تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 11:24
کد خبر : 94601

بهار تولید و صادرات در گیلان با تحقق پشتیبانی ها و مانع زدایی ها

بهار تولید و صادرات در گیلان با تحقق پشتیبانی ها و مانع زدایی ها

جارستان به نقل از ایرنا؛ سال های متوالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را حول اقتصاد و تولید نامگذاری کرده اند در این راستا امسال نیز به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گرفته شعاری که تحقق آن می تواند بهار تولید و صادرات کشور را رقم بزند. گیلان، استانی

جارستان به نقل از ایرنا؛ سال های متوالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را حول اقتصاد و تولید نامگذاری کرده اند در این راستا امسال نیز به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گرفته شعاری که تحقق آن می تواند بهار تولید و صادرات کشور را رقم بزند.

گیلان، استانی سرشار از ظرفیت ها برای تولید و صادرات است چنانکه سال گذشته حجم ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات هدفگذاری شده از استان محقق شد و امسال نیز هدفگذاری بر صادرات ۷۲۰ میلیون دلاری است و چه بسا با تحقق شعار سال و پشتیبانی ها و مانع زدایی در امر تولید به بیش از این نیز برسد زیرا گیلان استانی با ظرفیت های بسیار ارزشمند در حوزه تولید و تجارت است.
استانی که به دلیل قرارگیری در حاشیه دریای خزر مسیر ارتباطی ارزشمندی با حوزه اوراسیاست و دارای مسیر ریلی و جاده و دو بندر انزلی و آستاراست در عین آنکه در حوزه کشاورزی، صنعتی و معدنی هم ظرفیت ها و قابلیت های بالایی دارد.  

استاندار گیلان شروع سال جدید در این رابطه در جلسه هماهنگی تحقق شعار سال با تاکید بر لزوم تداوم انسجام دستگاه های دولتی و همراهی با بخش خصوصی در سال جدید گفت : با تداوم حمایت از تولید و رفع موانع پیش روی آن شاهد شروع دوباره شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
ارسلان زارع افزود : به سبب تشدید تحریم های ظالمانه و بیماری کرونا دشواری های زیادی به ویژه در عرصه اقتصادی برای کشور ایجاد شد که براساس بیانات امیدبخش رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و رئیس جمهوری سال جاری نسبت به گذشته بهتر خواهد بود.

وی ماهیت شعارهای سال را در سالیان اخیر در حوزه اقتصادی و تولید عنوان و خاطرنشان کرد: تعیین عنوان های اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب به معنای قرارداشتن در جنگ اقتصادی و برنامه ریزی حول محور اشتغال، اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

زارع با اشاره به ظرفیت های موجود در گیلان برای پوشش بخشی از بازار داخلی و خارجی با برندسازی محصولات و افزایش کیفیت و کمیت افزود : تحقق هدفگذاری صادرات غیرنفتی در سال ۹۹ با همدلی و انسجام صورت گرفته اما این میزان باتوجه به ظرفیت های گیلان، قانع کننده نیست.
نماینده عالی دولت در گیلان به تحقق عمده اهداف پیش بینی شده در ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: تحقق اشتغال فراتر از هدفگذاری، بازگشت ۴۵۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید و تقسیط بلند مدت بدهی های تولیدکنندگان به تأمین اجتماعی، مالیاتی و شرکت های خدمات رسان برمبنای همراهی، همدلی و انسجام دستگاه های دولتی و همکاری بخش خصوصی به ثمر نشسته است.
وی با تأکید براینکه همدلی و همراهی ها بین دستگاه ها و بخش خصوصی باید منجر به گره گشایی از یک واحد تولیدی شود، گفت: امنیت روانی و اقتصادی سرمایه گذاران و افزایش حس اعتماد آنان می تواند نقطه قوتی برای پویایی این بخش باشد.
وی بر ضرورت رصد مشکلات واحدهای تولیدی قبل از ورود به مقطع بحرانی و برطرف کردن آنها تأکید کرد و افزود: بانک های عامل با تسریع در روند پرداخت تسهیلات طی روزهای آغازین سال جاری و همراهی در استمهال بدهی ها، نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی و سرمایه در گردش را تأمین کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی را از انتظارات سال جدید عنوان و خاطرنشان کرد: وجود طرح توسعه در واحدهای تولیدی نشانگر عزم جدی تولیدکنندگان در این مسیر است که باید با جدیت محقق شود.
زارع استفاده بیشتر از ظرفیت منطقه آزاد انزلی با تقویت اسکله های بندر کاسپین و کشتی های رو – رو به ویژه اتصال کریدور شمال به جنوب با تکمیل راه آهن رشت-کاسپین را مورد تأکید قرار داد و افزود: با استفاده از فناوری روز و آموزش های لازم به منابع انسانی به ویژه در حوزه مشاوره های حقوقی به تولیدکنندگان باید میزان بازدهی و بهره وری افزایش پیدا کند.

