نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ (تصاویر)/ بهترینهای نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ در یک قاب
نمایشگاه امسال نیز از این امر مستثنا نبوده و با چندین مدل مفهومی الکتریکی از برندهای اروپایی همچون فولکسواگن و سئات، کراساوورهای نوپا از آلفارومئو، مرسدسبنز و…، هاچبکهای تازهوارد رنو و پژو و تازهترین سوپرماشینهای دنیا ازجمله پینینفارینا باتیستا و فِراری F. ۸ Tributo چشمان هر بینندهای را شگفتزده میکند. در ادامه نگاهی به جالبتوجهترین خودورهای حاضر در این نمایشگاه میاندازیم:
فِراری F. ۸ Tributo
میان انبوهی از سوپراسپرتسازانی که همواره اعداد و ارقام محصولات خود را به رخ یکدیگر میکشند، فِراری همواره از بهترینها بوده و جوایز متعددی در بحث پیشرانه دریافت کرده است.
این برند اصیل ایتالیایی در نمایشگاه ژنو امسال از مدل ۸ سیلندر جدید خود با نام F. ۸ Tributo پرده برداشت که جایگزین ۴۸۸ GTB شده و بار دیگر از همان پیشرانه V. ۸ معروفی تغذیه میکند که علاوه بر دریافت جایزه بهترین پیشرانه ۸ سیلندر دنیا طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، سال گذشته عنوان بهترین پیشرانه دو دهه اخیر صنعت خودرو را نیز از آن خود کرد.
F. ۸ Tributo در زمینه طراحی از تمامی مدلهای ۸ سیلندر قبلی فِراری، حتی نمونههای تکساخت متعلق به مشتریان خاص نیز الهاماتی داشته و درمقایسه با رقبا بالاترین رقم “توان مخصوص” (میزان قدرت خروجی به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه) را داراست.
آلفارومئو توناله
توناله (Tonale) بهعنوان قدم جدی آلفارومئو برای ورود به بازار داغ و پرفروش کراساوورها یکی از بهترینهای نمایشگاه امسال است.
چراغهای باریک LED جلو و عقب، حجمپردازیهای هوشمندانه بدنه، بهرهگیری وسیع از سطوح پف کرده و عضلانی، رینگهای جدید و البته پایبندی زیرکانه به اصول طراحی کلاسیک و ماندگار این برند که یکی از مهمترین قسمتهای آن شاکله دماغه و مجموعه سپر و جلوپنجره است از توناله یک اثر هنری ساختهاند.
این مدل گرچه یک کراساورر کوچک به حساب میآید، اما عناصر طراحی و زیرساختهای مهندسی آن تا اواسط دهه آینده میلادی برای تولد چهار کراساوور کاملاً جدید در اندازههای مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نکته اساسی که در نمایشگاه امسال در غرفه آستون مارتین کاملاً مشهود است، نمایش هوشمندانه ایدهها و برنامههای مربوط به آینده توسط این خودروساز است.
ونکوییش ویژن کانسپت (Vanquish Vision Concept) یکی از مدلهایی است که آستون مارتین توجه ویژهای را بر آن معطوف داشته و تصمیم خود برای رفتن بسوی سوپراسپرتهای پیشرانه وسط بهخوبی در قالب آن به تصویر میکشد.
این مدل مفهومی از طرفی یکی از شناختهشدهترین نامهای آستون مارتین (ونکوییش) را بر تن دارد و از طرف دیگر کاملا منطبق بر زبان طراحی جدیدی است که پیشتر در والکایری (Valkyrie) و سپس در AM-RB ۰۰۳ دیدهایم.
باید منتظر بود و دید ونکوییش جدید تا رسیدن به مرحله تولید چه تغییراتی میکند و آیا با همین نام پرآوازه به خیابان میآید یا خیر.
هونداای پروتوتایپ
هونداای پروتوتایپ (e Prototype) یک مثال واضح برای این مسأله است که خودروهای برقی آیند لزوماً نباید خارق عادت و ساختارشکن باشند.
با نگاهی به بیرون و داخل این مدل مفهومی که البته بسیار نزدیک به نسخه تولیدی نهایی است، تلفیق هوشمندانهای از سادگی و مدرنیته را میبینیم که با قوای محرکه الکتریکی عجین شده است.
البته هوندا با وجودی که قصد دارد مدل نهایی e. Prototype را در مقیاس محدودی روی خط تولید ببرد، قطعاً باید فکری به حال برد مسافت نهچندان رضایتبخش ۱۲۵ مایلی (۲۰۰ کیلومتری) آن بکند، چراکه در غیر این صورت در رقابت با امثال نیسان لیف و کیا ای-نیرو (e-Niro) کار سختی خواهد داشت.
فیات چِنتووِنتی
فیات که این روزها از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته، در تلاش است تا با بهرهگیری از ایدهها و فناوریهای نوین و البته نمایش پتانسیلهای خود در قالب مدلهای مفهومی مختلف، آب رفته را تا حد ممکن به جوی بازگرداند.
این نام اصیل ایتالیایی برای ژنو امسال، چنتوونتی (Centoventi) را با خود آورده که یک خودروی جمعوجور در سگمنت B. بوده و حقیقتاً توجه تمامی رسانهها را به خود جلب کرده است.
