تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 10:07
کد خبر : 74949

دو کتاب سینمایی از بهزاد عشقی انتشار یافت

دو کتاب سینمایی از بهزاد عشقی انتشار یافت

جارستان به نقل از ایرنا؛ دو کتاب “عشق سال‌های فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران” و “کهن‌الگوی سینمای ایران” نوشته بهزاد عشقی مدرس و منتقد سینما توسط نشر نگاه به چاپ رسید. عشقی در کتاب “عشق سال‌های فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران” نوزایی سینمای ایران از بطن سینمای فیلمفارسی و بر آمدن فیلمسازان تاریخ سازی چون

جارستان به نقل از ایرنا؛ دو کتاب “عشق سال‌های فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران” و “کهن‌الگوی سینمای ایران” نوشته بهزاد عشقی مدرس و منتقد سینما توسط نشر نگاه به چاپ رسید.

عشقی در کتاب “عشق سال‌های فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران” نوزایی سینمای ایران از بطن سینمای فیلمفارسی و بر آمدن فیلمسازان تاریخ سازی چون مسعود کیمیایی ، داریوش مهرجویی و دیگران را با نگاهی جامعه شناختی مورد واکاوی قرار داده است .

شخصیت های ماندگار و اقتباس ادبی، سینمای خیابانی و ناتورالیسم ایرانی، شیدایی و عقلانیت مدرن و سینمای پرویز کیمیاوی، سیاست حذف و بازی کی بود کی بود من نبودم، ستاره مرده است و دیگر نمی میرد، از کیارستمی استالین نسازیم، دروغ خوانی و تاریخ، ارجاع های فرهادی و گفتگوهای بینامتنی از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.

این داستان از واپسین سال های دهه چهل شروع و تا به امروز می رسد که سینمای هنری ایران به مهم ترین سفیر فرهنگی این سرزمین در محافل جهانی بدل گشته است.

کتاب کهن‌الگوی سینمای ایران نیز که توسط همین نویسنده به نگارش در آمده از سوی نشر نگاه به چاپ رسیده است.

عشقی در این کتاب می گوید : تاریخ سینمای ایران به تعبیری تاریخ تیپ های تکرار شونده ای است که در فیلم های مختلف تکثیر می شوند و معمولا متاثر از تحولات اجتماعی تغییر چهره می دهند و در مواردی نیز از قطب مثبت داستان به قطب منفی می کوچند.

از دید یونگ، کهن الگوها تمایل کلی ذهن برای تولید اندیشه های مشابه و یکسان است، گنجینه ای از سنت های دیرینه که در ناخودآگاه جمعی هر ملتی جمع می شود و در قالب تصاویر و انگاره ها و چهره های مثالی به جلوه درمی آید. کهن الگوها قدرت و مانایی بسیاری دارند و سرشار از معانی متنوعند و بر کنش های جمعی افراد تاثیر می گذارند. این الگوها گاهی در اشکال نقاشی و معماری و صنایع دستی، گاهی در شکل ریاضی و هندسی، گاهی هم در قالب چهره هایی همچون، پیردانا، سایه، مادر، مکار، زن اهریمنی، موعود، و بسیاری دیگر، پدیدار می شوند.

به نوشته وی چهره هایی که ریشه در باورهای دیرینه ی اقوام دارند و قرون و اعصار را در می نوردند و با زمان کنونی وارد مکالمه می شوند و تاحدود زیادی بر باورهای امروزی تاثیر می گذارند.

به این اعتبار از گذشته گریزی نیست، و چه بخواهیم و چه نخواهیم، از الگوهای کهن میراث می بریم و آن را در شکل های جدیدتر باز تولید می کنیم.

عشقی در کتابش با این مقدمه به سراغ تیپ های تکرار شونده در سینمای ایران رفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.