تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آذر 1399 - 9:41
کد خبر : 81068

کارشناس حقوق بین‌الملل عراق: ایران در شورای امنیت شکایت کند

کارشناس حقوق بین‌الملل عراق: ایران در شورای امنیت شکایت کند

جارستان به نقل از ایرنا؛ کارشناس برجسته حقوق بین‌الملل عراق در واکنش به جنایت ترور شهید دکتر «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران می‌تواند در شورای امنیت و دادگاه‌های بین‌المللی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شکایت کند. «علی التمیمی» روز دوشنبه تاکید کرد که شکایت علیه آمریکا و

جارستان به نقل از ایرنا؛ کارشناس برجسته حقوق بین‌الملل عراق در واکنش به جنایت ترور شهید دکتر «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران می‌تواند در شورای امنیت و دادگاه‌های بین‌المللی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شکایت کند.

«علی التمیمی» روز دوشنبه تاکید کرد که شکایت علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل با علم به اینکه واشنگتن بر تصمیمات این نهاد بین‌المللی نفوذ دارد، بسیار حائز اهمیت است و دستکم می‌تواند افکار عمومی جهان و آمریکا را به طور اخص تحریک و تحت تأثیر بگذارد.
وی ادامه داد که «حاکمیت»، «امنیت» و «ثبات» کشورها طبق منشور سازمان ملل در ماده‌های یکم، دوم و سوم مصونیت دارند و در همه این مواد تصریح شده که کشورهای عضو سازمان ملل حق تعرض یا تجاوز به حاکمیت، امنیت و ثبات دیگر کشورهای عضو را ندارند.
به گفته وی، ترور شهید فخری زاده و تمامی عملیات تروریستی که قبل از آن علیه نخبگان ایرانی اتفاق افتاده، مصادق صریح نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی ایران است و جمهوری اسلامی حق دارد علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان متهمان اصلی این عملیات تروریستی در شورای امنیت شکایت کرده و حتی در دادگاه بین‌المللی آنها را تحت پیگرد قضائی قرار دهد.
این کارشناس حقوق بین‌الملل تاکید کرد که این اقدامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، همگی مصادق نقض منشور سازمان ملل است و قوانین بین‌المللی به خاطر این قانون‌شکنی‌ها، کشورهای خاطی را مجازات می‌کنند.
التمیمی افزود که با توجه به اینکه ایران عضو سازمان ملل است، می‌تواند از طریق مجمع عمومی شکایت خود را تقدیم دبیرکل سازمان ملل کند و طی آن جزئیات را توضیح داده و از دبیر کل بخواهد موضوع به شورای امنیت احاله شود.
به گفته وی، بی‌شک آمریکا برای توقف این شکایت و منع صدور حکم در داخل شورای امنیت تلاش خواهد کرد، زیرا واشنگتن به واسطه پول و نفوذ و سلطه‌ای که بر فرانسه و انگلستان دارد، مانع صدور حکم می‌شود.
التمیمی افزود که با وجود همه اینها، این شکایت به خاطر اثراتی که بر افکار عمومی جهان و خصوصاً آمریکا دارد، بسیار حائز اهمیت است، زیرا اولین بار نیست که آمریکا مرتکب این نقض صریح قوانین بین‌المللی به ویژه مواد ۳۹ و ۴۰ تا ماده پنجاه منشور سازمان ملل می‌شود و همه این نقض‌ها مصادق صریح تهدید صلح و آرامش جهانی است.
این کارشناس حقوق بین‌الملل عراق تاکید کرد که ایران با طرح شکایت در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند ابتکار عمل را در این قضیه به دست بگیرد.
وی افزود که جرایمی که آمریکا علیه ایران مرتکب شده و برخی از این جنایت‌ها در داخل عراق نیز اتفاق افتاده و باعث قتل تعدادی از شخصیت‌ها و نقض حاکمیت ملی عراق شده و حتی سوریه و دیگر کشورهای جهان را در بر می‌گیرد، همگی در چارچوب نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی کشورها قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد که در طرح شکایت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل می‌توان با دو کشور چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت هماهنگی صورت گیرد.
بعدازظهر جمعه هفتم آذرماه ۹۹، عناصر تروریستی مسلح، خودرو حامل محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار داده و وی را به شهادت رساندند.
این اقدام تروریستی با محکومیت احزاب، نهادها، تشکل‌های اسلامی، شخصیت‌ها، سازمان‌ها و برخی کشورهای اسلامی و دوست جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.
در عراق جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی و گروه‌های مقاومت اسلامی در بیانیه‌های مختلف این ترور جنایتکارانه را محکوم کرده‌اند.
این درحالی است که با وجود محکومیت بین‌المللی این حادثه، تاکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به این جنایت، زبان سکوت به کام گرفته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.