تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400 - 8:21
کد خبر : 99761

دستاوردهای دولت روحانی برای سینماگران؛ انتظارات از دولت سیزدهم

دستاوردهای دولت روحانی برای سینماگران؛ انتظارات از دولت سیزدهم

جارستان:سینماگران ضربه مهلکی از کرونا خورده‌ و بسیاری از عوامل این حرفه بی‌کار شده‌اند. در کنار اقدامات دولت روحانی برای این بخش، همه منتظرند ببینند دولت جدید برای حل مشکلات سینماگران چه برنامه‌هایی دارد. به گزارش ایرناپلاس، نمی‌توان از مشکلات و سختی‌هایی که سینماگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم پوشید. شیوع ویروسی

جارستان:سینماگران ضربه مهلکی از کرونا خورده‌ و بسیاری از عوامل این حرفه بی‌کار شده‌اند. در کنار اقدامات دولت روحانی برای این بخش، همه منتظرند ببینند دولت جدید برای حل مشکلات سینماگران چه برنامه‌هایی دارد.

به گزارش ایرناپلاس، نمی‌توان از مشکلات و سختی‌هایی که سینماگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم پوشید. شیوع ویروسی منحوس، بیشتر از هر چیزی به فرهنگ و هنر این کشور صدمه زد. هر چند که با فراگیری واکسیناسیون این ویروس در حال افول است اما سینمای کشور تا مدت‌ها تحت تاثیر آن خواهد بود.

با این حال، دولت یازدهم و دوازدهم از همان آغاز به کار، اهداف و اولویت‌هایی در نظر داشته که فارغ از میزان تحقق آنها، برای اولین بار در سینمای کشور رخ داده‌اند که در بسیاری از مواقع هم با استقبال سینماگران مواجه شده است.

راه‌اندازی گروه سینمایی هنر و تجربه از مهمترین دستاوردهای دولت روحانی است که در مهر ۱۳۹۳ به صورت جدی شروع به کار کرده است.

طبق نظرسنجی معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی در سال ۱۳۹۶، ایجاد گروه هنر و تجربه مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه سینما شناخته شد. این نظرسنجی از پنج گروه، عموم مردم (تهران و شهرستان)، سینماگران، اصحاب رسانه و روحانیون انجام شد.

در نظرسنجی از ۸۱۱ نفر از اهالی سینما در سینماهای آفریقا، حجاب، سپیده و فلسطین، فروش بالای فیلم‌های با ۲۲ درصد، افزایش کیفیت آثار سینمایی با ۲۱ درصد و ایجاد گروه هنر و تجربه با ۱۸ درصد به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت در عرصه سینما از طرف سینماگران شناخته شده است.

این تنها اتفاق سینمایی نبود؛ سازمان سینمایی در راستای تحقق شعار «شفاف‌سازی»، فهرست گواهی مالکیت‌ فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی شامل ۱۰۲۹ عنوان را در مردادماه سال گذشته منتشر کرد.

شفافیتی که به گفته حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، رویکرد وزارت ارشاد است و تنها به این بسنده نشده.

انتشار جزئیات گزارش عملکرد مالی طرح‌های پژوهشی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و هزینه‌های گروه هنر و تجربه و همچنین انتشار همه نامه‌های صادره سازمان سینمایی و موسسه‌های مرتبط از گام‌های برداشته شده برای شفاف‌سازی بیشتر در این سازمان بوده است.

اما این پرسش مطرح می‌شود که در دولت جدید و با توجه به شرایط حال حاضر سینمای کشور، اولویت‌ها چه چیزهایی باشد و به چه ابعادی از سینما باید بیشتر توجه کرد؟

به همین دلیل با سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما و سعید خانی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

معیشت؛ مساله مهم و قابل بحث این روزهای سینما

سیاوش حقیقی درباره نیاز سینماگران که در دولت آینده باید بیش از هر موضوع دیگری به آن توجه شود، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به اعتقاد من در ابتدا باید به معیشت کسانی که در سینما کار می‌کردند، توجه شود؛ چون مشخص نیست این بیماری چه زمانی به پایان می‌رسد که سینماها به روال سابق خود بازگردند.

