تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 18:28
کد خبر : 102990

فرماندار بندرانزلی خبر داد افتتاح بالغ بر ۵۰۰ میلیارد پروژه هفته دولت در بندرانزلی

فرماندار بندرانزلی خبر داد افتتاح بالغ بر ۵۰۰ میلیارد پروژه هفته دولت در بندرانزلی

جارستان:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: متاسفانه آتش زدن عامدانه نیزار در تالاب انزلی آغازی برای تصرف زمین های تالابی است . ساسان اکبری پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آتش سوزی روز گذشته در نیزارهای تالاب انزلی تاکید کرد: بیش از پنج هکتار از نیزارهای روستای

جارستان:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: متاسفانه آتش زدن عامدانه نیزار در تالاب انزلی آغازی برای تصرف زمین های تالابی است .

ساسان اکبری پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آتش سوزی روز گذشته در نیزارهای تالاب انزلی تاکید کرد: بیش از پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی دچار آتش سوزی شد که با همکاری نیروهای ارگان های مختلف چون مدیریت بحران استانداری ، ادارات کل بنادر و کشتیرانی،  منابع طبیعی، هلال احمر، آتش نشانی ، محیط زیست و جوامع محلی عملیات اطفای حریق در نیزارهای تالاب بین المللی انزلی انجام شد.

وی ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست گیلان نمی تواند به تنهایی قادر به پیشگیری از موضوع یاد شده باشد و نیازمند برپایی گشت های مشترک با همکاری نهاد های مختلف از جمله اداره کل منابع طبیعی،جهاد کشاورزی ، آب منطقه ای و توجه بیشتر مراجع قضایی است.

اکبری پور گفت:  اگرچه آتش زدن زمین ها جرم است و ۶ تا ۲ سال حبس دارد اما متاسفانه خشک شدن بخش هایی از تالاب انزلی سودجویان را برآن می دارد تا با آتش زدن زمین های تالابی شرایط تصرف این زمین ها را برای شالیکاری، استخر، درختکاری فراهم آورند که در صورت عدم همکاری دستگاه های یاد شده شاهد تکرار این موضوع خواهیم بود.

طی یک ماه اخیر نیز حریق ناشی از بی احتیاطی گردشگران که منجر به آتش سوزی در یک هکتار از پارک ملی بوجاق کیاشهر شده بود، به طور کامل مهار شد؛ گرمای شدید هوا شرایط خطر آتش سوزی را تشدید می کند و بی احتیاطی گردشگران به این موضوع دامن زده بود.

اساس آمارهای پیشین اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان  در بازه زمانی سال ۹۹حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های تالابی استان از دست متخلفان و متجاوزان به انفال توسط یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان آزاد شده است .

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.
تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.