تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مهر 1399 - 10:29
کد خبر : 74750

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری خبر داد: تحول در بخش معادن با اجرای طرح اکتشاف کانی های غیرفلزی در استان گیلان

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری خبر داد: تحول در بخش معادن با اجرای طرح اکتشاف کانی های غیرفلزی در استان گیلان

جارستان: به گزارش روابط‌عمومی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کاسپین باختری، مدیرکل این اداره با اشاره به آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بیان کرد، در مجموع ۱۰۶ معدن در این استان وجود دارد که متاسفانه فقط ۴۰ درصد از آن ها فعال و ۶۰ درصد این معادن غیر فعال هستند و

جارستان: به گزارش روابط‌عمومی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کاسپین باختری، مدیرکل این اداره با اشاره به آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بیان کرد، در مجموع ۱۰۶ معدن در این استان وجود دارد که متاسفانه فقط ۴۰ درصد از آن ها فعال و ۶۰ درصد این معادن غیر فعال هستند و به لحاظ نوع ماده معدنی ۸۰ درصد از کل معادن را مصالح ساختمانی تشکیل می دهند. وی تصریح کرد: بدون شک فعال شدن ظرفیت‌های معدنی گیلان نیازمند احیا معادن غیر فعال و توسعه اکتشافات جدید در استان است و بر همین اساس اکتشافات معدنی از اولویت های این اداره کل می باشد.

دکتر پانته آ گیاهچی با بیان اینکه تاکنون در دو پهنه اکتشافی استان گیلان (پهنه اکتشافی تالش و گیلان)، با پی جویی عناصر فلزی از جمله طلا، سرب، روی، آهن، مس و… مشغول به فعالیت اکتشافی بوده ایم، افزود: خوشبختانه در پهنه های اکتشافی مذکور، پنج محدوده دارای پتانسیل و مستعد به لحاظ معدنی یافت شد و این نقاط جهت ادامه عملیات اکتشاف و اخذ استعلام های مربوطه به سازمان صمت گیلان معرفی شدند.

به گفته وی هم چنین از سال گذشته مطالعات و اکتشاف کانسارهای پلاسری در حاشیه جنوبی دریای کاسپین و شرق استان گیلان آغاز گردیده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که در این مناطق رسوبات ماسه‌ای، غنی از کانی‌های سنگین و عموماً حاوی تیتانیوم بوده و این رسوبات در سواحل شرقی استان به صورت تجمعات وسیعی در دهانه رودخانه ها و دلتاها و تجمعات لایه‌ای در حاشیه‌های آن رخنمون دارند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با تاکید بر اینکه کشف منابع و ذخایر معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت از وظایف حاکمیتی این اداره می باشد تشریح کرد در حال حاضر، در بخش کانسارهای غیرفلزی نیز مطالعات و پی جویی های اکتشافی آغاز شده و این مطالعات، روند مثبتی را طی می کنند، در همین راستا طرح اکتشاف کانی های غیر فلزی استان گیلان در چهار فاز اکتشافی، طراحی و تدوین شده است که با همکاری و حمایت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و استانداری گیلان می تواند وارد مرحله اجرایی شده و تحول بزرگی را در کشف، معرفی و استخراج طیف گسترده ای از مواد معدنی غیر فلزی از جمله بوکسیت، لاتریت، خاک های صنعتی و نسوز، کائولن، سنگ نما، سنگ آهک، بنتونیت، باریت و… ایجاد نماید. ایشان با اشاره به اینکه در صورت نهایی شدن این طرح، می توان انتظار داشت بسیاری از نیازهای صنعتی، معدنی و حتی عمرانی که هم اکنون از استان های همجوار تامین می شوند درون استان تامین خواهند شد.

دکتر گیاهچی در ادامه به برخی مشکلات معدن کاری و اکتشاف مواد معدنی پرداختند و بیان کردند در حال حاضر یکی از مهم ترین معضلات فعالیت های معدنی، قوانین محیط زیستی و منابع طبیعی است اما بهره برداری صحیح از معادن می تواند رشد و توسعه پایدار را برای کشور به همراه داشته باشد. در این میان معدنکاری سبز به عنوان یک راهکار در مقابل موانع زیست محیطی پیش روی معدنکاری عنوان می شود و می تواند چهارچوبی برای توسعه معادن و معدنکاری سبز باشد. راهکارهای شیمیایی و بیولوژیکی نوینی نیز توسعه یافته‌اند که با استفاده از آن ها می‌توان در فرآیند نوسازی معادن آثار مخرب زیست محیطی معادن را کاهش داد و زمینه را برای بهبود وضعیت اکوسیستم زیستی مهیا کرد.

ایشان خاطر نشان کردند به طور کلی رفع موانع معدنکاری نیازمند همدلی و تعامل دستگاه های مختلف اجرایی از جمله: منابع طبیعی و آبخیزداری و مجموعه صنعت، معدن و تجارت با بهره برداران و سرمایه گذاران این عرصه است.

گیاهچی افزود با توجه به شرایط سخت فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در استان و همچنین صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی و وجود پوشش گیاهی وسیع، برداشت های ژئوفیزیک هوایی در استان گیلان به عنوان روشی مطمئن و مناسب برای شناسایی ذخایر پنهان، بدون آسیب رساندن به محیط زیست می باشد. در همین راستا طرح انجام ژئوفیزیک هوایی جهت شناسایی ذخایر و کانسارهای معدنی در آخرین سفر استانی ریاست محترم جمهور مصوب گردید که تا کنون به دلیل نبود بودجه محقق نشده است.

در پایان دکتر گیاهچی خاطر نشان کرد: با توجه به سند چشم انداز بیست ساله (ایران ۱۴۰۴)، مجموعه زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، میکوشد تا با تقویت خلاقیت و ابتکار و دستیابی به فن آوری های نوین و ارتقا سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین شناسی بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی، برای بهره برداری مناسب از ذخایر معدنی کشور و ارتقا سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و هم چنین اولویت دادن به تامین موارد مورد نیاز صنایع داخلی کشور، صادرات مواد معدنی فرآوری شده را ارتقا بخشد و با استفاده از موقعیت و پژوهش های زمین شناسی ایران و تعیین اولویت های مناطق دارای ظرفیت معدنی، زمینه های مناسب برای رشد صنایع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها و فلزات گران بها و عناصر کمیاب و تولید مواد بیشتر را ایجاد نموده و در این راستا فعالیت حداکثری را مورد توجه قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.