تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 18:19
کد خبر : 101651

پنج درصد از محصول شالیزارهای گیلان برداشت شده است

پنج درصد از محصول شالیزارهای گیلان برداشت شده است

جارستان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت برنج در گیلان به صورت موردی انجام گرفته و تاکنون بین سه تا پنج درصد از شالیزارهای استان برداشت شده است. مسعود الماسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود

جارستان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت برنج در گیلان به صورت موردی انجام گرفته و تاکنون بین سه تا پنج درصد از شالیزارهای استان برداشت شده است.

مسعود الماسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد، اضافه کرد: سال گذشته شالیکاران ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را به روش مکانیزه برداشت کردند که امسال نیز برداشت این میزان به روش مکانیزه پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران طی امروز و فردا شالیکاران باید به توصیه ها توجه کنند، خاطر نشان کرد: زمان برداشت متناسب با پیش بینی های هواشناسی انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: انتقال سریع محصول برداشت شده به کارخانجات شالیکوبی در راستای خشک کردن سریع و جلوگیری از آسیب کمی و کیفی محصول و باز کردن خروجی های مزرعه مورد توجه شالیکاران قرار گیرد.

وی با تشریح اقدامات جهادکشاورزی گیلان در راستای ارتقای برنجکاری در این استان طی سال جاری اضافه کرد: توزیع ۲ هزار و ۲۰۰ تن بذر مادری و گواهی شده ارقام مختلف برنج، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، احداث شبکه های فرعی آبیاری به میزان ۵ . ۶ کیلومتر و رساندن آن به حدود ۴۸۰ کیلومتر، مرمت و بازسازی آب بندان ها و اجرای سامانه های نوین آبیاری از جمله این اقدامات است.

الماسی اظهار داشت: معرفی رقم کیان متحمل به خشکی توسط موسسه تحقیقات برنج کشور، اجرای برنامه های ترویجی در راستای توسعه آن در مناطق دارای تنش آبی، تامین بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه خط مکانیزاسیون که ۸۰ درصد تاکنون پرداخت شده است.

وی مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در سطح حدود هشت هزار هکتار توسط زنبور تریکوگراما را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در سال جاری عنوان و تصریح کرد : مبارزه با کرم ساقه خوار برنج هم اکنون نیز در گیلان در حال اجراست.

گیلان بزرگترین تولید کننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است، بیشترین اراضی شالیکاری این استان در شهرستان های رشت و صومعه سرا واقع است.

هواشناسی گیلان طی امروز و فردا برای این استان هشدار نارنجی اعلام کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.