تعدد قوانین، بی ثباتی نرخ ارز و سامانه های متعدد از موانع تولید

یک تولید کننده پایدارحرارتی برای مصنوعات پی وی سی در گیلان نیز که امیدوار است امسال، سال بهتری برای تولیدکنندگان باشد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: دولت در موضوع تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی دچار مشکل خوب عمل کرد اما مشکلات حوزه تولید امروز عدیده است و موانع هم با توجه به شرایط تحریم ها و غیره گسترده شده است.

مسعود اعتصامی یکی از موانع تولید را قوانین دست و پا گیر و تغییر قوانین هر چند وقت یکبار عنوان و اظهار کرد: ثبات در موضوعات مختلف از جمله ارز  و ثبات در قانون بسیار برای تولید کنندگان مهم است.

وی افزود: وقتی قوانین با تغییر مدیر و بنا به سلیقه وی دایم تغییر می کند به طور طبیعی این شرایط موجب آسیب رسیدن به بخش تولید می شود؛ زیرا تولید نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت است و وقتی تولید کننده خود را به قانون جدید وفق داده و برای شش ماه تا یکسال آینده برنامه ریزی می کند با تغییر قوانین دوباره تمامی برنامه ریزی های وی و قراردادهایش و بیش و پیش از آن اعتبارش در این بخش بهم می ریزد.

وی با بیان اینکه بهتر است که سیستم به جای مدیر برای تغییر قوانین تصمیم بگیرد، گفت: اگر سیستم قانون را وضع کند با روی کار آمدن مدیر جدید به طور سلیقه ای قوانین تغییر نمی کند و ما تابع کلی سیستم می شویم و  تولید کنندگان می توانند برنامه ریزی بهتری اعمال کنند.

اعتصامی با بیان اینکه از بی ثباتی ارز،  ارزان و گران شدن آن فقط دلال مسلک ها بهره می برند، افزود: وقتی ثبات حاکم باشد، تولیدکنندگان می توانند تولید بیشتر و از آن طرف برنامه ریزی بهتر برای عرضه و صادرات محصول خود داشته باشند و حتی تولید خود را توسعه بدهند و اشتغالزایی بیشتری حاصل می شود.

وی در ادامه همچنین وجود سامانه های مختلفی که تولید کنندگان هر هفته چندین روز وقت خود  را برای ثبت اطلاعات صرف کنند، موازی کاری دستگاهها خواند و گفت: به نظر می رسد سامانه جامع تجارت، سامانه ای کامل است که تمامی اطلاعات در آن ثبت می شود و بهتر است، مثل قبل فقط همان یک سامانه باشد تا تولید کنندگان وقت خود را بیشتر برای تولید بگذارند و چندین روز وقت شان را صرف ثبت این اطلاعات در سامانه های مختلف نکنند.