چنتوونتی تماما از نیروی الکتریسیته تغذیه میکند و یکی از جالبترین ویژگیهای آن امکان نصب لوازم جانبی تهیه شده با فناوری پرینت سهبعدی همچون فنجان نوشیدنی و نگهداره تلفن همراه در منزل است.
این مدل برخلاف تصور ارتباط چندانی با جایگزین آینده فیات پاندا ندارد و به احتمال زیاد در آینده نزدیک بهعنوان یک مدل مستقل جدید روانه بازار خواهد شد.
رنو کلیو
میان انبوه خودروهای خاص و گرانقیمت، شاید رنو کلیو (Clio) را بتوان یکی از در دسترسترین و اقتصادیترین تازههای ژنو امسال برشمرد.
نسل کاملاً جدید (پنجم) کلیو تماماً با تکیه بر زبان طراحی امروزی کمپانی و یک پلتفرم کاملاً جدید متحول شده و تکامل در صورت و سیرت آن کاملاً مشهود است.
رنو برای این نسل قدمهای بزرگی برداشته و انبوهی از ویژگیهای جدید مثل یک سامانه هایبرید جمعوجور و کاربردی و متریال داخلی بسیار باکیفیتتر در کالبد آن گنجانده است.
اینطور که به نظر میرسد کلیو جدید بهعنوان یک هاچبک ارزانقیمت شهری در مصاف با امثال آئودی A. ۱ و فولکسواگن پولو حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
پولستار ۲
پولستار بهعنوان زیرشاخه عملکردمحور یا همان پرفورمنس ولوو چندی است ارائه مدلهای مستقل با نام و نشان خود را آغاز کرده و حالا دومین محصول خود را با نام “۲” به ژنو ۲۰۱۹ آورده است.
“۲” درواقع یک سدان لیفتبک لیفت شده (با ارتفاع بیشتر از سطح زمین) است که با وجود اصل و نصبی که به ولوو ختم میشود، به لحاظ طراحی، فناوری قوای محرکه و نوآوریهای صورت گرفته در آن، فلسفه خاص خودش را دارد و همانند مدل قبلی نشان دهنده تصمیم پولستار برای بهم زدن اسم و رسمی ماندگار در آینده صنعت خودروسازی دنیاست.
نمونه موجود در نمایشگاه از نیروگاه برقی با خروجی ۴۰۲ اسب بخار نیرو میگیرد و با یک بار شارژ مسافت ۳۱۰ مایل معادل ۴۹۹ کیلومتر را طی میکند.
همچنین برای کسانی که با بهای پایه ۴۰ هزار پوندی آن کنار نمیآیند یک نسخه ارزانتر با برد مسافت کمتر نیز روی خط تولید خواهد رفت.
پژو ۵۰۸ Sport Engineered کانسپت
پژو چند سالی است که بطور جدی و گسترده روی طراحی مدلهای مختلف خود کار میکند و نتیجه تلاشهایی که تا به امروز صورت گرفته کاملاً در نسل جدید محصولاتش مشهود است.
این خودروساز علاوه بر نسل جدید ۲۰۸ که سروصدای زیادی در ژنو امسال به پا کرد نسخه خاصی از ۵۰۸ را با خود آورده که ایدههای جدید و سیر تحول طراحی خودروهایش را بهخوبی به نمایش میگذارد.
این نسخه ترکیبی از یک سدان جذاب با روح و پرداختهای ظاهری خشن و گیرا و البته قلب قدرتمند ۴۰۰ اسب بخاری است که تا پیش از این کمتر در چهاردرهای فرانسوی دیدهایم.
۵۰۸ Sport Engineered در آینده نزدیک یهعنوان نسخهای خاص از ۵۰۸ پلاگ-این هایبرید روی خط تولید خواهد رفت.
پینینفارینا باتیستا
استودیوی طراحی ایتالیایی پینینفارینا که از دهه ۱۹۳۰ میلادی پروژههای طراحی متعددی را برای برندهای متنوع دنیای خودرو و نیز صنایع دیگر همچون ساختمانسازی، نوشتافزار و… به مرحله اجرا رسانده، حالا در سن ۸۹ سالگی نخستین سوپرماشین ساخت خود را به آوردگاه ژنو ۲۰۱۹ آورده است.
این هیولای ایتالیایی، بهمنظور ادای احترام به باتیستا پینینفارینا (Battista Pininfarina) مؤسس کمپانی، باتیستا نام گرفته و به لحاظ طراحی و مشخصات فنی یکی از دردانههای نمایشگاه امسال به حساب میآید.
باتیستا سال ۲۰۲۰ میلادی با قلب برقی ۱۹۰۰ اسب بخاری و ۲۳۰۰ نیوتنمتری و همزمان با سالگرد ۹۰ سالگی پینینفارینا بهعنوان قدرتمندترین خودروی برقی فاقد آلایندگی جهان تحویل خریداران خاص خواهد شد تا رویای همیشگی خانواده پینینفارینا برای ساخت خودرویی با برند خود، تحقق یابد.