تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مرداد 1401 - 12:18
کد خبر : 111679

🔺چند نکته کاربردی در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه برای آزمون سراسری سازمان سنجش

🔺چند نکته کاربردی در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه برای آزمون سراسری سازمان سنجش

دکتر علی باستی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان/این هفته بسیاری از خانواده ها درگیر انتخاب رشته و دانشگاه برای فرزندانشان هستند و کم و بیش پاسخگوی دوستان و آشنایانی هستم که سوالاتی درباره انتخاب رشته فرزندانشان می پرسند. لذا سعی کردم نکاتی که طی سال ها تحصیل و تدریس در دانشگاه برای من اهمیت

دکتر علی باستی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان/این هفته بسیاری از خانواده ها درگیر انتخاب رشته و دانشگاه برای فرزندانشان هستند و کم و بیش پاسخگوی دوستان و آشنایانی هستم که سوالاتی درباره انتخاب رشته فرزندانشان می پرسند. لذا سعی کردم نکاتی که طی سال ها تحصیل و تدریس در دانشگاه برای من اهمیت دارد را به اختصار در اینجا شرح دهم.

🟢 سعی کنید که انتخاب رشته براساس *علاقمندی* فرزندتان  صورت گیرد‌ دنیای ده سال آینده با اکنون بسیار متفاوت است و دلیلی برای انتخاب رشته های سنتی و بر اساس تفکرات گذشته برای فرزندتان وجود ندارد. دوره های مختلف چه حضوری و یا اینترنتی موجود است که می توان از محتوای آنها برای شناسایی رشته ها و انتخاب علاقمندی های استفاده نمود.

🟢 *انتخاب شهرهای* مورد نظر برای تحصیل فرزندتان مهم است. غیر از اعتبار دانشگاه های آن شهر، دسترسی سریع و ساده به شهر را در نظر بگیرید. توصیه می شود که فاصله شهر مورد نظر  طوری باشد که امکان سفر فرزندتان به ازای هر یک الی یک و نیم ماه (در تعطیلات آخر هفته) به منزل وجود داشته باشد. شرایط خاص مانند پاندمی کرونا هم نشان داد که دور بودن شهر محل تحصیل از محل زندگی می تواند تاثیرگذار بر کیفیت تحصیل شود.

🟢 در شهر مورد نظر شهرت دانشگاه در بین عموم و اگر تخصصی تر بخواهید *رتبه* آن را در بین دانشگاه های کشور و دنیا بررسی کنید.

🟢 حال که دانشگاه را انتخاب کردید اگر شناختی از دانشگاه ندارید به *سایت دانشگاه* سر بزنید. بعضی از دانشگاه ها متمرکز در یک مکان نیستند و  تعدادی از رشته های آن دانشگاه ممکن است در محیط دور از دانشگاه، در شهر های دورافتاده و بدون امکانات قرار گرفته باشند. این اطلاعات در دفترچه انتخاب رشته هم باید درج شده باشد.

🟢 اگر در دانشگاه مورد نظر نیاز به *خوابگاه* دارید. امکانات خوابگاهی را در دفترچه پیوست انتخاب رشته سازمان سنجش و همچنین در سایت *معاونت دانشجویی* دانشگاه کنترل کنید. بعضی از دانشگاه ها، حتی برای دادن خوابگاه به دوره روزانه هم محدودیت دارند. یا محل خوابگاه های دانشجویی با فاصله زیادی از سایت دانشگاه قرار گرفته است.

🟢 پس از انتخاب رشته مورد علاقه و دانشگاه مورد نظر، سایت گروه و دانشکده را بررسی کنید. *قدمت تاسیس گروه تحصیلی/ دانشکده* و تعداد اساتید و رتبه های آنها (استاد، دانشیار و استادیار) اطلاعات خوبی در ارتباط با وضعیت علمی رشته نشان می دهد.

🟢 *وجود رشته های تحصیلات تکمیلی* (کارشناسی ارشد و دکترا) برای رشته مورد نظرتان در ان دانشگاه مهم است. هر چند ممکن است فرزندتان تمایلی به ادامه تحصیل نداشته باشد، اما تا حدی نشان دهنده وضعیت کیفی رشته در دانشگاه می باشد. 

🟢 *نظر دانشجویان دانشگاه*، در خصوص خدمات دانشگاه بسیار با اهمیت است. اگر می خواهید بدانید که دانشجویان سال بالایی در مورد آن دانشگاه چه نظراتی دارند، کافی است سری به اینستاگرام دانشجویان آن دانشگاه بزنید و نظرات آنها را بخوانید. این صفحات (مانند شورای صنفی دانشجویان دانشگاه یا انجمن علمی دانشجویی رشته مورد نظر) با یک جستجوی ساده در اینستاگرام قابل دسترسی است.

🟢 از ظرفیت *انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش* که بر اساس نتایج قبولی سال گذشته به دست آمده است استفاده کنید و تخمینی از احتمال قبولی در رشته ها و دانشگاه های مورد نظر داشته باشید.

🟢 *دشوارترین بخش*، انتخاب بین _دانشگاه های با رتبه بالاتر با رشته های مورد علاقه درجه دوم یا بعدی_ است یا انتخاب _دانشگاه با رتبه پایین تر با رشته مورد علاقه اول_ است که توصیه می شود از مشورت و راهنمایی دانش آموختگان یا متخصصین آن رشته یا دانشگاه استفاده شود.

در انتها امیدوارم که رعایت نکات فوق، باعث انتخاب رشته موثر برای عزیزانتان گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.