تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1400 - 22:43
کد خبر : 103595

معرفی قلعه رودخان گیلان در کمیسیون ملی یونسکو

معرفی قلعه رودخان گیلان در کمیسیون ملی یونسکو

جارستان؛ کتابی با عنوان معرفی کهن دژ سَکسار گیلان، اثری از مرتضی سخایی در راستای معرفی قلعه رودخان در سایت کمیسیون ملی یونسکو منتشر شد. سخایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قلعه رودخان نامی آشنا در صنعت گردشگری محسوب می شود اما در تاریخ مکتوب، بی نام و نشان مانده

جارستان؛ کتابی با عنوان معرفی کهن دژ سَکسار گیلان، اثری از مرتضی سخایی در راستای معرفی قلعه رودخان در سایت کمیسیون ملی یونسکو منتشر شد.

سخایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قلعه رودخان نامی آشنا در صنعت گردشگری محسوب می شود اما در تاریخ مکتوب، بی نام و نشان مانده است.

وی افزود: در اسناد تاریخی هرکجا با نام قلعه رودخان مواجه می شویم منظور قلعه رودخان، روستای پایین دست این کهن دژ اسرارآمیز و یا محلی است که دژ در آن واقع شده است و به خود قلعه پرداخته نشده است.

سخایی که خود اهل قلعه رودخان می باشد، اظهار داشت: کتاب یاد شده با ۲ سال زمان، در ۳۳ صفحه و در سه فصل نقد و بررسی اطلاعات موجود، فعالیت های باستانی شناسی در کهن دژ سکسار و قدمت کهن دژ سکسار از نظر وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است.

کمیسیون ملی یونسکو نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو(سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد) در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن است؛ مشارکت در فعالیت‌های یونسکو به منظور استقرار صلح و ایجاد تفاهم متقابل میان ملت‌ها از طریق اشاعه دانش و معرفت و اهتمام در امر نشر فرهنگ و آموزش بخشی از اهداف این کمیسیون ملی است

قلعه رودخان دژی بر بلندای گیلان زمین، لحظه لحظه شگفتی و تاریخ را به گردشگران هدیه می بخشد. این قلعه در جنوب شهرستان فومن در میان کوهپایه های جنگلی واقع شده است.

این بنای عظیم که در ۲۳کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگلهای سر به فلک کشیده واقع شده، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است.

بنای قلعه رودخان در ارتفاع ۶۸۷ تا ۷۷۸متری از سطح آب های آزاد و در دو سوی آن دو رودخانه جاری است.

طول باروی قلعه ۱۵۰۰متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است.باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند.این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶و در تاریخ سی ام مردادماه ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه تاریخی که در طبیعتی بی همتا غرق شده است، برای گردشگران و بازدیدکنندگان بیشتر همانند خیال می ماند تا واقعیت. برای دیدن این دژ تسخیرناپذیر تایخی باید از فومن با عبور از روستاهای ملسکام و سیدآباد و پس از طی مسافت تقریبی ۲۱ کیلومتر، به پارکینگ قلعه رودخان برسید. سپس حدود ۲ کیلومتر باقی مانده تا صعود به قلعه را باید پله‌نوردی کنید و در میان درختان آزاد سربه فلک نهاده‌ قدم زده تا به این دژ کهن برسید.

مسیری مارپیچ شده با بیش از ۸۰۰ پله است تا قلعه که شرح تابلوی پای قلعه این گونه است: قلعه رودخان یکی از شگفت انگیز ترین بناهای نظامی ایران است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.