تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1395 - 18:00
کد خبر : 8262

از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان

از مبارزه با مگس میوه تا پرورش ملکه زنبور عسل در سرزمین کهن گیلان

جارستان-لنگرود از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده که بخش کوهستانی آن در جنوب قرار دارد، دامنه‌های این ناحیه کوهستانی تا ارتفاع تقریبی ۱۳۰۰ متر که رطوبت دریا به آنجا می‌رسد پوشیده از جنگل و پس از آن به‌علت ارتفاع، سرما و کمی رطوبت، بدون درخت و پوشیده از مراتع طبیعی است. «احیاء مجدد

جارستان-لنگرود از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده که بخش کوهستانی آن در جنوب قرار دارد، دامنه‌های این ناحیه کوهستانی تا ارتفاع تقریبی ۱۳۰۰ متر که رطوبت دریا به آنجا می‌رسد پوشیده از جنگل و پس از آن به‌علت ارتفاع، سرما و کمی رطوبت، بدون درخت و پوشیده از مراتع طبیعی است.

«احیاء مجدد نیشکر درلنگرود احیاء »

«رحیمیان» سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود، با اشاره به این‌که کشت نیشکر از قدیم‌الایام در این شهرستان مرسوم بوده و در سطح وسیعی نیز کشت می‌شد، متأسفانه به‌علل اقتصادی کشت نیشکر کم کم به فراموشی سپرده شده است، گفت: البته در طی چندسال اخیر کشاورزان منطقه شلمان و دریاسر شهرستان لنگرود به کشت آن رغبت نشان داده و هر سال به میزان سطح زیرکشت آن افزوده می‌شود. از نیشکر دوشاب و شکرسیاه تهیه و تفاله آن نیز به مصرف خوراک دام می‌رسد.

وی در خصوص فعالیت گل‌وگیاه فضای‌آزاد با بیان این‌که ۲۳ نفر از مردم لنگرود فعالیت‌های موثری در این بخش دارند و ۲ واحد گلخانه نیز در این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: این شهرستان دارای ۴ مرکز جهاد کشاورزی است. ۶ واحد شرکت تعاونی روستایی در این شهرستان فعالیت دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود گفت: شهرستان لنگرود در تولید و پرورش آبزیان نیز سطح عملکرد مطلوبی دارد و هم‌اکنون دارای ۱۹۷مزرعه پرورش ماهی است و ۲۲۹ نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه بخش کشاورزی در شهرستان لنگرود در خصوص فعالیت‌های انجام شده در ۶ ماهه اول سالجاری تصریح کرد: ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیررسمی به روستائیان و علاقمندان کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری‌های نو برای افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است و در این راستا بیش از ۸۰ مورد کلاس‌های آموزشی یکروزه و چندروزه برای بهره‌برداران روستایی(زنان ومردان روستایی) با عملکرد ۲۲۰۰ نفر روز برگزار شده است.

«حفاظت شدید از هرگونه تغییرکاربری اراضی ارزشمند کشاورزی»

رحیمیان جلوگیری از تغییرکاربری اراضی ارزشمند لنگرود را یکی دیگر از اولویت‌های کشاورزی این شهرستان دانست و گفت: گشت ویژه نظارت برای حفاظت از اراضی لنگرود به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و به مالکینی که اراضی خود را امسال بلاکشت گذاشته‌اند، اخطار داده شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود از صدور سند برای اراضی کشاورزی روستایی در لنگرود خبر داد و گفت: ۵۳ هکتار اراضی دولتی نیز از زمین‌خواران این شهرستان رفع تصرف شده است.

وی خاطر نشان کرد: کشت دوم موجب ارتقای درآمد کشاورزان و ماندگاری جوانان روستایی در روستاها می‌شود و امسال در بیش از ۲۴۰۰ هکتار از شالیزارهای این شهرستان کشت دوم انجام شده است.

رحیمیان از اجرای طرح خوداتکایی برنج در ۱۶۰۰هکتار از شالیزارهای لنگرود خبر داد و گفت: امسال ۳۸۰۰ تن کودشیمیایی در میان کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

«مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات مرکبات لنگرود »

سرپرست جهاد کشاوری لنگرود با بیان این‌که تولید برنج سالم از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی این شهرستان است، ادامه داد: در ۴۱۲ هکتار از شالیزارهای لنگرود مبارزه بیولوژیک برای از میان بردن آفات اجرا شد.

