تاریخ انتشار : یکشنبه 12 تیر 1401 - 14:49
کد خبر : 110323

🔺درد بی درمان رشت/اختصاصی جارستان!

🔺درد بی درمان رشت/اختصاصی جارستان!

داستان عدم ثبات مدیریت شهری در رشت حالا دیگر به سناریویی تکراری و نخ نما مبدل شده و گاهی حامیان و گاهی مخالفین سکاندار وقت شهرداری،در مدح یا تقبیح این فقدان ثبات قلم فرسایی میکنند. اما یقینا آمار تکان دهنده کمی شهرداران و سرپرستان شهرداری رشت در دو دهه اخیر بیش از آنکه توجیه کننده

داستان عدم ثبات مدیریت شهری در رشت حالا دیگر به سناریویی تکراری و نخ نما مبدل شده و گاهی حامیان و گاهی مخالفین سکاندار وقت شهرداری،در مدح یا تقبیح این فقدان ثبات قلم فرسایی میکنند.
اما یقینا آمار تکان دهنده کمی شهرداران و سرپرستان شهرداری رشت در دو دهه اخیر بیش از آنکه توجیه کننده دغدغه شورانشینان ادوار رشت تلقی شود موید نداشتن نقشه راه و در یک کلام نبود نگاه توسعه مدرانه در بین شورانشینان تفسیر میگردد.
اصولا مدیریتهای شهری تابعی از متغیرهای کلان ملی و حاکمیتی است و در فضایی به هنگام و نرمال به سان سایر اضلاع اجرایی و ساختاری به فعالیت صحیح خود ادامه میدهند و در فرض طبیعی، در صورت ناکارآمدی مهیای تغییر میشوند، به عبارتی نمیتوان در فضای نامطلوب و غیر متعادل توقع رفتار مطلوب از بدنه و ستونهای اجرایی و خاصه نهادگرایی متناسب را در مدیریت شهری داشت و البته این امر بدیهی و قطعی و از ثمرات تحلیل واقع گرایانه محسوب میشود.
با پذیرش این گزاره، میتوان رویه نامطلوب هر دستگاه و هر نهادی را ذیل ساحت حاکمیتی و دولتی تنها در محدوده اختیارات قانونی و محدود به رتق و فتق امور تعبیر کرد.
به زبان ساده ؛با فرض عدم مطلوبیت فضای کار و خدمت در ساختار فعلی دولتی – که دلایل آن متعدد و واکاویش مفصل و خارج از این مرقومه است- توقع فربگی و کارامدی از فقط نهاد مدیریت شهری
مثلا شهری مثل رشت هم خارج از قاعده محسوب میشود.
در این بین نقش شورانشینان نیز خطیر و قابل تدقیق است آنجا که با قیاس شانیت و رفتار قانونی ایشان با هم مسلکان خویش در شوراهای سایر کلانشهرها،از تعداد طرح ها ،اقدامات قضایی و پیشگیرانه شان، خروجی عینی مصوبات در زندگی شهروندان، شناخت نقایص سیستمی در مدیریت شهری و ارائه راهکار به منظور علاج آن، عمل به وظایف نظارتی و اعلام بیلان مستند از شروع تا خاتمه نظارت صورت پذیرفته ، پیشروی در رفتارهای اجتماعی و عمل به مثابه کلیدداران شهر و در یک کلام عمل به وظایف نمایندگی مردم در محمل محلی ، تا کجا و چگونه موفق یا غیر موفق عمل نموده باشند.
مرحوم مدرس با تنها افتخار نمایندگی یک دوره مجلس ، امروز به نماد قانونگرایی و پارلمانیزم در این مرز و بوم تبدیل شده و این خود گویای تفوق کیفیت بر کمیت و زمان خدمت محسوب میشود.
از این رو، جارستان از برخی شورانشینان انقلابی دوره ششم رشت، دعوت به عمل میاورد تا برای دوای درد بی درمان و نخ نمای رشت، در کنار ادعای مداوم تغییر در مدیریت شهری ، مبادرت به اعلام بیلان عملکردی خود با شاخص های قانونی شورایی و اساسا تصریح توقعات خود از فضای مدیریت شهری اعم از شهردارو توابع مربوطه اش با ذکر نقش و‌حدود نظارتی خود و البته ترسیم نقشه راه در فضای موجود اداری کشور نمایند.
باشد که این مهم زمینه احراز حسن نیت شورانشینان و نبود غرض شخصی و وجود دغدغه توسعه مدارانه برای رشت مظلوم را سبب گردد
منبع: جارستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.