تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 9:17
کد خبر : 110396

🔴 باقری از ‘کمیل‌بن‌زیاد’ بالاتر نیست!

🔴 باقری از ‘کمیل‌بن‌زیاد’ بالاتر نیست!

✍️ مجتبی لطفی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفته بود: «در رأس گروه مذاکرات ایران یک جوان متدین نمازشب خوان و معتقد و اهل تهجد قرار دارد، مقتدرانه مقابل آمریکا ایستادند و به‌هیچ وجه در مقابل آمریکا عقب‌نشینی نکردند». قطعا علی باقری از کمیل‌بن‌زیاد اعتقاد و نماز شبش بیشتر نیست! چه ربطی دارد؟ ربط

✍️ مجتبی لطفی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفته بود: «در رأس گروه مذاکرات ایران یک جوان متدین نمازشب خوان و معتقد و اهل تهجد قرار دارد، مقتدرانه مقابل آمریکا ایستادند و به‌هیچ وجه در مقابل آمریکا عقب‌نشینی نکردند». قطعا علی باقری از کمیل‌بن‌زیاد اعتقاد و نماز شبش بیشتر نیست! چه ربطی دارد؟ ربط آن این است:

«کمیل‌بن‌زیاد از اصحاب خاص حضرت علی (ع) و از شیعیان او بوده که دعای معروف کمیل را هم حضرت به کمیل یاد داده است؛ مقبره کمیل بین نجف و کوفه است. او از بزرگانی بوده که به دست حجّاج‌بن‌یوسف به جرم علاقه‌مندی به حضرت علی(ع) شهید شد.

ولی بعضی از اشخاص در عین حال که آدم خوب و متدینی هستند، اما قدرت اداره یک محل را ندارند. عُرضه اداره کردن یک شهر یا یک استان مسأله دیگری غیر از آدم خوب بودن است. از جمله این افراد کمیل‌بن‌زیاد است. او با این‌که آدم بسیار خوبی می‌باشد، در عین حال از این نامه حضرت استفاده‌ می‌شود که کمیل در اداره کردن شهر هیت و دفع دشمنان ضعیف بوده است.

در زمان حضرت علی (ع) معاویه به شهر هیت که حضرت علی کمیل را فرماندار آنجا قرار داده بود حمله می‌کند و اموال مردم را به غارت می‌برد. در آن موقع کمیل به جای دفع دشمن، برای انتقام به شهر دیگری که در دست معاویه بوده به نام قِرقیسیا حمله می‌کند.

حضرت از این کار او ناراحت می‌شود و می‌فرماید: چیزی که وظیفه تو بود حفظ شهر خودت بود و باید مرزهای شهر را حفظ کنی و اجازه ندهی ارتش معاویه حمله کرده و شهرتو را غارت کند؛ حالا این‌کار را انجام ندادی و می‌روی دنبال کاری که وظیفه تو نیست و برای انتقام به شهر آنان حمله می‌کنی؟!

حضرت، نامه عتاب آمیزی به کمیل می‌نویسد و ملاحظه‌کاری و سیاسی‌کاری نمی‌کند و نمی‌گوید: کمیل از خود ما و از بزرگان است و دلش می‌شکند. بلکه صریحا حق را می‏‌گوید*».

*از شرح آیت‌الله منتظری بر نهج‌البلاغه | نامه ۶۱ | ج۱۴ | ص۴۰۸

*کانال نویسنده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.