با رفع موانع صادرات، تولید کشور پشتیبانی و شعار سال تحقق خواهد یافت 

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران – روسیه نیز مهمترین عامل موفقیت های بزرگ تولیدی کشورهایی همچون چین و ترکیه، سنگاپور، مالزی، ویتنام تمرکز دولت ها بر توسعه عملکرد صادرات خواند و گفت: با رفع موانع متعدد موجود در مسیر صادرات می توان تولید کشور را پشتیبانی کرد و زمینه رونق تولید، اشتغال و صادرات را فراهم کرد.

 سید جلیل جلالی فر با اشاره به اینکه کشورمان دارای ۱۵ کشور همسایه و بازار این کشورها فرصت بزرگی برای ایران می باشد،  افزود: باید با رفع موانع صادرات از این فرصت به بهترین نحو بهره برد.

وی عنوان کرد :دولت طی سالهای اخیر اقداماتی در بخشهای مختلف انجام داده که یکی از آنها طی دو سال اخیر امضای توافقنامه تعرفه ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای آسیای مرکزی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه قفقاز ضمن اینکه بازارهای هدف صادراتی برای کشورمان محسوب می شود، موقعیت ژئوپلیتیکی این کشورها نیز در توسعه صنعت ترانزیت کشورمان ظرفیت های دیگری را ایجاد خواهد کرد و بالعکس با تمرکز کامل به بازار این کشورها به ویژه بازار روسیه و رفع موانع موجود در مسیر صادرات زمینه توسعه پیوندهای اقتصادی و اجتماعی با کشورهای منطقه را فراهم می کنیم.

 وی اظهار داشت: به طور قطع اگر دولت بر راهبرد دریا محوری تمرکز کند، کشور شاهد اتفاقات خوبی درتوسعه عملکرد صادرات،  تولید و تقویت اقتصاد کشور و بهبود کسب و کار و تقابل جدی با اثرات سیاست های تحریمی دشمن خواهد بود.

وی گفت: بازار کشورهای همسایه دارای واقعیتهایی غیرقابل انکاری همچون ریسک ناشی از ضایعات محصولات فساد پذیر – کاهش توان رقابتی ۹ درصدی ناشی از سیاست ارزی رفع تعهد ارزی – حاشیه سود بسیار کم صادرکنندگان ناشی از بالابودن هزینه ها و وجود واسطه ها و نوسانات نرخ ارز در بازار ایران است.

جلالی فر تسریع در ساخت خط ریلی خط رشت به بندر کاسپین، تسریع در ساخت اسکله رو – رو دو منظوره (واگن بر – تراکت بر) بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، ساخت کشتی های نو و بزرگتر به منظور اقتصادی کردن هزینه های حمل دریایی را از جمله راهکارهای افزایش صادرات و حمایت از تولید دانست.

وی همچنین راه اندازی تشکلهای صادراتی همچون طرح شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی در بازار کشورهای هدف و حمایت مالی دولت در این بخش، استفاده از ظرفیت های ارزشمند منابع انسانی و مدیریتی فعال در بازار کشورهای هدف (تجار فعال و دانشجویان ایرانی در کشورهای هدف)  و استفاده از تجار باتجربه و دارای نفوذ و آشنا به محیط اقتصادی کشورهای هدف بعنوان رایزن های بازرگانی تحت نظارت سفارتخانه و وزارت صنعت، معدن و تجارت را از جمله ضرورت ها در راستای توانمندسازی صادرات کشور عنوان کرد.

 به یقین مانع زدایی از تولید در افزایش تولید و ارتقا صادرات موثر بوده و می تواند اشتغال را توسعه داده و به تناسب در حوزه داخلی هم به توزیع بهتر و عادلانه و تعدیل قیمت ها بیانجامد اما این امر نیازمند عزم همگانی همه بخش ها اعم از اجرایی، تقنینی، قضایی و نیز بخش خصوصی و مردمی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.