تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 - 18:38
کد خبر : 81859

آیا ضد عفونی کننده بدون الکل ذرات ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

آیا ضد عفونی کننده بدون الکل ذرات ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

جارستان به نقل از گجت نیوز؛به تازگی دانشمندان تحقیقی را در مورد کارایی ضد عفونی کننده بدون الکل برای مقابله با ویروس کرونا جدید انجام داده‌اند که نتایج جالب و غیر منتظره‌ای را به ما داده است. آیا ضد عفونی کننده بدون الکل می‌تواند مشابه ژل‌ها و محلول‌های الکلی دیگر و یا حتی شستن دست

جارستان به نقل از گجت نیوز؛به تازگی دانشمندان تحقیقی را در مورد کارایی ضد عفونی کننده بدون الکل برای مقابله با ویروس کرونا جدید انجام داده‌اند که نتایج جالب و غیر منتظره‌ای را به ما داده است.

آیا ضد عفونی کننده بدون الکل می‌تواند مشابه ژل‌ها و محلول‌های الکلی دیگر و یا حتی شستن دست با آب و صابون، ذرات ویروس کرونا و عوامل بیماری‌زای دیگر را از دست و سطوح دیگر پاک کند؟ مقاله جدیدی منتشر شده که در کمال تعجب به این سوال جواب مثبت داده است.

این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه بریگم یانگ آمریکا انجام شده و همان‌طور که گفته شده، محققان مورد نظر می‌گوید که به احتمال قوی، محصولات ضد عفونی کننده‌ای که بدون استفاده از الکل ساخته شده‌اند به اندازه سایر محصولات، در از بین بردن ویروس به وجود آورنده بیماری کووید ۱۹ کارآمد هستند.

عملکرد ضد عفونی کننده بدون الکل

در واقع از ابتدای پاندمی کرونا تاکید کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) و سایر مقامات بهداشتی بین‌المللی این بوده که در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، افراد می‌توانند از محصولات پایه الکلی برای پاک‌سازی سطوح استفاده کنند. با این وجود دانشمندانی از همان ابتدا چنین احتمالی را مطرح کرده بودند که شاید چنین تاکیدی به خاطر دسترسی نداشتن به تحقیقات و اطلاعات علمی کافی در مورد ضد عفونی کننده‌های بدون الکل باشد.

پاک کردن سطوح گوناگون از ویروس کرونا جدید که با نام “SARS-CoV-2” هم شناخته می‌شود، موضوع مهمی بوده که در تلاش ما برای مقابله با این همه‌گیری مرگبار نقشی حیاتی دارد. همان‌طور که می‌دانیم، از ماه‌های پیش تحقیقات گسترده‌ای در مورد کارایی محصولات پاک کننده مختلف در از بین بردن این ویروس منتشر شده و به علاوه، برخی دانشمندان می‌گویند که دهان‌شویه‌ها هم می‌توانند تا حدی جلوی آلوده شدن دهان و قسمتی از سیستم تنفسی ما به ویروس SARS-CoV-2 را بگیرند.

آیا ضد عفونی کننده بدون الکل ذرات ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

با این حال محققان بریگم یانگ با استفاده از چندین نمونه مختلف از محصولات ضد عفونی کننده بدون الکل روی نمونه‌هایی از ویروس کرونا ، نشان داده‌اند که بسیاری از چنین ترکیباتی می‌توانند در کمتر از ۱۵ ثانیه چیزی در حدود ۹۹.۹ درصد عوامل بیماری‌زای مورد نظر را بکشند. از طرف دیگر جالب است بدانیم که تحقیقات پیشین دانشمندان روی محصولات مورد نظر نشان داده که ترکیبات ضد عفونی کننده غیر الکلی می‌توانند ویروس آنفولانزا و عوامل بیماری‌زای سرماخوردگی‌های معمولی را هم به راحتی از بین ببرند.

ترکیبی بسیار کارآمد

یکی از کارآمدترین ترکیباتی بدون الکلی که توجه این محققان را به خود جلب کرده، بنزالکونیم کلورید (benzalkonium chloride) نام دارد که در مقایسه با سایر ترکیبات، با مقدار بسیار کمتری می‌تواند کرونا ویروس جدید را نابود کند. به علاوه این ترکیب جالب‌توجه سوزش مخصوصی که با تماس پیدا کردن الکل با زخم‌ها به وجود می‌آید را ندارد.

متاسفانه از همان روزهای اولیه شروع پاندمی کووید ۱۹، موضوع تامین الکل مورد نیاز برای ضد عفونی سطوح با چالش‌های زیادی همراه بود؛ از آنجایی هم که تقاضای جهانی برای استفاده از این ترکیب کارآمد بالا رفته بود، کارخانه‌ها میزان تولید خود را افزایش داده بودند و این مسئله باعث شد تا کیفیت محصولات الکلی ارائه شده در بسیاری از کشورها از حد استاندارد پایین‌تر برود.

با این وجود محققان بریگم یانگ می‌گویند که تحقیق آن‌ها، نگرانی‌ها را در مورد عدم دسترسی به الکل از بین می‌برد و نشان می‌دهد که ضد عفونی کننده بدون الکل هم می‌تواند کارایی مشابهی داشته باشد. به علاوه با در نظر گرفتن این مسئله، افراد کمتری در سراسر جهان در معرض خطر محصولات الکلی قرار می‌گیرند که بدون رعایت استانداردهای لازم تهیه شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.