وی افزود: در حوزه تولید مهمترین مساله این است که دولت دست از تولید بردارد تا تکلیف ما با سینما و سینماداری مشخص شود. وقتی که دولت وارد فاز تولید نشود، تکلیف همه مشخص می‌شود، که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار واقعی چه کسانی هستند و آن کسی که واقعا چرخه اقتصاد سینما برایش مهم است و دغدغه‌ دارد، در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: البته بخشی از این قضیه به آثاری که جنبه استراتژی و ملی در نظام دارد برمی‌گردد که ماجرای آن متفاوت است و در همه جای دنیا و حتی سینمای هالیوود هم این نوع تولید وجود دارد. این بخش، اندک و بسیار جمع و جور است.

به گفته وی، تولید واقعی سینما بزرگترین خدمتی است که دولت جمهوری اسلامی ایران باید به آن توجه کند. اگر این کار را انجام دهد، نه تنها تکلیف بخش مستقل و خصوصی مشخص می‌شود، بلکه رقابت ایجاد می‌شود و هر چیزی تولید نمی‌شود.

چند عامل مهم برای نجات سینما

موضوع شفافیت در ابعاد متفاوت و گوناگون سینما و همچنین مساله سانسور از مباحث قابل توجه در هر دولتی محسوب می‌شود که مورد توجه سینماگران نیز هست. اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا همچنان این دو موضوع مساله  اساسی این روزهای سینماست؟

حقیقی در پاسخ به این پرسش گفت: اهمیت پرداختن به سانسور بعد از ماجرای معیشت سینماگران است. هر دولتی که سر کار آمده برخی فیلم‌هایی تولید کرده که دولت بعد از آن، آثار توقیفی را آزاد کرده است. البته منظور فقط خود دولت‌ها نیست، بلکه ممکن است وزارتخانه‌ای باشد که با تغییر یک وزیر، آن آثار از توقیف آزاد شوند. به نظر من وقتی محتوا درست باشد، چنین مسائلی مطرح نیست. اگر در ابتدا معیشت، دوم دخالت نکردن در حوزه تولید و اکران، سپس گسترش بخش خصوصی و دارا بودن محتوای خوب و بودجه شخصی داشته باشیم، برای اثری که تولید کرده‌ایم می‌جنگیم و تلاش می‌کنیم آن را توقیف نکنند و بشود آن را اکران کرد.

معیشت سینماگران مهمتر از خط قرمزها

سعید خانی نیز درباره مسائل و مشکلات این روزهای سینمای کشور که دولت جدید باید به آن توجه بیشتری داشته باشد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در ابتدا باید خسارت‌ها و ضررهایی که کرونا به سینما وارد کرده را مدیریت کنند. بحث مهم بعدی معیشت و امنیت شغلی سینماگران و دست‌اندرکاران آن است که متاسفانه در یک سال اخیر بسیار آسیب دیده‌ است.

به گفته وی، زمانی که همه چیز به روال عادی بازگشت باید به مساله مهم بعدی، یعنی سانسور بیشتر توجه کنند. به این معنی که به عنوان فیلمساز دقیقا با خط قرمزها آشنا شویم و بدانیم که سانسور دقیقا به چه معناست.

این مقوله باید برای همه یک تعریف مشخص داشته باشد و من فیلمساز مطلع باشم که وقتی می‌خواهم اثری بسازم چه چیزهایی در آن سانسور می‌شود و چه چیزهایی نمی‌شود؟ همچنین هیچ تفاوتی بین فیلمسازان قائل نشوند و برای همه خط‌مشی تعربف شود و همه در یک حوزه کار کنند. به اعتقاد من اگر این چند مورد در اولویت باشد، اتفاقات خوبی رقم خواهم خورد.

تزریق بخشی از هزینه‌های تولید به اکران

با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که برای سینماگران به وجود آورده است، بسیاری از فیلم‌ها در صف اکران هستند که امید به برگشت رونق دوباره به سینماها دارند.

خانی درباره چگونگی این اتفاق و توجه به آن در دولت جدید عنوان کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته است که همواره برخی افراد سودشان در تولید فیلم‌ها بوده است و به عنوان فیلم‌های ارزشی یا به هر دلیل دیگری بودجه‌هایی می‌گیرند و فیلم تولید می‌کنند.

وی تاکید کرد: دولت باید تلاش کند بخشی از آن یارانه‌ای که می‌خواهد به سینماگران بدهد را به سمت اکران ببرد. وقتی اثری خلق می‌شود حتی اگر ارزشی هم باشد باید در هر صورت دیده شود. به همین دلیل بهتر است بخشی از هزینه‌ها به صورت هدفمند به اکران تزریق شود، به جای اینکه تنها در تولید هزینه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.