستگاه حکمرانی قدرت دارند و تمایلی به حضور و مشارکت مردم در انتخابات ندارند.

 

مگر مجلس نمی‌تواند مدیرمسئول روزنامه‌ای را که می‌گوید همه پلتفرم‌ها را مصادره کنید و به انقلابی‌ها بدهید، صدا کند و از او درباره اظهاراتش توضیحات بخواهد؟ آقای موسوی! اینها باعث عدم مشارکت و ناامیدی مردم می‌شود.

 

تا روزی که سازوکار پیش ثبت‌نام مجلس به فرآیند انتخابات اضافه شده، هیچ کس از آن خبر نداشت و فرصت فکر کردن را از احزاب گرفت. آقای وزیر کشور مشارکت گسترده در پیش‌ثبت‌نام‌ها را نشانه‌ای بر پرشور بودن انتخابات قلمداد کرده بودند. در حالی که زمانی انتخابات پرشور است که مشارکت مردمی در آن بالا باشد.

 

برخلاف تصور برخی از دوستان در مجلس، پیش ثبت‌نام‌ها دست شورای نگهبان را برای رد صلاحیت‌ افراد بازتر می‌کند. چون فرصت بیشتری برای جمع‌آوری مستندات برای رد کردن افراد پیدا می‌کند.

 

اگر مجلس عملکردش در راستای آرامش، معیشت و اقتصاد مردم نباشد، هر چه ما عملکرد مجلس را بزک کنیم باز هم از منظر مردم فایده‌ای نخواهد داشت. برخی از امامان جمعه با حرف‌هایی که می‌زنند، باعث واکنش‌های منفی می‌شوند. چرا نمایندگان مجلس نباید به این اظهارنظرها واکنش نشان دهند؟ اینجا است که من می‌گویم کشور بر اساس خطوط قرمزی اداره می‌شود که خیلی‌های آنها خطوط قرمز اشخاص است نه خطوط قرمز نظام.

یکی از دلایلی که مجلس در برخی مواقع نتوانسته صدای بلند مردم باشد این است که یک سری خط قرمزها را آدم‌ها تعریف می‌کنند و یک سری خط قرمز را نظام تعریف کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.