تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 12:55
کد خبر : 119877

تاریخچه نمایندگان ادوار مردم رشت در مجلس؛(۱)

نگاهی به زندگی «حسن لاهوتی اشکوری» اولین نماینده رشت در مجلس بعد از انقلاب؛

نگاهی به زندگی «حسن لاهوتی اشکوری» اولین نماینده رشت در مجلس بعد از انقلاب؛

پایگاه خبری تحلیلی جارستان/این روزها که صحبت از انتخابات مجلس در رسانه ها زیاد شنیده می شود بد، ندیدیم نگاهی داشته باشیم به زندگی وعملکرد و نگاه های سیاسی نمایندگار ادوار مجلس از اول انقلاب تا به امروز؛ در طول چهل و اندی سال پس از انقلاب نمایندگان مختلف با نگاه های متفاوت سیاسی وعقاید

پایگاه خبری تحلیلی جارستان/این روزها که صحبت از انتخابات مجلس در رسانه ها زیاد شنیده می شود بد، ندیدیم نگاهی داشته باشیم به زندگی وعملکرد و نگاه های سیاسی نمایندگار ادوار مجلس از اول انقلاب تا به امروز؛

در طول چهل و اندی سال پس از انقلاب نمایندگان مختلف با نگاه های متفاوت سیاسی وعقاید مختلف، اعم از معمم وغیر معمم، مرد و زن بر کرسی نمایندگی از مردم رشت در ساختمان بهارستان را داشتند که برسی بیوگرافی انها می تواند خاطرات نوستالژیکی را برای مردمان خطه شمال زنده کند.

امروز فلاش بکی میزنیم به زندگی اولین نماینده رشت در مجلس بعد از انقلاب؛

مرحوم حسن لاهوتی اشکوری!!

حسن لاهوتی اشکوری (۱۳۰۶ – ۷ آبان ۱۳۶۰) از مخالفان و زندانیان سیاسی برجسته در دوران حکومت پهلوی بود. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ از رشت به مجلس اول راه یافت. قبل از نمایندگی مجلس، او مدتی فرماندهی کمیته‌های انقلاب اسلامی و برای مدتی کوتاه‌تر ریاست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. او همچنین نخستین امام جمعه رشت و اولین نماینده ولی فقیه در استان گیلان «قبل از مرحوم آیت الله احسانبخش» بود. آن روزها محل برگزاری نماز جمعه در رشت در زمین ورزشی پارک شهر بود که به دلیل ازدحام جمعیت ومسائل امنیتی در مساجد دیگر امکان برگزاری نبود.

 

وی از روحانیان هوادار بنیانگذار حمهوری اسلامی  بود و از سوی وی برای تبلیغات مذهبی به گرمسار اعزام شده و سال‌ها به فعالیت مذهبی – سیاسی در آن شهر پرداخت.[۳]

 

وی در دهه پنجاه توسط اسدالله تجریشی با یکی از اعضای سازمان (حسن ابراری) مرتبط شد و به دلیل رابطه و حمایت مالی و سیاسی از سازمان مجاهدین خلق چند بار بازداشت، بازجویی، شکنجه و زندانی شد که آخرین مورد آن از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به طول انجامید. وی از جمله روحانیانی بود که بیانیه نجس بودن مجاهدین را پس از اعلام تغییر ایدئولوژی سازمان، امضا کرده بود.

 

با اوج گرفتن انقلاب ۱۳۵۷، وی نیز در کنار برخی دیگر از زندانیان سیاسی آزاد شد و به پاریس رفته و همراه امام به ایران بازگشت. عکس وی در تصویر معروف پایین آمدن امام از هواپیما در کنار وی دیده می‌شود

لاهوتی در شهریور ۱۳۵۸ با حکم رهبری انقلاب  مأمور به شرکت در جلسات شورای عالی سپاه شد.[۴] بسیاری از روحانیان بلندپایه، نگران ارتباط وی با سازمان مجاهدین خلق بوده و او را فردی احساساتی می‌نامیدند. وی پس از انقلاب، حمایت خود را از سازمان مجاهدین، نهضت آزادی و بنی صدر حفظ کرد، و اختلاف روزافزونی با حزب جمهوری اسلامی و رهبران روحانی آن نظیر شهید آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه‌ای پیدا کرد. در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که حزب جمهوری اسلامی از حسن حبیبی حمایت کرد، لاهوتی از حامیان بنی‌صدر بود و این حمایت را ادامه داد و در روز رای‌گیری برای رای عدم اعتماد به بنی‌صدر در مجلس شورای اسلامی حاضر نشد. رابطه حسن لاهوتی روز به‌روز با عموم روحانیان و حزب جمهوری اسلامی وخیم‌تر شد تا جایی که سخنرانی‌های وی برهم زده شده و تبلیغات گسترده‌ای علیه وی صورت گرفت.

در روزهای آغاز انقلاب رابطه صمیمانه حسن لاهوتی و مرحوم آیت الله هاشمی آنگونه بود ، سعید لاهوتی با فاطمه هاشمی رفسنجانی و حمید لاهوتی با فائزه هاشمی رفسنجانی ازدواج کردند. فاطمه هاشمی علت ازدواج را رابطه صمیمی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی ومرحوم حسن  لاهوتی در سال‌های زندان و همچنین ارتباط دو خانواده در آن دوران  بیان نمودند.

در مورد درگذشت اولین نماینده رشت در مجلس بعد از انقلاب خبرهای ضد و نقیضی وجود دارد. به هرحال فوت حسن لاهوتی ابهامات زیادی داشت که معروف ترین آن این بود که بعد از دستگیری فرزندش وحید که از اعضای مجاهدین بود و خبر خودکشی وی دچار سکته شد و بعد از رسیدن به بیمارستان دارفانی را وداع گفت،  گرچه برخی ها مرگ او را مشکوک می دانستند  و روایت های دیگری را بیان نمودند.

در ادامه تصویری از مرحوم حسن لاهوتی اشکوری «اولین نماینده رشت در مجلس، بعداز انقلاب اسلامی»  را مشاهده می کنید!!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.