تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 9:18
کد خبر : 97714

چرا پرستاران مانند سایر اعضای کادر درمان، نباید تعرفه داشته باشند؟

چرا پرستاران مانند سایر اعضای کادر درمان، نباید تعرفه داشته باشند؟

جارستان-سلامت نیوز:پرستاران سالهاست که از بی عدالتی در سیستم سلامت کشور رنج می برند و امتیازات قانونی آنها از سوی مسئولان و مجریان نظام سلامت نادیده گرفته میشود. بر طبق آمار اعلام شده، پرستاران حدود ۶۰ در صد از جمعیت نظام سلامت را در قالب گروه های مختلف مراقبتی ، تشکیل میدهند و در امر

جارستان-سلامت نیوز:پرستاران سالهاست که از بی عدالتی در سیستم سلامت کشور رنج می برند و امتیازات قانونی آنها از سوی مسئولان و مجریان نظام سلامت نادیده گرفته میشود.

بر طبق آمار اعلام شده، پرستاران حدود ۶۰ در صد از جمعیت نظام سلامت را در قالب گروه های مختلف مراقبتی ، تشکیل میدهند و در امر پیش گیری و درمان و مراقبت، وظایف گوناگونی بر عهده دارند که بارها از نظر محافل بین المللی سلامت هم بر اهمیت نقش پرستاران ، تاکید شده است. همه گیری کرونا نیز این نقش حیاتی را به طور واضح و شفاف در معرض دید و قضاوت عموم مردم ، قرار داد.

با این حال سخت و طاقت فرسا بودن این شغل هم در قوانین و مصوبات نهادهای بین المللی و داخلی کشور ، لحاظ شده است . اما در مرحله ی اجرا اینگونه قوانین و مصوبات دچار از دست رفتن اثر بخشی، گردیده اند.

قانون مشاغل سخت و زیان آور ،عملا بدون اجرا مانده است، قانون ارتقاء بهره وری کارکنان نظام سلامت ، به وضوح دور زده میشود و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز با گذشت چهار ده سال از تصویب آن همچنان رنگ اجرا به خود نگرفته است.

در سالهای اخیر و با اوج گرفتن اعتراضات پرستاران به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت که در آن پرستاران نادیده گرفته شدند و از بودجه های هنگفت این طرح ، سهمی نصیب آنها نگردید و باعث افزایش شکاف معیشتی بین گروهی با کمترین تعداد در تیم بهداشت و درمان و گروه دیگر با بیشترین تعداد گردید، نهایتا با ورود رهبری جمهوری اسلامی، به مسئله ی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و رسیدگی به معیشت و استخدام تعداد مورد نیاز پرستاران، مطالبات چندین ساله ی پرستاران وارد فاز جدیدی از جدیت و پافشاری بر برآورده شدن آنها گردید.

حال قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر خود این قانون و قانون ارتقاء بهره وری که تاکید مجدد بر اجرای تعرفه گذاری دارد و قانون ششم توسعه ی کشور که باز هم تاکید بر اجرای قانون تعرفه گذاری در قالب کارانه های پرداختی کنونی دارد، این بار فرمان اجرای قانون ، صادر شده از سوی رهبر انقلاب را هم به عنوان پشتوانه ی چهارم خود ، دارد که جای بسی امیدواری است.

اما چرا همچنان با گذشت ۱۴ سال از تصویب و بیش از ۵ ماه از صدور فرمان رهبری باز هم مجریان قانون در وزارت بهداشت نتوانسته اند این خواسته ی مهم پرستاران و مقام معظم رهبری را عملیاتی نمایند؟

به نظر میرسد جریانی فراتر از قانون در این وقت کشی ها و عدم اجرای قانون دخیل است که باز شدن حلقه ی مفقود این معما ، اراده ای همراه با مبازره با سیستم. همراه با رانت و مافیا را مطالبه میکند ، اگر نه این همه قول اجرا در طول این سالها و برگزاری جلسات و کارگروه ها ، تاکنون باید منجر به اجرا و بر آورده شدن مطالبه ی بر حق پرستاران میگردید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.