رحیمیان از آغاز مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات مرکبات این شهر ستان خبر داد و گفت: ۱۲۰۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات در میان باغداران قابل توزیع است.

وی در ادامه به توسعه دامداری این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال ۱۰ مورد پروانه دام سنگین و سبک صادر شده است و ۵۰ مورد تمدید پروانه دامداری انجام شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود به اجرای ۱۶ مورد اجرای طرح پرورش ملکه زنبورعسل و نیز طرح الگویی بهبود تغذیه زنبورعسل اشاره کرد و گفت: طرح بهبود تغذیه طیور برای ۴۰هزارقطعه ماکیان  نیز در این شهرستان در سال‌جاری اجراشده است.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود از تهیه و توزیع ۴۰ مورد آبشخور بین عشایر این شهرستان خبر داد.

در ادامه رحیمیان گفت: با توجه به استعداد منطقه چاف ترویج پرورش اردک و در منطقه مریدان پرورش بوقلمون در سرلوحه کار مدیریت قراردارد.

«توسعه تولید محصولات کشاورزی به روش مکانیزه »

وی با بیان این‌که امسال برای خرید ۴۵ دستگاه ماشین‌آلات به‌منظور توسعه مکانیزاسیون پرداخت شده است، تصریح کرد: صد میلیون تومان نیز به مناطق کمتر توسعه‌یافته این شهرستان در بخش زراعت و  باغبانی تسهیلات اختصاص یافته است و تاکنون ۱۷نفر به مبلغ ۹۰میلیون و ۲۹ هزار تومان تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

رحیمیان ادامه داد:در راستای توسعه طرح های مشاغل خانگی بخش کشاورزی برای ۵طرح مجوز صادر شده است.

وی افزود: در کارگروه رفع موانع تولید نیز تاکنون ۹۴ طرح به بانک‌های عامل شهرستان معرفی شده است.

وی تصریح کرد: وجود ۶ شرکت پره صیادی با ۲۱۸ عضو از دیگر امتیازات مثبت شهرستان لنگرود است. اخیراً نیمی از این شرکت‌ها غیرفعال شده‌اند و آسیب‌شناسی‌های لازم در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد.

سرپرست جهاد کشاورزی لنگرود خاطرنشان کرد: در راستای درخواست مطرح شده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تسریع در واگذاری مجتمع گلخانه‌ای نالکیاشر، تاکنون همه مجوزات لازم برای تغییر فعالیت از مجتمع دامپروری به گلخانه از ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط دریافت شده است و به‌زودی برای واگذاری به بخش خصوصی در سایت شهرک‌های کشاورزی قرار خواهد گرفت که به اطلاع مسئولان و سرمایه‌گذاران خواهد رسید.

آنچه ذکر شد، گوشه ای از توانمندی‌های شهرستان لنگرود و مردم پرتلاش این منطقه است و بهره‌مندی از پتانسیل‌های این شهرستان به خصوص در بخش کشاورزی می‌تواند در ارتقای تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی کشور نقش موثری ایفا کند.

نام لنگرود، برای نخستین بار در سال ۵۱۲ هـ. ق. در متون تاریخی ذکر شده‌است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است.

لنگرود یکی از مناطق زیبای گردشگری درگیلان

در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده‌ است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون حاکم گیلان و تحویل آن‌ها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.

بافت قومی مردم لنگرود گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه‌پیش سخن می‌گویند. از نوشته‌های تاریخی چنین استنباط می‌شود که زمین‌های اطراف لنگرود مساعد بوده و به مرور زمان و توسعه بازرگانی در گیلان، لنگرود هم رونق یافته و در زمینه‌های کشاورزی خصوصاً کشت کنف از شهرهای مهم محسوب شده، هم‌چنین در زمینه صنعت دارای صنایع فلزی از جمله تفنگسازی(شکاری) بوده که به‌علت مرغوبیت و کیفیت، خریداران زیادی داشته ‌است.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.